Byggahus.se

Tips på tätningsset för diskbänksskåp för att undvika fuktskador

3k läst  6 svar

1. byggsson
    Medlem · Nivå 6
    Hej!

Jag tänkte det var dags att säkra upp bänkskåpet under diskbänken utifall det skulle uppstå en vattenläcka någon gång i framtiden från anslutningarna till diskmaskinsanslutning/avlopp etc.

Jag undrar om det är någon som har gjort det och är nöjd med er lösning? Jag tycker det var svårt att hitta snygga varianter för att täta runt rörgenomföringarna... Alla tips mottages gärna :)

2. H
    Anonym
    • Laddar…
    • Svara
  3. B
    Husägare · Nivå 4
    Tollco har olika varianter som går att få snygga https://tollco.se/
    Vi köpte våra inlägg från Kvik då vi har deras djupa stommar och tätningsremsorna som man använder runt rör kommer säkert från Tollco
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0104 (002).JPG

Under diskbänkskåpet och diskmaskinen har vi en "balja" av våtrumsmatta med golvbrunn. Tyvärr är det svårt att ta en bild under skåpen.

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 4
    Hur dumt är det att lägga silikon runt genomföringarna? Blir det tätt?

5. A
    Medlem Nivå 4
    Efter att fått fel grejer i två butiker och kommit hem med grejerna samt pratat med en rörmokare slutade det med att jag la Silikon runt genomföringarna i baljan under vaskskåpet.

Kände mig som en riktig pedant och att detta var överkurs utan dess like. Om inte två butiker har det varav en var en renodlad vvs butik så börjar man undra...

• Laddar…
  6. byggsson
    Medlem · Nivå 6
    Har du möjlighet att lägga upp en bild för oss underskåps-nördar? :p

7. A
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1510394703969799233836544238938.jpg

:D varsågod!
    Är taget inifrån vaskskåpet och ner mot golvet då skåpet redan står på plats. Inte så vackert kanske men förhoppningsvis ingen som lyfter ur källsorteringen, plockar bort droppbrickan och tittar! :D

Upptäckte precis att Ikea skickat med tätning för rörgenomföringarna. Låg bland alla gångjärn och andra småsaker (är mitt i en totalrenovering av vårat kök). Ganska ironiskt med tanke på att jag jagat runt, ringt och krånglat för att få tag på grejerna själv :crysmile: så om det, som i mitt fall, inte finns i vvs-butiken så finns det på Ikea! :cool:

Edit: gjorde hålen med hjälp av dosfräs och flator. Mycket lättare än med Matt kniv som jag försökte med först!

• Laddar…