6 198 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Rördragning till duschblandare
Sida 1 av 2
Vi tänkte ha en Tapwell TVM 7200 duschblandare/takdusch i vårt nya bardum (70-talet lyftes till 2000-talet). Vid offerten pratades det om att vi bör ha utanpåliggande rör. Frågan är då hyr mycket en blandarfäste av den typen som länken visar bygger, vi vill ju inte att blandaren hamnar mitt i rummet.
http://www.vvs-klimat.se/product.html/product.html?product_id=377&category_id=193&search_page=
Alternativt kan man t.e.x göra så att vi har utanpåliggande tappvatten i en stomme, och sedan t.e.x under duschblandaren lägger den 1-1.5 m inne i väggen? är det tillåtet?
http://www.vvs-klimat.se/product.html/product.html?product_id=377&category_id=193&search_page=
Alternativt kan man t.e.x göra så att vi har utanpåliggande tappvatten i en stomme, och sedan t.e.x under duschblandaren lägger den 1-1.5 m inne i väggen? är det tillåtet?
Inte helt insatt i detta, men kommer snart att bli, då vi ska renovera om vårt badrum och måste dra om rören till blandaren.
Det jag fått som förslag är att dra rören inne i väggen till blandaren, men att man då måste ha inspektionslucka (heter något annat på fackspråk) på andra sidan väggen (rummet intill) så att man kan se skarvarna vid behov.
Det jag fått som förslag är att dra rören inne i väggen till blandaren, men att man då måste ha inspektionslucka (heter något annat på fackspråk) på andra sidan väggen (rummet intill) så att man kan se skarvarna vid behov.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I de fall där man kan dra rören inuti väggen förespråkar jag alltid detta men får du kopplingar inne i väggen måste det finnas en inspektionslucka...
Alternativt kan man tydligen pressa ihop rören istället och då är det godkänt utan inspektionslucka enligt vvs-firmorna.
Alternativt kan man tydligen pressa ihop rören istället och då är det godkänt utan inspektionslucka enligt vvs-firmorna.
Det sistnämda lät som en bra idé att utforska. Det jag hört är nämligen att man måste som sagt ha skarvfria rör och om man drar om de existerande rören i mitt fall så kommer de att behövas en skarvning mellan golvnivå och blandaren. Om detta kan göras i väggen utan inspektionslucka så är mycket vunnet, speciellt då en lucka inte är så snyggt (har haft så i tidigare bostad).Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja du, kolla upp detta för en handfull olika vvs-killar har påtalat för mig att det är godkänt med presskopplingar inne i väggarna då det handlar om renoveringar.
Tydligen inte vid nybyggnation av någon anledning.
Tydligen inte vid nybyggnation av någon anledning.
Fråga försäkringsbolagen? Att fråga hantverkare om sånt här och lita på svaret kan tyvärr vara lite riskabelt. Jag menar inte alls att kasta skit på hantverkare, det är inte lätt att hålla reda på alla regler som ändras hela tiden, men vissa personer har ibland en förmåga att låta väldigt säkra på sin sak trots att de ha helt fel. Talar av erfarenhet 
Dum fråga kanske, men vad finns på andra sidan väggen? Vi hade tvättstuga där och drog de nya rören där och sen igenom väggen till blandaren i duschen. På dina 1-1.5 meter kanske ni kan gå över helt till andra sidan och sedan tillbaka genom väggen till blandaren? Om ni nu tvunget inte vill ha det blandarfästet. Det bygger väl ett par cm mer än alternativet, inte mer. Tror inte att det kommer se så tokigt ut. Det är ju inte en helt ovanlig lösning om man säger så
Dum fråga kanske, men vad finns på andra sidan väggen? Vi hade tvättstuga där och drog de nya rören där och sen igenom väggen till blandaren i duschen. På dina 1-1.5 meter kanske ni kan gå över helt till andra sidan och sedan tillbaka genom väggen till blandaren? Om ni nu tvunget inte vill ha det blandarfästet. Det bygger väl ett par cm mer än alternativet, inte mer. Tror inte att det kommer se så tokigt ut. Det är ju inte en helt ovanlig lösning om man säger så
Man måste ju ändå skarva någonstans, eller menar du att dra om ända från stammen upp i väggen? Det går ju det med. Men då kan man ju dra skarvfritt kopparrör också.jonas_b skrev:
Sen är ju frågan hur man gör med anslutningen mellan PEX och blandare om detta ska göras dolt i vägg? Det blir väl ändå en skarv där?
Du kan ju dra upp rören och sätta en fördelare i ett av skåpen i badrummet, typ i en kommod eller så, och drar där ifrån till dusch, toalett osv inne i väggen med pex eller rör. då får du bygga in det.
Själv har jag dragit pex från stammen ut till tvättstugan, där har jag placerat en ny fördelare för samtliga rör upp mot badrummet på övervåningen, Sedan dragit utan skarvar resterande vägen. Det blir ingen skarv pga. sättet man jobbar med pex,
Man böjer nämligen röret för att skapa 90 graders vinkeln ut från vägg och kapar det sedan på utsidan av tätskiktet.. Lycka till! (hur du än väljer att göra: )
Man böjer nämligen röret för att skapa 90 graders vinkeln ut från vägg och kapar det sedan på utsidan av tätskiktet.. Lycka till! (hur du än väljer att göra: )
Om man bygger nytt, varför då inte dra plast med en gång. Alla rör i dag tål ju 70grader och varmare vatten än så skall man inte ha.
Sen finns det rör i rör, och då kan man byta rören 25-30 år senare, utan att riva väggen. Ev. läckor visar sig i ytterröret, som då agerar säkring gentemot läckage inuti väggen.
Jag drog ner alla mina anslutningar till tvättstugan, och kopplade där. Även värmen fick den lösningen (golvvärme).
Sen finns det rör i rör, och då kan man byta rören 25-30 år senare, utan att riva väggen. Ev. läckor visar sig i ytterröret, som då agerar säkring gentemot läckage inuti väggen.
Jag drog ner alla mina anslutningar till tvättstugan, och kopplade där. Även värmen fick den lösningen (golvvärme).