Har en värmebaronen combimax 30 ub som jag skall koppla ihop med en 750l ackumulatortank.
Tänkte gå för 28mm kopparrör mellan panna å tank, samt 15mm för resten.

Blir det bra?

Det är normalt inga problem att du kopplar in tanken med 28 mm rör. Sen vad du menar med 15 mm för resten är ju svårt att veta. Är det element är det helt ok men bara för respektive enstaka del och med en lämplig grövre stam eller utgående från någon fördelare e.dyl.

B
Tror att det beror på val av laddpump i huvudsak, samt avstånd mellan panna och tankar. Tittar man i manualen för laddomat 21 så anges upp till 45kW med 2 meter avstånd mellan panna och tank som ok.

Antar att din panna är runt 30kW, och då borde 28cu vara ok om det inte är för långt mellan panna och tankar, om du har en laddomat 21. Andra laddpumpar kan jag inte svara för.

Vet inte riktigt vad du menar för övriga rör i 15. Har du t.ex. ett öppet expansionskärl låter 15 som klent (med tanke på ångutvidgning vid ett kokningstillfälle). 15 rör för vv funkar i alla fall i mitt hus.

Tror jag har typ 12cu till mitt slutna exp kärl.
Sida ur manual för laddomat med rubriken "Dimensionering", innefattar rördimensioner och flödesschema för värmeanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en laddomat 21. Tanken kommer hamna väldigt nära pannan, å ligger som du säger på ca 30kw.
Med 15 mm till resten menar jag till expantionskärl, påfyllning och till syr-ventil.

B
Till det borde 15mm funka. Men välj grövre rör än 15 för radiatorkretsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.