3 525 läst ·
46 svar
4k läst
46 svar
röra om i bergvärme träsket
varför kan du inte låta vedpannan gå som min baslast och låta VP spetsa när det är kallt ute och enbart köra VP vid varmare väderlek?CarMan skrev:du måste ju ha ack o schunt för att få en låg framledningstempratur från vedpannan. får man hög tempratur stannar värmepumpen.
en ved panna kan inte starta o gå 2-3 timmar på natten för att hålla rätt tempra tur om tillskott skulle behöves bara då.
ska man ha ved & värma pump ska man nog ha två separata system så att kan kan köra en itaget, man varför ska man elda? veden är ju lika dyr som det blir att köra värmepumpen (förutom är elpatronen spetsvärmer)
Jag tror det blir en dyr lösning som tar aldeles för lång tid att belara igen sig, så vida du inte har en aldeles för lågt dimensionerad värmepump
om du vedeldar & får ut 80 gradit vatten tror jag det räcker till att värma dit hus, blir inte mycke till spetsning om du blandar ut det med 50 gradit vatten.
hur ska du lösa så att det inte kommer 55 gradit vatten till returen på värmepumpen?
hur ska du lösa så att det inte kommer 55 gradit vatten till returen på värmepumpen?
Har själv vedpanna och vid -5 grader har jag 42 grader på fram och 36 på returen. Givetvis så har jag varmare i pannan (80C).CarMan skrev:
Min framtemperatur styrs ju enbart av shunten och den temperaturen är beroende av hur mina radiatorer är dimensionerade.
Som jag ser det så skulle en värmepump fungera med höga verkningsgrader ner till ca -10 grader med befintliga radiatorer om jag kopplade VP:n på returen, frågan är sen vad göra när det blir kallare än -10
Ett alternativ är att byta samtliga radiatorer så att jag fick ned returtemperaturen och då använda vedpannan som baslast och kunna spetsa med VP:n
jag är inte med på varför du vill ha vedpannan som baslast & spetsa med vp.
klarar inte vedpannan att vära huset?
det vanliga är ju att man vill ha vp som bas ???
vad har du för värmapump? kör den med fast eller flytande kondensering?
klarar inte vedpannan att vära huset?
det vanliga är ju att man vill ha vp som bas ???
vad har du för värmapump? kör den med fast eller flytande kondensering?
Har ingen vämepump utan enbart ved + elpatron, men är man borta hela dagarna så vill man inte komma hem och konstatera att man kört el halva dagen. så vad jag vill är att ha en valfri baslast på ved eller VP och kunna spetsa med tex VP vilket är billigare än el. Om jag sedan är bortrest under någon vecka så vill jag ha en billig uppvärmning (dvs inte direkt el)CarMan skrev:
Så jag finner ingen anledning att kasta ut min billiga vedpanna
ok, nu är jag med.
et kostar ungefär lika mycke att värma huset med ved som att låta värmepumpen värma det, så vida du inte har näst in till gratis ved.
var i landet bor du? hur kalt har du som kallast?
du har något för små radiatorer för att kunna få toklåg upvärmningskostnad med vp.
en sak att tänka på. en värmepump kan bara göra 55 gradit vatten. men i terorin så kyls vattnet av i radiator systemet, så en normal värmepumpsanläggning klarar bara av att göra 48-52 gradit vatten innan elpatronen går i.
Och deta är bra, för annars så slår vp av när elpatronen går i.
en kraftigare pump orkar att göra varmare vatten & ett störe radiatorsystem gör att du få samma inomhus tempratur men lägra temp på vattnet.
verkningsgraden hoss värmepumpen ökar när den får göra kallare vatten, så det kan löna sig att byta till större radiatorer.
et kostar ungefär lika mycke att värma huset med ved som att låta värmepumpen värma det, så vida du inte har näst in till gratis ved.
var i landet bor du? hur kalt har du som kallast?
du har något för små radiatorer för att kunna få toklåg upvärmningskostnad med vp.
en sak att tänka på. en värmepump kan bara göra 55 gradit vatten. men i terorin så kyls vattnet av i radiator systemet, så en normal värmepumpsanläggning klarar bara av att göra 48-52 gradit vatten innan elpatronen går i.
