Hej. Skriver mitt första inlägg på detta forumet efter att ha läst en tid!
Håller på att uppdatera min vedanläggning och har nog läst alla trådar som rör det ämnet.
Nu har jag ritat upp ett schema som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på, eller i första hand om laddröret ska luta ner eller upp mot acktank(bifogade bilder).
Problemet är att jag har en dörr mellan laddomat och TVA som inte är inritad på bilden vilket styr höjden på laddröret.
Även en fråga om laddomatens placering,den hamnar pga platsbrist ca 1 meter ur linje mot laddröret och för att inte luft ska fastna har jag tänkt mig en t-koppling för luftning. Finns inritad på någon av bilderna. Finns det risk att varmvattnet sticker ut den vägen istället? Likadant där laddröret lutar upp mot acktank, vid t-kopplingen där röret viker av nedåt?
Min tanke är att stigarledningen ska vara högst vid pannan och luta neråt mot ack-tanken eftersom laddomaten trycker in vattnet och luften i tanken där luften sen försvinner ut genom toppen. Den lilla(?) luften som blir kvar i stigarledningen följer med lutningen tillbaka mot expansionskärlet.
Tar gärna emot åsikter om jag tänker rätt!
Ha det fint!
Håller på att uppdatera min vedanläggning och har nog läst alla trådar som rör det ämnet.
Nu har jag ritat upp ett schema som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på, eller i första hand om laddröret ska luta ner eller upp mot acktank(bifogade bilder).
Problemet är att jag har en dörr mellan laddomat och TVA som inte är inritad på bilden vilket styr höjden på laddröret.
Även en fråga om laddomatens placering,den hamnar pga platsbrist ca 1 meter ur linje mot laddröret och för att inte luft ska fastna har jag tänkt mig en t-koppling för luftning. Finns inritad på någon av bilderna. Finns det risk att varmvattnet sticker ut den vägen istället? Likadant där laddröret lutar upp mot acktank, vid t-kopplingen där röret viker av nedåt?
Min tanke är att stigarledningen ska vara högst vid pannan och luta neråt mot ack-tanken eftersom laddomaten trycker in vattnet och luften i tanken där luften sen försvinner ut genom toppen. Den lilla(?) luften som blir kvar i stigarledningen följer med lutningen tillbaka mot expansionskärlet.
Tar gärna emot åsikter om jag tänker rätt!
Ha det fint!
Redigerat:
Det var många luftningar. Se bara till att det inte finns en oluftad högpunkt så behöver du inte ha tre anslutningar på ett rör.
Du kommer att få viss rörelse i avluftningsröret. Men det går ju parallellt med laddröret så det stör inte.
Du kommer att få viss rörelse i avluftningsröret. Men det går ju parallellt med laddröret så det stör inte.
Ja, jag gillar inte luft!
Luftningen vid laddomaten kanske är lite onödig. Har dock läst att luft lätt kan fastna om man sätter en böj i sidled så att den ledningen inte ansluter rakt under laddröret. Den hamnar ca 1 meter vid sidan.
Högpunkten blir väl någonstans innan röret viker av nedåt vid tanken, därav luftningen där. Kan det kanske räcka att ha lite lutning nedåt mot tanken så att luften kan vandra tillbaka mot ångledningen? Blir det för onödigt mycket motstånd för luften att gå emot flödesriktningen? Ca 4 meter cu35 rör.
Tack för svaren! Ska kolla på maskinisten och värmepumpsforum också men jag har noterat att det finns mycket kunskap här!
Luftningen vid laddomaten kanske är lite onödig. Har dock läst att luft lätt kan fastna om man sätter en böj i sidled så att den ledningen inte ansluter rakt under laddröret. Den hamnar ca 1 meter vid sidan.
