Jula sålde tidigare tydligen en rörgängmaskin men det verkar inte finnas några sådana i handeln längre.
får väl hyra en annars...tänkte fixa lite vvs med järnrör. några tips?:confused:

gnoll skrev:
Jula sålde tidigare tydligen en rörgängmaskin men det verkar inte finnas några sådana i handeln längre.
får väl hyra en annars...tänkte fixa lite vvs med järnrör. några tips?:confused:
Ahlsell säljer rörgängmaskiner (Rigid, kostar skjortan).

Optimera säljer rörgängsatser (superbilliga, halvdåliga). Tar lit emer plats, rören måste ha lite space om sig för att hylsan skall få plats.

Bauhaus säljer rörgängsnitt styckvis, rätt bra vad det verkar.

Så det jag har är Optimeras paket, och en hylsa utbytt till en från Bauhaus.

--- Mats ---

kan man hyra en hos ahsells eller hyr de bara till rörisar och företag?

det är ju företag dom vänder sej till men du kan ju alltid fråga dom. jag gängade en massa järnrör till pannanläggningen "för hand", det tar lite tid men det går ändå rätt så bra, bara smörja med linolja under gängningen. det var en gammal ridgidsats 1/4" till 13/4" jag använde, dock var 1" snitter lite nött (det används väl mest).ett BRA rörskruvstäd rekommenderas som sitter på en stadig bänk. jag köpte även en hydraulisk kinesrörbockare på jula för rör upp till 2" det funkar bra att bocka med den, dock vill 2" rören bli lite "platta" i böjen. en länk till gänggrejs:
http://www.spiralservice.se/Shop/Results3.asp?Modell=B07023

kan inte det klabba ihop med linolja, jag har hört andra få det problemet med linolja.
kan man använda en finare olja?

om du kollar på hemsidan till länken jag skickade så finns det speciell gängolja, men vad jag sett så använder rörkrökarna linolja, du kan ju starta en tråd om det...
lite klibbigt blir det men det funkar bra att gänga iaf.sen till rören så använder jag pasta och lin, använder man linolja så sitter det som urberget! då behövs det gas för att få isär, men med pastan är det bara att skruva isär det!

gängtejp är inte att tänka på alltså

Nix! :cool:

H
Går man in på Julas sida och söker på "rörgäng" så visst finns rörgängsatserna kvar på internetvaruhuset.
Den lilla satsen är helt tillräcklig för att dra några rör hemma.
Nu är ju detta ett skrytforum där man inte kan sätta in en dörrkarm utan att skaffa både sänksåg och några löjligt gnällande Fes-tool manicker men det får man ta med en nypa salt. Jag klarar jobbet på samma tid med hammare och handsåg.

Ska man gänga med Jula satsen får man använda huvet lite. Speciellt när man drar tillbaka är det risk att gängbackarna skadas. Tar det emot bakåt så gänga framåt en aning igen så lossnar det. Gängbackarna är naturligtvis inte av toppkvalitet men lätta att ta bort och skärpa med ett bryne.
Rörskruvsycket från Jula rekommenderas, fungerar utmärkt.
Billiga röravskärare brukar däremot vara bortkastade pengar. Bågfil och lite tillsnyggning på bänkslipen blir väl lika bra.

Lin och linolja fungerar bra. Ser ingen större anledning att använda pasta om kopplingen ska bli permanent.
Lin finns hos Jula, sök på "linboll", och hos Rinkaby rör.
Ett råd. Dra ihop rören tills det börjar ta stopp först utan lin och linolja och räkna varven som röret snurrat så vet du ungefär hur många varv du ska dra när sedan lin och linolja kommer på.

Rördelar i järn är svåra att få tag på. Rinkaby rör är som alltid den vänliga hjälparen i nöden. Rördelarna där är 4-5 gånger billigare än hos Lundagrossisten och kvaliteten är bra.

Jag skaffade precis Julas mindre rörgängsats. Är själva gängsnitten enligt någon standard så att tex ett nytt snitt från Rinkaby (Ridgid) faktiskt passar i handtaget med hållare (kloppa?) från Jula? Eller från Bauhaus?

Behöver nog komplettera med snäppet mindre dimension än vad som följde med nämligen...

Anledning till att jag tvekar lite att köra manuellt är tids aspekten
Varmvatten systemet ur bruk= frugan utan varmvatten= trubbel...;)
Kompisen som gängat rör förut klagar på att det är tungt och går långsamt

blir gängen konisk med gängsatsen?

gnoll skrev:
gängtejp är inte att tänka på alltså
jo, tänka på att INTE använda gängtejp!
annars kan du ju löda kopparrör eller köra med pex-slang/rör

H
Du har väl tevattenkokare=varmvatten.
Ja gängan är konisk.

locher pasta? är det overkill?

Nä, men annars funkar linolja mycket bra. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.