Och deta är bra, för annars så slår vp av när elpatronen går i.
en kraftigare pump orkar att göra varmare vatten & ett störe radiatorsystem gör att du få samma inomhus tempratur men lägra temp på vattnet.
verkningsgraden hoss värmepumpen ökar när den får göra kallare vatten, så det kan löna sig att byta till större radiatorer.
NIBE har dockningssatser till Fighter 310/360 men principen i denna PDF (http://www.nibeonline.com/pdf/411677-2.pdf) gäller ju oavsett pumptyp. Kommer själv göra en variant på "gaspanna" fastän det är en FJ-VVX som kommer få spetsa värmepumpen (eller vad vi nu kallar en FVP....) i stället för att köra med elpatron. Har i dag bara mekanisk frånluft och var tvingade att installera FJV genom bygglovskrav som sedan revs upp så det är några hus i kvarteret som inte värmeåtervinner.knatte skrev:Intressant om man kunde kombinera VP med vedpanna, funderat på detta men inte riktigt kommit på något bra lösning.
Det första problemet jag stöter på är att returtemperaturen blir för hög om jag vill använda befintliga radiatorer ( lite nyckeln för att få bra verkningsgrad på VP:n är att hålla så låg returtemperatur som möjligt)
Det andra poblemet är att hitta på en bra strategi hur man skall köra vedpannan, VP:n och hur jag laddar ackaen (ackarna).
Edit: Finns en hel uppsjö dokument här (http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/dockning.asp) för markvärmepumpar.
måste bara nämna 2 saker!
om man istället för att lägga massa pengar på att kopplaihop en vedpanna med en värmepump, lägger samma summa pengar på värmepumpen & får en högre täckningsgrad så kommer instalationskostnaden bli den samma & driftskostnaden med. Den ända skilnaden är att du slipper hålla på at hugga/stapla ved.
iklartext så ska du inte koppla ihipp dessa 2 för 20 000:- utan köpa en störe pump & borra djupare för 20 000:-
så länge du inte har gratis ved så vinner du inget kostnadsmässigt på det
när det gäller frånluftsvärmepumpar så ska ni sim inte köpt en idag ta o räkna mycket nogrant innan ni köper en. en sån har så liten effekt att den nästan helatiden går som elpanna.
det är bätre att köpa en markvärmepump med en tillsats som tar tilvara på frånluften!!!
om man istället för att lägga massa pengar på att kopplaihop en vedpanna med en värmepump, lägger samma summa pengar på värmepumpen & får en högre täckningsgrad så kommer instalationskostnaden bli den samma & driftskostnaden med. Den ända skilnaden är att du slipper hålla på at hugga/stapla ved.
iklartext så ska du inte koppla ihipp dessa 2 för 20 000:- utan köpa en störe pump & borra djupare för 20 000:-
när det gäller frånluftsvärmepumpar så ska ni sim inte köpt en idag ta o räkna mycket nogrant innan ni köper en. en sån har så liten effekt att den nästan helatiden går som elpanna.
det är bätre att köpa en markvärmepump med en tillsats som tar tilvara på frånluften!!!
Visst blir det dyrt om man skall ha bergvärme (även jordvärme), men ett alternativ är att köpa en modern luft/vatten VPCarMan skrev:måste bara nämna 2 saker!
om man istället för att lägga massa pengar på att koppla ihop en vedpanna med en värmepump, lägger samma summa pengar på värmepumpen & får en högre täckningsgrad så kommer instalationskostnaden bli den samma & driftskostnaden med. Den ända skilnaden är att du slipper hålla på at hugga/stapla ved.
Tex har en modern luft/vatten VP ett COP på 2,5 vid -10 grader.
Vissa annonserar att de klarar av ett COP på 2.5 vid -20 grader (3,8 vid 0 grader)
Kostnad för pumpen liggar mellan 20-40 tusen
Rörarbete mellan VP och befintligt system bör vara ganska enkelt. (kan till stora delar göras själv)
Så i slutändan blir det en stor kostnadskillnad (150 tusen för bergvärme och kanske 30-50 tusen för luft/vatten VP)
dit ligger en del sanning i det du säger, men vi ska räta ut en del saker så ingen missförstår.
en markvärmepump är en komplett värmekälla & kan automatiskt värma dit hus vid alla tempraturer.
denna pump kostar 45-55 000:-
+ markslinga 35 000:- eller borrhål 50 000:-
en luft/vatten värmepump värmer bara vattnet som paserar. du måste altså kopplaihopden med något annat för att få varmvattet i kran + nått som går in o värmer huset när det blir under -10 grader, för då stängs den helt av.