Högpunkten blir väl någonstans innan röret viker av nedåt vid tanken, därav luftningen där. Kan det kanske räcka att ha lite lutning nedåt mot tanken så att luften kan vandra tillbaka mot ångledningen? Blir det för onödigt mycket motstånd för luften att gå emot flödesriktningen? Ca 4 meter cu35 rör.
Tack för svaren! Ska kolla på maskinisten och värmepumpsforum också men jag har noterat att det finns mycket kunskap här!
Här är en grov skiss på hur jag själv principiellt skulle gjort. Luftningsröret kan vara riktigt klent 12-15 mm och kopplat mot ett T-rör vid inlopp mot tanktoppen som du visade i en av skisserna.B Burkkurt skrev:
Pumpen kommer ju att stanna mellan varje eldning. Bortsett från uppstarten är det väldigt små gasmängder. Så det räcker att luften kan komma ut mellan eldningarna. Har man hirisontella kan man av misstag få högpunkter, särskilt om de svänger. Men annars ser jag ingen risk med krökar.
Okej, tack för det.
Laddning i toppen? Det är klart luften löser ju sig och omrörningen/skiktningen stabiliserar kanske sig rätt snabbt.
Tänker du att laddröret ska luta lite åt något håll? Eller går det att dra den helt vågrätt bara man inte får några svackor/toppar?
Tack igen!
MvH
Laddning i toppen? Det är klart luften löser ju sig och omrörningen/skiktningen stabiliserar kanske sig rätt snabbt.
Tänker du att laddröret ska luta lite åt något håll? Eller går det att dra den helt vågrätt bara man inte får några svackor/toppar?
Tack igen!
MvH
Om man har kall expansion så är det en bra ide. Annars förstår jag inte nyttan. Däremot en skvaller kedning som inte sitter i toppen utsn gör en lings upp med en luftning på. Så attmsn kan ha olja på ytan i expansionskärlet. Jag har plockat bort blåslednibgen och satt en vacuumventil i ställer, då blir det i alla fall inte termik genom.
Hej.
Att dra luftningen upp ovanför expansionskärlet är nog en bra ide om man har kall expansion, som Daniel skriver. Men tack ändå.
Det är ju en intressant lösning, vad har det för fördelar mot att dra det som "vanligt"? Ingen avdunstning pga oljan? Blir det lika fritt blås om pannan skulle börja koka ordentligt?
Att dra luftningen upp ovanför expansionskärlet är nog en bra ide om man har kall expansion, som Daniel skriver. Men tack ändå.
Det är ju en intressant lösning, vad har det för fördelar mot att dra det som "vanligt"? Ingen avdunstning pga oljan? Blir det lika fritt blås om pannan skulle börja koka ordentligt?
Det blir ingen avdusntning eller syrsättning av vatten i expansions kärlet. Men det handlar om en liten mängd tex parafinolja. Så det har ingen påverkan i övrigt.
Laddning via toppanslutningen är bra och då får man ett ostört uttag på sidan upptill mot radiatorkretsen. Samma med TVA ansluten parallellt med laddningen då får man tillgång till hela tankvolymen för VV och även här stör inte flödet vid uttag andra delar som tex radiatorkretsen.B Burkkurt skrev:
Om du följer skissen är det inte fel att lägga en liten lutning på övre laddröret mot tanken där då avluftningen är sista del före nedgång mot tanktoppen. Men det går fint med helt horisontalt också sämre är omvänd lutning, trots att det i den änden kan luftas via expansionen är det dumt att anta luft i motsatt riktning flöde vid laddning det är då ev ångbildning eller avgasning stör mest.
Och så en liten utökning av skissen med ett sätt att koppla ett öppet kärl lite likt vad Daniel skrev för att få mindre syresättning och ändå ha kvar imrörets funktion, skvallerröret är även här en klen dimension. Sen är det aldrig fel att sätta en SÄV 1.5 bar nere vid pannan för alla eventualiteters skull det är den viktigaste säkerhetskomponeneten i de här fallen.






