33 382 läst ·
142 svar
33k läst
142 svar
Rörkoppling till bergvärme ok?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Tryck- och täthetskontroll av plaströrssystem och
blandade plast- och metallrörsystem
Fas 1 - Trycksätt rörledningssystemet till ett kontrolltryck av
1,43 x beräkningstrycket under minst 30 minuter. Kontrolltrycket ska vara 14,3 bar för tappvattensystem och 8,6 bar för värmesystem. Trycket får inte sjunka under kontroll- tiden. Ledningssystemet kan komma att behövas fylla på under kontrolltiden.
Fas 2 - Efter 30 minuter sänks kontrolltrycket snabbt till 7,5 bar för tappvattensystem och 4,5 bar för värmesystem. Detta tryck ska bibehållas under minst 90 minuter. Trycket ska normalt öka något under kontrolltiden. Rörledningssystemet ska avsynas i sin helhet.
Redigerat:
Rörsystem ja, det trycket kan inte användas med anslutna radiatorer, pannor och liknande.
Det vore ju synd om provningen skulle göra ont värre. TS är ju redan drabbad av klåpare som gjort jobbet dåligt utförandemässigt och man får nog räkna med att de är lika bortkomna angående tryck/täthetsprovning.
Som sagt se till att inget förstörs eller skadas i onödan. Bäst är nog att avsluta det hela och ev göra rimliga uppgörelser kring betalningen. Och även se upp så man inte kastar pengar som kan användas för att städa detaljer på besiktningar mm utan större värde.
Som sagt se till att inget förstörs eller skadas i onödan. Bäst är nog att avsluta det hela och ev göra rimliga uppgörelser kring betalningen. Och även se upp så man inte kastar pengar som kan användas för att städa detaljer på besiktningar mm utan större värde.
Regler beskrivs i dokumentet som kan laddas ner här:
https://www.sakervatten.se/branschreglerna
där beskrivs också kraven på provtryckning.
--- citat ---
Täthetskontroll av presskopplingar
Särskild täthetskontroll ska utföras på ledningar med
presskopplingar för att kontrollera att presskopplingarna är
pressade innan tryckkontroll utförs.
Rörledningen ska trycksättas till ett kontrolltryck av 3 bar
under minst 30 minuter. Trycket får inte sjunka under
kontrolltiden. Samtliga fogar ska kontrolleras.
--- slut citat ---
Läs gärna hela dokumentet för att förstå ordentligt!
https://www.sakervatten.se/branschreglerna
där beskrivs också kraven på provtryckning.
--- citat ---
Täthetskontroll av presskopplingar
Särskild täthetskontroll ska utföras på ledningar med
presskopplingar för att kontrollera att presskopplingarna är
pressade innan tryckkontroll utförs.
Rörledningen ska trycksättas till ett kontrolltryck av 3 bar
under minst 30 minuter. Trycket får inte sjunka under
kontrolltiden. Samtliga fogar ska kontrolleras.
--- slut citat ---
Läs gärna hela dokumentet för att förstå ordentligt!
Nu är det ju ca 10 år sen jag uppdatera värmesystemet men då va det ju enda alternativet som va på tal.S SrednaNosslin skrev:
Och jag har turen att ha en rörkrökate till hantverkate i VVS branchen i tvättrummet så krökte han in ett rör på nästan 6m utan extra skarv.
Största problemet var att få in det i rummet efter det var krökt
Smaken är som baken, jag tycker väl dragna kopparrör är otroligt fint när de har oxiderat och blivit mörkbruna efter några år. Elförzinkade är idag minst lika dyra.S SrednaNosslin skrev:
Absolut för lågt. Jag har själv strax över två bar när det är 90c i min buffertank på sommaren. Har för mig att det är runt 3 bar som det skall tryckas.D Daniel 109 skrev:
Ops, såg att Tommy hann före.
Nåja, man behöver väl ändå inte dra alla rörkrökare över samma kam?Timo Kordelin skrev:
Helt ärligt, efter jag sett bilderna från källaren också, så undrar man om rörläggare idag har någon yrkesstolthet eller kunskaper längre. Jag är ingen rörnisse men har dragit mycket i mina hus och detta är under all kritik. De kan ju inte ens bocka rör längre, och alla dessa "förbannade" klämkopplingar" de ser ju så illa ut. Och varför inte dela stammen i källare? Och varför koppar rör? Ser ju illa ut.. Vita eller stål hade ju varit betydligt snyggare.
Liksom i alla yrken finns det säkert mer och mindre händiga killar/tjejer….
Mvh
Stefan
Tyvärr är det nästan omöjligt att anlita kunnig personal idag, dom som kan något tar äckligt betalt och är uppbokade år i förväg...S Stefan.o skrev:
I rörsystem brukar (ska) man tryckprova med antingen 1.3 eller 1.41 * designtrycket beroende på om man väljer gammal eller nyare standard. Detta torde dock måhända vara överkurs i ett värmesystem i en fastighet, men man bör utan tvekan använda ett testtryck som överskrider avsäkringstrycket (säkerhetsventilens öppningstryck). Med andra ord har man en säkerhetsventil a’ 1.0 bar är 1.3-1.4 bars testtryck eller något högre lämpligt att använda.D Daniel 109 skrev:
Mvh
Stefan
Jag tycker bara det är synd att säga att ”alla” yrkesmän av en viss sort är mer eller mindre usla, det finns både bra och dåliga exempel i alla yrkeskategorier.RoTe skrev:
Gäller både akademiker, praktiker av olika sort samt alla kategorier däremellan.
Prisbilden styr säkerligen oftast inte den enskilde rörkrökaren etc.
Mvh
Stefan
Det kan du ju tycka, men lycka till att hitta en yrkesman idag, t.ex. letar jag efter en bilmekaniker med svart bälte i bil-el som kan hantera ett oscilloskop utan problem. Jag betalar hellre felsökning i ett par dagar än att byta ut delar tills det fungerar.S Stefan.o skrev:Jag tycker bara det är synd att säga att ”alla” yrkesmän av en viss sort är mer eller mindre usla, det finns både bra och dåliga exempel i alla yrkeskategorier.
Gäller både akademiker, praktiker av olika sort samt alla kategorier däremellan.
Prisbilden styr säkerligen oftast inte den enskilde rörkrökaren etc.
Mvh
Stefan
Jag lägger ingen personlig värdering i detta, annat än att säga att jag är fullt och fast övertygad om att samtliga yrkeskategorier har ”medlemmar ” av vitt skild kapacitet - från mindre lämpliga till riktiga ess!RoTe skrev:
Jag tror vi avslutar sidospåret här och nu för att inte döda tråden med en massa för trådskaparen ovidkommande ordmassa.
Mvh
Stefan