Lite kryptisk rubrik, jag vet. Men jag funderar på kakel och fläkt, vilka kombinationer som är snyggast. Jag vill nog ha mosaik eller ett 5x5 kakel det gör ju att det blir en lite smårutig, orolig yta. Den fläkt jag egentligen förälskat mig mest i ser ut så här:

Men jag tycker inte att den gör sig mot mosaiken på bilden. Den nästan försvinner i gyttret av rutor. Hade nog varit snyggare med glas eller riktigt stora vita kakelplattor som bakgrund.
Min fundering är om mosaik kräver en fläkt som är tydligare i sitt formspråk, mer biffig. Som den här:
Hur funderar ni kring fläktval?

Men jag tycker inte att den gör sig mot mosaiken på bilden. Den nästan försvinner i gyttret av rutor. Hade nog varit snyggare med glas eller riktigt stora vita kakelplattor som bakgrund.
Min fundering är om mosaik kräver en fläkt som är tydligare i sitt formspråk, mer biffig. Som den här:
Hur funderar ni kring fläktval?
Vi hade samma problem som du! Men jag älskar mosaik och till sist blev det det ändå, men inte grå-ton. Här får du se hur DET blev. Det är fö många här på forumet som valt just denna fläkt från Fjäråskupan och vad jag vet är alla nöjda 
/U
/U
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag svarar: det är oxå Fjäråskupan "Fasad". Håller med, den är jättefin! Skulle dock blivit "lunsig" hos oss mellan fönster och dörr...
/Ulle
/Ulle
Misse o Moje: Det var väldigt fint! Kanske beror det på att den röda mosaiken gör att det ändå blir kontrast mellan fläkt och kakel. Jag funderar åt grå-eller beigehållet till och det tror jag inte blir lika bra till den fläkten.
Halloy: Jo, det är Fjäråskupan, de har många fina. Här kommer en till biffig variant (från Bosch och svinddyr men svinsnygg!)

Halloy: Jo, det är Fjäråskupan, de har många fina. Här kommer en till biffig variant (från Bosch och svinddyr men svinsnygg!)

Hej,
Jag gjorde en snabb sammanslagning av dina två bilder i Photoshop.
Jag lyckas tyvärr inte få upp den, får hela tiden felmeddelandet "OBS!! av säkerhetsskäl så måste du om du har bifogat en fil, markera den på nytt.". Eh, jaha, men hur gör jag det då? Jag har alltså filen (i jpg-format) på min hårddisk, klickar på bläddra och...sedan? är det någon som kan tipsa mig blir jag glad, har försökt få upp en bild här tidigare utan att lyckas :-[
Jag håller nog i alla fall med om att fläkten på din första bild ser lite klen ut/försvinner i den röriga bakgrunden.
Jag gjorde en snabb sammanslagning av dina två bilder i Photoshop.
Jag lyckas tyvärr inte få upp den, får hela tiden felmeddelandet "OBS!! av säkerhetsskäl så måste du om du har bifogat en fil, markera den på nytt.". Eh, jaha, men hur gör jag det då? Jag har alltså filen (i jpg-format) på min hårddisk, klickar på bläddra och...sedan? är det någon som kan tipsa mig blir jag glad, har försökt få upp en bild här tidigare utan att lyckas :-[
Jag håller nog i alla fall med om att fläkten på din första bild ser lite klen ut/försvinner i den röriga bakgrunden.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Mosaik är jättesnyggt, men funksr det bra vid spisen?
Det jag tänker på är att det blir så mycket fog, som jag inbillar mig är svårt att hålla rent?
Det jag tänker på är att det blir så mycket fog, som jag inbillar mig är svårt att hålla rent?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Jag tror den fläkten kan bli snygg mot ditt färgval på kakel. Det som stör mig på bilden du "monterat" ihop och din första bild är inte kaklet mot fläkten utan de gulaktiga luckorna och att bänksskivan är rörig och eftersom du förmodligen inte ska ha den kombinationen försvinner problemet!! Sen tycker jag personligen att mer stilrena fläktar med ett rakt formspråk är snyggare (kan bero på att jag själv har en sån), men det är som sagt var min smak!
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
Inga problem än. Vi har spishällen 10 cm ut från väggen (70 cm djup bänk vi just hällen) Fogarna är anttracit-färgade, men inte ens mosaiken känns flottig. Jag är lite städ-nörd och accepterar INTE smutsiga fogar. (Det problemet har jag i duschen som måste skrubbas i fogarna minutiöst...) Jag skulle aldrig välja ljusa fogar vid hällen i mitt kök, men kanske en hel glasskiva istf mosaik!hempularen skrev:
vi valde stora gråa plattor mot vår fläkt... personligen tycker jag att det vart kanon... lika nöjd varje gång jag kommer in i köket...
det känns alltid stilrent å vill jag piffa upp det köper jag några snygga ljuslyktor å ställer bredvid...
det känns alltid stilrent å vill jag piffa upp det köper jag några snygga ljuslyktor å ställer bredvid...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden