2 346 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Rörelsemån bänkskiva
Hej.
Jag har köpt bänkskiva massiv ask "Fredricsons trä". I instruktionen står: "...lämna rörelsemån 10mm mot väggar och fasta installationer". Hur gör jag bäst i övergången mot vägg om jag ska lämna 10mm mellanrum? Någon slags list i ask och sedan en transparent fog som tål en del rörelse, mellan bänkskiva och list? I så fall, vad skulle ni sätta för list och fog, och annars, hur skulle ni göra istället? På långsidan möter bänkskivan kakel och mot kortsidan målad gips.
Tack för svar!
/Markus
Jag har köpt bänkskiva massiv ask "Fredricsons trä". I instruktionen står: "...lämna rörelsemån 10mm mot väggar och fasta installationer". Hur gör jag bäst i övergången mot vägg om jag ska lämna 10mm mellanrum? Någon slags list i ask och sedan en transparent fog som tål en del rörelse, mellan bänkskiva och list? I så fall, vad skulle ni sätta för list och fog, och annars, hur skulle ni göra istället? På långsidan möter bänkskivan kakel och mot kortsidan målad gips.
Tack för svar!
/Markus
Behöver kaklet möta bänkskivan? Du kan sätta kaklet någon mm ovanför bänkskivan, och på så sätt vinna rörelsemån "in under kaklet". Då slipper du en fog som är 10mm djup.
Sen är det också vad som övrigt låser fast bänkskivan. Du kan säkert lägga den stum, om den tillåts röra sig åt andra hållet. Men då får den ju inte vara fastskruvad för kung & fosterland samt innehålla en väggstum diskho i granit.
Sen är det också vad som övrigt låser fast bänkskivan. Du kan säkert lägga den stum, om den tillåts röra sig åt andra hållet. Men då får den ju inte vara fastskruvad för kung & fosterland samt innehålla en väggstum diskho i granit.
Hej.B Bergsmongo skrev:Behöver kaklet möta bänkskivan? Du kan sätta kaklet någon mm ovanför bänkskivan, och på så sätt vinna rörelsemån "in under kaklet". Då slipper du en fog som är 10mm djup.
Nä det behöver inte va på ngt särskilt sätt. Det ska va funktionellt och se snyggt ut (i bästa fall ). Bra förslag du har, då bygger kaklet 6mm + fix bakom. Det kanske närmar sig 10mm. Det låter som det enklaste sättet. Eller finns det andra tillvägagångssätt?
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
en rörelsemån på 10mm låter väldigt mycket.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Svårt att säga. Men om vi antar att den faktiskt rör sig 5 - 10 mm in under kaklet. Då blir det ju bara skrot av fogen där mellan kakel o bänk. Jag har aldrig hör talas om att fogen där skadas av utvidgning av bänkskivan.
Jag skulle nog kolla med leverantören hur de menar. Kravet på rörelsemån kanske gäller någon extrem situation. Man vill kanske inte ha den liggande mellan två fasta väggar utan mån, den skulle ju kunna knäcka en vägg.
Jag skulle nog kolla med leverantören hur de menar. Kravet på rörelsemån kanske gäller någon extrem situation. Man vill kanske inte ha den liggande mellan två fasta väggar utan mån, den skulle ju kunna knäcka en vägg.
Klicka här för att svara