5 951 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Rörmokare 4 kvm = 18 lax!
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Om du skall jämföra Mc/restauranger med byggbranschen. Ja OM MC hade haft samma affärsmodell som rörfirmorna, då hade du fått betala 5000 spänn före Big mac, och när du betalade så hade du blivit extra debiterad med 500 spänn för att Mc har ett lager med servetter bakom disken. Och de hade förklarat det höga priset med att de ju garanterar pengarna tillbaka om du blir matförgiftad.Fruppe skrev:Visst tar vissa hantverkare ut för mycket av materialet men då ser dom (oftast) till att allt finns på plats när han/hon är där och ska även ge garanti.
Denna fråga är lite infekterad då många hantverkare inte gör jobb om dom inte får sälja materialet.
Timpengen blir det inte mycket kvar av efter lön,sociala,bil,försäkring,verktyg m,m .
Jag vet att det kommer bli skriverier om detta nu..
Kan ju testa att komma med ingredienserna till en burgare till Mc och be dom steka den för en billig peng och se om dom gör det![]()
Jag blir alltid lika förvånad över att det där med garantin skulle vara en så betungande kostnad i VVS branschen att man måste ta till det argumentet för att motivera sina påslag på 500 - 1000% på materialet. Är det så usel material som levereras? Eller gör alla rörmockare så undermåliga jobb att allt måste göras om 5 ggr på garantin?
Och en snickare gör tydligen då aldrig några fel som motiverar höga materialpåslag, det är (i princip) bara i VVS och elbranschen man håller på med den prissättningen på material. Och alla verkar ha gått på samma kurs och lärt sig tjata om hur betungande garantijobben är. Gör rätt från början så behöver det inte bli några garantijobb.
Dessutom så bör ju rörkrökaren få betalt av tex FMM om han måste byta ut en felaktig blandare? alt. att FMM skickar ut någon att byta...
Jag kan förstå att man kan dra sig för att montera en "noname" blandare, men kända märken nej
Jag kan förstå att man kan dra sig för att montera en "noname" blandare, men kända märken nej
Givetvis, när du har så fel så måste man väl få skriva om det?Fruppe skrev:
Du betalar inte för arbetstide på McD, bara materialpåslag. Står det "stektid 12 min" eller "hämta bröd från lagret, 23 km" på ditt kvitto? Nej, det gör det inte...
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Vi betalade ca 10500 för ungefär samma arbete i våra lägenhet vi hade förut året innan rot kom.....snacka om prishöjning! Visst har priset på koppar gått upp men inte visste jag att det vara samma som guld
borde ju logiskt sett hamnat på mindre än detta iom att rot numera tillämpas?!
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Å sen så ska dom fullständigt skita i vart du köpt ditt handfat, blandaren eller vad det nu må vara....ditt hus, din förbannade rättighet att få välja material efter tycke å smak!
Hej ...hos mig tag dom 750 kr/timma med moms + att det var 2 killar gick det på 1500/timma och dom var hemma hos mig 5 timmar totalt plus deras matrial ...gick det på runt 15-16 lax innan ROT och dom va inte glada pga vi köpte hela kittet till badrum 
Livliga inlägg, men det gäller att skilja lite på hur materialet införskaffats!
Problemet är dock att om rörmokaren installerar material som kunden själv köpt, blir han den ansvariga för garantin. Och då kan jag hålla med om att man ska lägga på en slant!
Problemet är dock att om rörmokaren installerar material som kunden själv köpt, blir han den ansvariga för garantin. Och då kan jag hålla med om att man ska lägga på en slant!
Jag fick lite rörarbeten utförda för ett par veckor sedan. Gjorde inte upp om något pris utan det fick bli vad det blev. Fakturan var specad ner på minsta rörkrök och arbetad minut och allt stämde. På en rad hade man dock råkat skriva st istället för m.
Ett samtal med firman och en kredit på nästan 5000 kr kom dagen efter.
Vad jag vill ha sagt är att det finns bra rörfirmor men att man alltid ska kontrollera fakturorna noga, inte bara svära och betala.
Ett samtal med firman och en kredit på nästan 5000 kr kom dagen efter.
Vad jag vill ha sagt är att det finns bra rörfirmor men att man alltid ska kontrollera fakturorna noga, inte bara svära och betala.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Hur gör dom om det är en diskmaskin man vill ha inkopplad? Har svårt att tro att dom vill ta över garantin för den.krilleman_215 skrev:
Är det inte så att det är arbetet det är garanti på, allt material får ju tillverkaren ha garanti på.
Eller finns det något rättsfall där rörmokaren monterat material som han inte skaffat, där han har blivit tvungen att ta ansvar för materialfel?
Redigerat:
Jag skulle gissa att en av anledningarna till att de själva vill köpa materialet är att de vet hur grejerna fungerar och slipper stå där som ett fån.. En annan orsak kan vara om kundens billig-skit-grejer inte håller måttet så får hantverkaren skit för att han gjort ett dåligt jobb och då kan det bli tjaffs som kostar tid och pengar samt att kunden kommer snacka skit om hantverkaren för alla polare..
Nä, efter att lön, skatter, omkostnader och vinst är draget så brukar väl exakt Noll kronor vara kvar av timpenningen.Fruppe skrev:
Ja detta drabbar ju även städföretagen som städar för 300:-/timme, inget unikt för din bransch direkt.