73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Jag tror faktiskt inte någon av oss som inte är rörmokare har påstått att vi är VVS-experter. Tråden handlar - än en gång - inte om det. Den handlar om rimlig, transparent prissättning och i förlängningen ärlighet, kundvård och att faktiskt på förhand veta på ett ungefär vad jobbet kostar...L Le'Oracle skrev:
/ Jens (Pappersbruksarbetare som kan lite om allt eller allt om något...)
Så var jag lärt mig i den här tråden är att Rörkrökare inte förstår invändningarna om att göra stora materialpåslag, oavsett hur många som försöker förklara.
Det är helt okej att säga till folk som inte gillar modellen att de är ” jävla idioter”
Det är inte okej att illustrera hur svårläst det blir om man använder fel ord.
Det är helt okej att säga till folk som inte gillar modellen att de är ” jävla idioter”
Det är inte okej att illustrera hur svårläst det blir om man använder fel ord.
Det är det ingen som har sagt att de är. Även om de är det så var det inte det det handlade om. Men om du säger att du tar dubbla inköpspriset eller vad du nu tar i ställer för att säga att det är rabatt på materialet så är väl det okej också. Då är du i alla fall ärlig med upplägget.
Om det är stressigt och du inte kan lägga tillbaka verktyg och delar på avsedda platser så är det väl den kunden som "du blir stressad av" "som ska betala biltiden och inte sen kund som inte är i stressområdet?V vvs facit skrev:God Morgon Smurfen
Ber om ursäkt att jag inte förklara begreppet biltid bättre.
Biltid är den tiden en service montör får lägga på städning / tvättning service och underhåll av
Den bil som företaget tillhandahåller .
Vid stressiga perioder skapas ett kaos bland verktyg och det grundmaterial man har med sig . Det som allt annat måste organiseras emmelsnåt .
Det du tänker på är resekostnader och den peng företaget behöver för att överhuvudtaget
Kunna tillhandahålla ett fordon som möjliggör
Att du kan få hjälp av en rörfirma
Menar du att om du varit hos en kund och du har varit stressad, allt är osorterat och bilen är otvättad är det ok att ta ut det på nästa kund? Isåfall varför?
Så kunden betalar först för att bilen finns överhuvudtaget. Sedan för att den rör på sig, och dessutom för biltvätt!
När jag mokade sköttes de, när det fanns tid över. Det enda vi tog betalt för var en kilometerkostnad, och var det oförsvarbart långt, fakturerades bara en väg. Allt för att hålla mannarna sysselsätta.
Men som sagt var. Det var före hamtverkarmonopolets tid.
När jag mokade sköttes de, när det fanns tid över. Det enda vi tog betalt för var en kilometerkostnad, och var det oförsvarbart långt, fakturerades bara en väg. Allt för att hålla mannarna sysselsätta.
Men som sagt var. Det var före hamtverkarmonopolets tid.
Frågan är ifall det är "kunden" eller "kunderna" som betalar för de saker du räknar upp. Det finns indikationer på att hantverkare tar betalt för dem av varje kund. Hur ska man som kund kunna veta ifall någon annan kund redan betalat för tvätt och städning av bilen på sin faktura?Staffan2000 skrev:
Så var det för mig när jag drev eget...men jag var inte hantverkare.Staffan2000 skrev:
Så ni tror att vi rörisar lägger på en tvätta bil avgift på varje ställe ?
Om man tar ut en avgift för bil så täcker den ju in allt. Diesel är liksom inte gratis och man kanske kör bilarna en 12000 mil om året. När då sossarna får för sig att höja ännu mer så måste man till slut ta ut en avgift. När priset höjs med 2 spänn så ggr 12000 är det halva den vinst jag gör på hela året som försvinner . Då jobbar jag varenda dag och aldrig 8 timmar. Semester,,,det har jag inte haft mer än 1 vecka här och var de senaste 25 åren.
Sjuk eller VAB , det går ju inte. Jag får betala det själv.
Ni tror man täljer guld , men ni förstår inte att det mesta försvinner i skatter, avgifter, kostnader, försäkringar och andra grejer.
Vet ni hur mkt tid man lägger på kvällar och helger som man aldrig får 1 enda öre för?
Tyvärr är man som småföretagare rena Woldemort i sosse Sverige.
Om man tar ut en avgift för bil så täcker den ju in allt. Diesel är liksom inte gratis och man kanske kör bilarna en 12000 mil om året. När då sossarna får för sig att höja ännu mer så måste man till slut ta ut en avgift. När priset höjs med 2 spänn så ggr 12000 är det halva den vinst jag gör på hela året som försvinner . Då jobbar jag varenda dag och aldrig 8 timmar. Semester,,,det har jag inte haft mer än 1 vecka här och var de senaste 25 åren.
Sjuk eller VAB , det går ju inte. Jag får betala det själv.
Ni tror man täljer guld , men ni förstår inte att det mesta försvinner i skatter, avgifter, kostnader, försäkringar och andra grejer.
Vet ni hur mkt tid man lägger på kvällar och helger som man aldrig får 1 enda öre för?
Tyvärr är man som småföretagare rena Woldemort i sosse Sverige.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
12000 mil per år är ett snitt på dryga 47 mil per arbetsdag, låter mycket 
Även om de flesta hantverkarbilar regelbundet körs till Ica, dagis och systemet
Edit: Hur hinner du till grossisten och utföra något med dessa körsträckor? Om man räknar på att du snittar 50 km/h så lär du ha långa dagar...
Även om de flesta hantverkarbilar regelbundet körs till Ica, dagis och systemet
Edit: Hur hinner du till grossisten och utföra något med dessa körsträckor? Om man räknar på att du snittar 50 km/h så lär du ha långa dagar...
Nu kan jag inte hålla mig längre.L Le'Oracle skrev:
På riktigt, är du så jävla dum, att du varken kan läsa eller förstå vad folk skriver?
Mvh
Jonas
Men snälla Le’Oracle ge dig nu, är själv småföretagare men snickare och vi jobbar på ungefär samma sätt.
Om du inte kan vara sjuk, ta semester eller vabba så gör du nåt fel jag blir definitivt inte rik på mitt jobb men lite semester har jag allt råd att ta.
Om du inte kan vara sjuk, ta semester eller vabba så gör du nåt fel jag blir definitivt inte rik på mitt jobb men lite semester har jag allt råd att ta.