Jag har har haft en strålkastare med rörelsesensor på huset som lyst upp gården. Men varje gång en långtradare åker förbi (bara från ett håll, gul pil) tänds den, medan jag kan stå och hoppa och flaxa utan att den tänds.[röd punkt]
Så jag flyttade in armaturen 1m, men samma sak. [blå punkt]
Köpte en ny lampa https://www.elampan.se/led-stralkastare-cspot-50w-vit-med-rorelsesensor , då jag tänkte att det kanske var gamla sensorn som strulade. Satt även denna på samma punkter röd/blå.
Nu bytte jag vägg och satt den på ladugården och riktade den 90 graders, dvs mot vägen.
[grön punkt]
Men lik förbannat tänds den av långtradarna men inte när jag kör in/hoppar på gården.
[turkosa punkter är vad den känner av]
Hur ska jag komma runt problemet?
Har inga grindstolpar kvar att sätta fast en egen sensor på.
Så jag flyttade in armaturen 1m, men samma sak. [blå punkt]
Köpte en ny lampa https://www.elampan.se/led-stralkastare-cspot-50w-vit-med-rorelsesensor , då jag tänkte att det kanske var gamla sensorn som strulade. Satt även denna på samma punkter röd/blå.
Nu bytte jag vägg och satt den på ladugården och riktade den 90 graders, dvs mot vägen.
[grön punkt]
Men lik förbannat tänds den av långtradarna men inte när jag kör in/hoppar på gården.
[turkosa punkter är vad den känner av]
Hur ska jag komma runt problemet?
Har inga grindstolpar kvar att sätta fast en egen sensor på.
Den speglar inte in ljuset från grannens fönster då eller annan reflex , är den rätt inställd på riktning , lux och rörelse prova med att ställa om luxen och lite riktning nedåt , samt kanske sätta en skiva på sidan mot vägen som prov , långtradarna har rätt häftigt med lyse när dom är ensamma på vägen
Ingen granne så nära. Träd och ladugård mellan. Inga fönster på motsatt sida. När den satt på huset vek jag in den mot garaget, ljus fyrkant mellan hus och ladugård, men den tänds ändå. Men då har jag ju ingen nytta av den då den inte känner av när nån kommer och går eller när jag ska ploga vägen parallellt med stora vägen.
Men det är ju det att det tänds bara när de kommer från ett håll, dvs bakom huset, inte motsatt sida när de kommer runt hörnet på ladugården.
Om inte annat får jag slå ner en stolpe och rikta en extern sensor in mot infarten, så när man passerar tänds det, men då måste man dra lång kabel istället.
Men som du nämnde kan jag ratta på lux.
Men det är ju det att det tänds bara när de kommer från ett håll, dvs bakom huset, inte motsatt sida när de kommer runt hörnet på ladugården.
Om inte annat får jag slå ner en stolpe och rikta en extern sensor in mot infarten, så när man passerar tänds det, men då måste man dra lång kabel istället.
Men som du nämnde kan jag ratta på lux.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Kanske glappkontakt någonstans som manifesterar sig vid vibrationer från tunga fordon på vägen? Men du har flyttat lampan från hus till ladugård vilket innebär ny matningspunkt eller? Eller så är det värmen från lastbilarna som den ser på det avståndet. Prova vad händer om du tejpar för sensorn. Rörelsesensorer på billiga lampor är dessutom av högst varierande kvalité.
Att du är nöjd med ljuset är väl bra , men resten
Har du någon bruksanvisning på den , som säger hur vinklar och lux ska inställas för ditt behov
Tror det är en Kinalampa , en del elektronik i dom är sås av enklare slag som Bo antyder
och kan variera mellan exemplaren av samma typ
Men prova med olika placeringar , tex vända den så den tar dig i ryggen e,t,c då kommer sensorn i ett annat läge för vägen
Har du någon bruksanvisning på den , som säger hur vinklar och lux ska inställas för ditt behov
Tror det är en Kinalampa , en del elektronik i dom är sås av enklare slag som Bo antyder
och kan variera mellan exemplaren av samma typ
Men prova med olika placeringar , tex vända den så den tar dig i ryggen e,t,c då kommer sensorn i ett annat läge för vägen
Klicka här för att svara