73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Okej, även om jag sett och förstått att du inte vill förstå så ger jag ändå 2 exempel. Har ett konto hos en grossist eftersom jag har hyresfastigheter. Har inte något jättebra avtal, men det spelar ingen roll, jag är glad att få bra hjälp när jag är där. Jag handlar för ca 10 000 kr/år hos denna gross.L Le'Oracle skrev:Fast så är det inte. De grejer ni hittar billigare på Bauhaus, de är dyrare för mig hos grossisten. Tex den excenter som lämnades till på Rinkaby frpn Faluplast. 111,75 ska jag betala hos grossist. 112 kostade den på Rinkaby. Ni bara tror att vi köper det ännu billigare, fast så inte är fallet.
Så nej Ganesha jag förstår inte vad du säger
Ex1: Ballofix minikulventil. Pris enligt deras lista 386 kr. Jag har 46% rabatt och betalar således 209 kr. Samma ventil finns att köpa på första bästa nätshop för 229 kr. Gissar att många VVS:are handlar denna ventil för max 150 kr hos grossen? Är det då rimligt att det på min faktura står 309 kr? Jag har ju fått 20% rabatt... eller?
Ex2: Presskoppling T-rör. Finns för 80 kr på Bauhaus. Jag, med 42 % rabatt betalar på grossen 74 kr. Även här finns säkert mer rabatt för en VVS:are än mina 42%. Ska jag då vara glad om jag får 20 % på ord. pris som är 126,50?
Jag betalar gärna för rådgivning och skicklig installation. Men jag vill inte bli lurad på material. Ex. krilleman på detta forum skulle jag kunna betala 1 000 kr/timme bara för konsultation eftersom det är hans kunnande jag vill åt. Men att en "vanlig" VVS:are ska tjäna (utifrån ex.1 ovan) 159 kr per kulventil jag köper av denne är inte rätt (i min värld).
Ja det gnälls på rabatter på fiktiva prislistan.L Le'Oracle skrev:
Ja det gnälls på påslag som är 100+%.
Ja det gnälls på påslag på material som egentligen ”ska” ligga i arbetskostnaden.
Det är typ ingen som gnäller på skärliga/lagom påslag på ca 5-15(20)% på hantverkarens faktiska inköpspris, så att kundens pris blir ungefär det som kunden kan köpa varan för på annat håll.
Då kanske du kan förstå att en kund som INTE tagit ett fast pris blir väldigt sur när denna ser ett pris som ord pris +x% eller i vissa fall dubbla priset mot Bauhaus eller Rinkaby eller annan öppen prislista.L Le'Oracle skrev:
Tror du verkligen att tex Ahsells prislista visar vad dom anser att produkten ska säljas för dom lämnar minst 40% rabatt bara man skaffar konto där.L Le'Oracle skrev:
Hur vet du det? IT Börje kanske har drivit egen hantverkarfirma men fick skola om sig på grund av dålig rygg eller nåt.N Nils82 skrev:
Vi skiter i vilken du köper, däremot vill vi inte betala 200 för den när Rinkaby säljer den för 112.L Le'Oracle skrev:
Det är det som är grejen, vi skiter fullständigt i vad du betalar för grejerna, vi vill inte betala överpris (d.v.s. mycket mer än vad vi själva skulle kunna köpa grejerna för).
L Le'Oracle skrev:
Du kan ju inte ärligt mena att Ahlsells hittepåprislista är det som sakerna borde säljas för?
Rätt pris ligger ju omkring vad ”byggladorna” säljer samma saker för.
Ligger man som hantverkare 10-20% över Bauhaus, Rinkaby och dom andra har man ett acceptabelt påslag....
Betalar man lika mycket på grossen som gemene man köper det för på Bauhaus bör man påtala det för grossen och se om dom inte kan / vill justera priset
Att apple ”ockrar” är för att deras produkter är rätt unika..... det vill säga att det inte finns direkt konkurens......
Värmepumpar finns ju fler som tillverkar som är motsvarande varandra precis som med androidtelefoner och där är prisbilden annorlunda och mer spridd.
Du har ju valt vilka fabrikat av värmepumpar du säljer och installerar, behöver inte klanka ner på andra fabrikat eller gnälla för att du inte får sälja alla.
I övrigt anser jag att du är en gnällspik som vill tjäna mer utan nån motprestation, antar att du redan nu tar ut en ordentlig lön och skaffar dig andra förmåner varför annars fortsätta driva företag?