Jag har dragit ca 35 meter värmeledning i ett par sidvindar och dessa måste jag ju givetvis isolera men hur?
Det lutar åt 20mm isoverskål

20mm isover rörskål kostar ca 30kr för 1,2m
Enligt en kompis så kostar 30mm ca 45kr för 1,2m

Kan denna kostnadsökning verkligen tjänas in på rimlig tid?

Någon som vet om det finns bättre alernativ?

Peter - Emma skrev:
Jag har dragit ca 35 meter värmeledning i ett par sidvindar och dessa måste jag ju givetvis isolera men hur?
Det lutar åt 20mm isoverskål

20mm isover rörskål kostar ca 30kr för 1,2m
Enligt en kompis så kostar 30mm ca 45kr för 1,2m

Kan denna kostnadsökning verkligen tjänas in på rimlig tid?

Någon som vet om det finns bättre alernativ?
Jag hade nog isolerat med mer än 30mm om det är likställt med kallt utrymme.
Mina ventilationsrör på vinden är isolerade med 2*70 mm stenullsmatta.Allt för att miskska värmeförlusterna.

Om du med sidvind menar ett utrymme på övervåningen under snedtaket för att få en dräglig väggyta så är den väl mycket kall på vintern,kanske inte riktigt lika kallt som utomhus men näst intill.Jag hade nog köpt rörskålar 40-80mm och najat dom över rören gör ju inget att isoleringen syns behöver ju inte vara snygt.

Rörskålar finns i flera tjocklekar och är förmodligen billigare än dom alternativ du anger. Ta en titt på det iaf.Både rockwool och gullfiber tillverkar rörskålar dom är enkla att montera på rör och kräver endast en najtråd runt om för att hållas på plats.

Några länkar
http://www.isover.se/sw11135.asp
www.stenull.paroc.se/ti/produktdat/pdf_down/PAROC Utv rordim.pdf
www.paroc.com/SPPS/Sweden/PG_attachments/Sartryck_isol_105.pdf
http://www.siki.se/energi-miljo/page.html?cid=932

Steffe

Det får nog bli ca 30mm för jag får inte plats med mer än så.
Rörfirman tyckte att det lät mycket, dom tyckte att 20mm plastisolering borde räcka och dom bekymmrade sig mest för att rören skulle frysa......KWh=KR
Men jag ska nog kolla upp fler tillverkare,blandannat länkarna jag fick.

Peter - Emma skrev:
Det får nog bli ca 30mm för jag får inte plats med mer än så.
Rörfirman tyckte att det lät mycket, dom tyckte att 20mm plastisolering borde räcka och dom bekymmrade sig mest för att rören skulle frysa......KWh=KR
Men jag ska nog kolla upp fler tillverkare,blandannat länkarna jag fick.
På någon av länkarna framgick det att rörskålar med mineralull isolerade 30% bättre än syntetskum. Kanske ett laternativ att ta 30 mineralull istället för 40 syntet ?

Steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.