Kan ju vara relevant att ta med om ni lagt in pengar kontant samt hur era topplån ser ut också...

Skiljer ju t.ex. en hel del om lånet utgörs till 15% av ett topplån med skitränta, då är det ju inga problem att ge lågt bottenlån!
Är du dock helt utan topplån så ligger sannolikt bottenlånet lägre.
Har ni lagt in pengar kontant? Dvs ert hus är tveklöst värt 3mille men ni har lån på 2,5...Detta är ju en tryckhet för banken vilken den belönar med låg ränta.

Så fortsätt jämföra men inkludera hur stor del topplån ni har samt vad dess ränta ligger på, dessutom om ni har gått in med kontanta pengar.
(kommer givetvis fortfarande inte vara helt att jämföra äpplen med äpplen, men bra mkt närmare iallafall)

Så här såg det ut för oss när vi var på bankerna i slutet av september.
Köpesumma 1.200.000
Topplån 10% betalade vi kontant på en gång (samma som handpenningen).
Resten ville vi dela på tre delar, rörligt, 2 år och 5år.
SHB 4.20 4.65 4.90 (4.69 och 4.93 räntesäkrat)
Nordea 4.35 4.65 4.83
SEB 3.97 4.76 4.96
Swedbank och länsförsäkringar var båda dyrare.
Är inte exkat säker på siffrorna (har inte uppgifetrna här), men tror jag kommer ihåg ganska rätt.
Men vi har inte förhandlat klart än, så det kanske går pressa lite.
Å andra sidorna är räntorna på väg upp så det kan lika väl bli högre....

Hej jag skall köpa lägenhet nästa vecka och fick dessa räntor idag, 2:e oktober.

5 års = 5,07% - 40% av lånet
2 års = 4,84% - 30% av lånet
rörlig = 4,45% - 30% av lånet

Jag lånar 1100 000 och har en kontantinsats på 700 000. Vad tycker ni om dessa räntor?

aspe skrev:
Vad tycker ni om dessa räntor?
Spontant tycker jag inte att de låter så där värst bra. Nu har jag bara koll på de rörliga räntorna, och jag tycker att det du fått borde kunna kapas några tiondelar till.

Tycker de räntorna verkar vettiga idagsläget.

Är det bara räntorna som spelar roll? Eller är andra parametrar viktiga som t ex räntefritt handpenningslån på 300 000 i 6 månader, förhandla bort årsavgiften helt och hållet på kreditkorten och slopa uppläggningsavgiften för byggnadskreditivet etc...

Erbjuder inte de flesta banker räntefritt handpenningslån under förutsättning att lånen placeras i samma bank när affären går igenom?

jo, det verkar nästan så. Skillnaderna verkar bli allt mindre mellan dem... snart blir det tärningen...

VI har just gått runt mellan bankerna och jag tyckte det var väldigt lite skillnad mellan vad de erbjöd.

AstaS skrev:
VI har just gått runt mellan bankerna och jag tyckte det var väldigt lite skillnad mellan vad de erbjöd.
Nej det är ju ingen större skillnad. Det är därför man ska gå tillbaka med argument som "men bank X har ju 0.05% lägre ränta än ni, kan ni göra något åt det". Efter att man studsat fram och tillbaka så många gånger man orkar så kan skillnaden plötsligt vara värd flera tusen om året i räntekostnader.

esox71 - det är ju det vi har gjort. Och fått ner det en hel del, men jag tycker ändå inte det bli några jätteskillnader. Jag tror att vi fick väldigt bra räntor av vår bank för de andra bankerna har inte kunnat göra mycket, däremot så fick vi ner topplånet på vår bank eftersom vi varit på några andra. Sedan kanske man kan springa runt massor av gånger, men det pallar vi inte med. Plus att man inte hinner. Allting skall ju göras samtidigt som man jobbar!

Någon som har dagsaktuella räntor som man lyckats pruta ner till ?
Vi skall nämligen till banken imorgon förmiddag för att förhandla, kan vara intressant å få lite hum ... så man inte känner sig helt blåst när man får höra vad ni andra fått ;)
Vi ska nog fördela vårat lån på 4 delar... med lite olika bindningstider.
Att springa mellan banker tar ju både tid och ork.... dessutom vill man inte dra ut på det för länge nu, helt plötsligt höjer alla bankerna räntan medans man "springer" runt och förhandlar, hehe :(
Men jag tar gärna emot ränte-tips!

/V

Var på banken idag och klargjorde att jag inte vill kuta runt i onödan. Budet är en mille till 4,7 % rörligt med dagens höjning inräknad. Ska väl ringa runt till några fler men det känns som de måste ligga minst 0,1 under det för att jag ska orka byta bank för hela familjen.

Fick idag lånet fixat för vårt Korsnäbben i Bjuv. http://lassevesna.blogspot.com/
Hälften på 5 år bundet: 5,1 och hälften på 3 år bundet 5,0. (Lånar 2.7 millar)
/Lasse

Gjorde upp med Handelsbanken förra veckan. 4 % i rörligt på byggkreditivet avgiftsfritt, efter det har vi bundet till 5,08% i 10 år, räntesäkrat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.