Planerar inför en badrumsrenovering av ett mindre badrum på ca3m2 med duschhörna. Byggår
är 1985 och beläget på bottenvåning med platta på mark som grund.

Vi har för avsikt att använda plastmatta både på golv och vägg.

När man läser i GVKs regler så finns där ett antal mått angivna för avloppsrör som kommer upp ur golv att dessa skall vara minst 60mm från vägg. I vårat badrum är dessa mått nu ca35-40mm.
Kan inte själv se att detta skulle vara ett större problem vid läggning av ny matta? Lika bra flytta dessa
in i vägg eftersom byte av golvbrunn är ett måste?

Det finns även ett element där rören är ingjutna i betongen och kommer upp ca 10mm från vägg, Vad finns för vettiga lösningar för detta?

Elementrören får vara kvar är en vettig lösning.

Det måttet 60 mm är till för att du skall kunna tätskikta på vägg utan problem. Det går bra i ditt fall eftersom du skall ha plastmatta. Det enda rör som tillåts komma upp ur golv är toaavlopp och så golvbrunn förstås. Golvbrunnen måste du byta eftersom din troligtvis inte är godkänd.

Angående elementrören så gjöt jag en klack med flytspackel när jag gjorde mitt badrum. Ca 6 cm hög. Kunde inte flytta dem eftersom jag har betongbjälklag med ingjutna värmerör. Har folie med klinkers på det.

Ja golvbrunn skall bytas, har läst detta med klack runt elementrör i flera trådar, är det en vedertagen lösning?
vid plastmatta lär man ju trä mattan över rören och sedan täta runt rören?

T
sulos skrev:
Ja golvbrunn skall bytas, har läst detta med klack runt elementrör i flera trådar, är det en vedertagen lösning?
vid plastmatta lär man ju trä mattan över rören och sedan täta runt rören?
Nej, plastmattan är ju själva tätskiktet och ja man trär plastmatten över rören och låter den gå upp en bit på rören.

HandySmurf skrev:
Det enda rör som tillåts komma upp ur golv är toaavlopp och så golvbrunn förstås.
Är det inte så att det är golvbrunnar och "avloppsrör" i allmänhet som tillåts komma upp ur golv, men inget annat? ...och om vi pratar "klackar" (vilket jag har en i huset) så är det inte OK i Zon 1 (eller vad det heter), alltså i "duschutrymmet"?

Det står i Säker Vatten att de enda rörgenomföringar som får finnas i golv i zon 1 är golvbrunn så då skall man försöka undvika klackar där också. Det står också att rörgenomföringar för tappvatten och värme ej får förekomma alls i golv i våtrum. Eftersom det inte att det inte alltid är så lätt att dra om tappvattenrör och värmeledningar i gamla hus så tvingas man göra en klack för dessa ibland.

Klackar är en vanlig nödlösning. Men de löser ju egentligen inte problemet ordentligt.

Problemet är ju att om röret sitter nära väggen så är det svårt att komma åt ordentligt bakom röret, för att ex. svetsa plastmatta. Det är också så att i närheten av uppvik vid väggen så uppstår det spännigar i folien eller plastmattan så att det blir krafter som vill dra loss den från underlaget. OM då sträckan mellan två sådana problemområden är för kort så riskerar man att materialet faktiskt lossnar.

Uppe på klacken så skall man ju också få det tätt, och det ä lika svårt där som om det varit nere på golvnivå. Skillnaden är att så länge klacken inte är i zon 1 och vattenbegjuts hela tiden så är risken för att vatten skall nå en ev. brist i tätskiktet liten. Fast mans bör ha i åtanke att en vanlig orsak till vattenskador, är att rörkopplingar börjar läcka, och vatten följer röret, och tar sig igenom en bristfällig tätning runt röret. Det kan hända oavsett om röret kommer ut ur en vägg, eller upp ur en klack. Men håller man avtåndskravet så är risken mindre att det skall finnas en brist i tätningen.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
HandySmurf skrev:
Det står i Säker Vatten att de enda rörgenomföringar som får finnas i golv i zon 1 är golvbrunn så då skall man försöka undvika klackar där också. Det står också att rörgenomföringar för tappvatten och värme ej får förekomma alls i golv i våtrum. Eftersom det inte att det inte alltid är så lätt att dra om tappvattenrör och värmeledningar i gamla hus så tvingas man göra en klack för dessa ibland.
Mja, tekniskt sett är hela golvet våtrumszon 1. Det får dock inte finnas annat än golvbrunn i själva duschutrymmet (vilket är det som jag tror att du menade), och klack tror jag är helt uteslutet om man ska uppfylla kraven där. Utanför duschutrymmet så är det OK att låta t ex avloppet till ett tvättställ gå genom golvet (så länge det är minst 60mm från vägg), och även att gjuta klackar.

I husen i området jag bor i så har man av oklar anledning dragit upp servisledningen och satt vattenmätaren mer eller mindre inne i ett av duschutrymmena(!), så jag passade på att fråga vad som egentligen gäller när jag började renovera, och som jag fick det förklarat för mig så är klack OK utanför (vägg)ytor som inte vattenbegjuts regelbundet, dvs klacken är endast till för att *golvet* ska kunna göras som en "några centimeter hög, vattentät balja". Eventuella läckage från röret som kan rinna ner i klacken bryr man sig inte om eftersom det inte är "normalfallet" (jfr köksgolv, som inte anses som "våtrum" trots att man sparkar rätt friskt med både vatten och avlopp där.

Om man ändå måste dra en rörgenomföring i det utrymmet (typ av "historiska" skäl), så är det minst dåliga alternativet att om möjligt koppla loss röret och trä på en manschett, men då blir det ändå en avvikelse, och med en servisledning, som inte är helt lätt att få avstängd (och därmed inte går att koppla loss så att man kan få dit en manschett) så blir det väldigt svårt att få en i alla fall inte helt regelvidrig lösning.

I mitt fall så löste det sig i alla fall, då vi ändå planerat att flytta duschutrymmet. Vi behöll dock golvbrunnen i rummet och gjöt därför upp en klack kring röret ifråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.