Jag har satt upp ett par LED-strålkastare under takfoten på garagegaveln. Dessa har två uppgifter. Dels att ge vettig belysning när jag står utanför och ska fylla på spolarvätska och liknande vintertid och dels i rent preventivt syfte att de ska lysa upp om någon närmar sig garagedörren med dumma avsikter.

Dessa styrs då av en rörelsevakt som sitter uppe i gavelspetsen och som skannar av infarten. Men den jäkeln är ju så känslig och reagerar på allt (utom mig naturligtvis). Men jag har skärmat av den ganska bra så funktionen är egentligen helt ok. Utom när det blåser. Så nu har jag ledsnat på att det står och blinkar hela nätterna när vinden ligger på. För det var ju inte riktigt tanken med strålkastarna, särskilt inte för mig som gillar mörker.

Rörelsevakten är en billig sak så det är kanske inte så mycket att säga om den bristande funktionaliteten. Men frågeställningen blir om det finns någon som funkar tillfredsställande i det här fallet? Alltså en vakt som inte ger utslag så fort höststormarna drar in? Den behöver inte ha några andra funktioner än att just känna av om någon kommer nära garaget. Tidsuret sköts av en Shelly som jag satte in för att kunna stänga av strålkastarna när jag står i köksfönstret. Men nu känns det som att jag får göra det var och varannan kväll.

Tacksam för alla som vill dela med sig av sina erfarenheter.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fint! Då får jag kika på det.

Angående att reagera så är det lite märkligt. Jag har en ute på farstubron som jag är så jäkla less på. Den tänds ungefär när jag kommer fram till den och knackar på den med handen. Däremot så tänder den direkt när den pälsklädda katten är inom 15 meter. :crysmile:

Redigerat:
Guzzi Guzzi skrev:
Fint! Då får jag kika på det.

Angående att reagera så är det lite märkligt. Jag har en ute på farstubron som jag är så jäkla less på. Den tänds ungefär när jag kommer fram till den och knackar på den med handen. Däremot så tänder den direkt när den pälsklädda katten är inom 15 meter. :crysmile:
Du får ha mindre kläder på sig, så du ökar värmestrålningen från kroppen

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
Finns rörelsedeckare som använder sig utav radar/mikrovågor.

A ansic skrev:
Finns rörelsedeckare som använder sig utav radar/mikrovågor.
Fast en sån bör väl definitivt reagera på löv och grenar som rör sig, dvs raka motsatsen till vad TS vill ha?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
Varför skulle den reagera på löv och grenar? Radiovågorna går rätt igenom. Man kan också ställa in känsligheten.

Elko 360 IP55 (E1301611) är ett bra val, lite dyr kanske men väl fungerande.

Nissens
A ansic skrev:
Varför skulle den reagera på löv och grenar? Radiovågorna går rätt igenom. Man kan också ställa in känsligheten.
Radar använder höga frekvenser och går inte igenom vegetation, det krävs mycket lägre frekvenser för det.

Radiovågor är en typ av elektromagnetisk strålning.
Mikrovågor är benämningen på radiovågor i det högre frekvensområdet som börjar vid ca 0,5GHz.

J jishi skrev:
Du får ha mindre kläder på sig, så du ökar värmestrålningen från kroppen
Jag drar enda rimliga slutsatsen att jag får sy mig en kroppsstrumpa i kattskinn.

Jag har beställt en Steinel som ska komma i veckan. Så får vi se vad det blir för resultat. Jag återkommer med rapport.

Tack för all input!

• Gilla
jishi
  • Laddar…
Nu kan jag återkoppla. Blåser som attans ute men inga problem med okynneständningar nere vid garaget.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.