gnoll skrev:
Anledning till att jag tvekar lite att köra manuellt är tids aspekten
Varmvatten systemet ur bruk= frugan utan varmvatten= trubbel...;)
Kompisen som gängat rör förut klagar på att det är tungt och går långsamt

blir gängen konisk med gängsatsen?
Jag använder rigid gängolja, det är värt pengarna. Tänk på att gänga en bit, gänga av lite, rensa, mer olja, gänga en ny bit, ... Tiden för att gänga är inte mer än 15 minuter. Håller dock med om tungt. Jag har en rörtång som jag håller emot med så inte rören rör sig. Be frugan hjälpa dig hålla emot så klagar hon inte på brist på varmvatten under tiden.

--- Mats ---

Vad heter rörmokarns dotter?

Linda meLin

THE MACHINE skrev:
Vad heter rörmokarns dotter?

Linda meLin
Suck... ;)

haha den va ju bra, fler sånna!:D

ni får ursäkta min okunnighet men jag har bara kört med gängtejp förut.
hur vet man att man inte för mycket eller för lite lin när man gängar på rören.
lite surt om man slår på systemet och sprutar vatten åt alla håll.

Börja med att lägga linet längst in på gängorna och linda sedan medurs ut mot kanten på rördelen, fortsätt nu att linda tillbaka in mot mitten på rördelen. Om du har lagt tillräckligt med lin skall nu gängorna vara täckta med lin, om inte får du lägga på mer. Stryk sedan på lite kokt linolja eller pasta.
Gänga sedan ihop delarna.

Redigerat:
Om du har lagt tillräckligt med lin skall nu gängorna vara täckta med lin, om inte får du lägga på mer.
Tack! Det var det jag ville veta:)

gnoll skrev:
Tack! Det var det jag ville veta:)
Till mina element brukar jag ta en lagom lång bit lin, men dela den på mitten, så att jag bara har halva lintjockleken när jag lägger på den på gängorna.

--- Mats ---

Om har jag förstått det riktigt så lindar jag alltså på lin tills gängorna (precis) inte syns i fina tunna lager?

Japp, gör så som jag beskrev. Då blir det bra! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.