+ elpanna 35 000:-
om man har en bra fungerande vedpanna så vist kan man docka mot en, men komihåg att vp stänger av helt vid tempraturer under -10 grader. hur ska ni lösa det?
den där andra luft/vattenvärmep du prata om klarar av att värma ner till -15 eller -20, men den är så klen så det går ått el tillskott hela tiden om du har ett hus som är över 70m2 den har inbyggd elpatron & vvb.
den kostar 75-95 000:-
när jag räkna fick jag bara cop till att bli 2 vid -15 på denna.
dena vp lämnar 4,5kw oavset utetemp, det är bara kompressorn som drar mer ström när det blir kallare.
4,5kw räcker inte långt så den har inbyggd elpatron.
kolla på era värmeanläggningar idag, vad dom levererar så märkerni att 4,5kw är mycket lite
en markvärmepump är en komplett värmekälla & kan automatiskt värma dit hus vid alla tempraturer.
en luft/vatten värmepump värmer bara vattnet som paserar. du måste altså kopplaihopden med något annat för att få varmvattet i kran + nått som går in o värmer huset när det blir under -10 grader, för då stängs den helt av.
om man har en bra fungerande vedpanna så vist kan man docka mot en, men komihåg att vp stänger av helt vid tempraturer under -10 grader. hur ska ni lösa det?
den där andra luft/vattenvärmep du prata om klarar av att värma ner till -15 eller -20, men den är så klen så det går ått el tillskott hela tiden om du har ett hus som är över 70m2 den har inbyggd elpatron & vvb.
dena vp lämnar 4,5kw oavset utetemp, det är bara kompressorn som drar mer ström när det blir kallare.
kolla på era värmeanläggningar idag, vad dom levererar så märkerni att 4,5kw är mycket lite
Eftersom utonhusgivaren reglerar vilken temperatur det skall vara på returvattnet så blir effekten den samma som med rumsgivare. Det handlar bara om att ange hur vilken nivå VP skall ligga på. Vi har valt att ligga lite lågt, (eller snålt) och kalla dagar tänder vi en brasa både fär värme och mysfaktor. Vill vi inte elda kan vi ställa upp vp ett snäpp istället.
/Zeb
Intressant, men som jag ser det så kostar borrning ca 1000:/1mCarMan skrev:dit ligger en del sanning i det du säger, men vi ska räta ut en del saker så ingen missförstår.
Har en boyta på 120 m2 och förbrukar 4,6 kW vid -5 grader ( 7,4 kW vid minus 20 grader), denna förbrukning är hög med dagens mått räknat (näst intill dubbla förbrukningen mot ett modernt isolerat hus)
Så en värme pump på säg 6 kW skulle göra susen.
Om jag skulle installera en VP som har en COP faktor på 2,5 vid -20 grader så är det inte fyskam
Kostnaden för en sådan luft/vatten pump ligger på ca 35-40 tusen.
Dvs jag har godtagbar verkningsgrad ner till åtminstånde 20-25 minus grader men måste köra vedpannan när det är kallare än -15 grader, (vilket är mycket få dagar om året), däremot har jag valfriheten att antingen köra ved eller VP när det är varmare, eller en kombination av dessa på ett valfritt sätt.
Om man sen ser på risken att få skadliga bakterier i varmvattensystemet så räcker det med att någon gång i månaden öka temperaturen i systemet för att undvika detta. Dvs det bör inte behövas någon elpatron
utomhus givare gör så att anlägningen funkar tilfredställande. man det är alltid en stor fördel att ha innegivare också. då kan den strypa ned tempraturen när du eldar eller har storbesök.Zeb skrev:Eftersom utonhusgivaren reglerar vilken temperatur det skall vara på returvattnet så blir effekten den samma som med rumsgivare. Det handlar bara om att ange hur vilken nivå VP skall ligga på. Vi har valt att ligga lite lågt, (eller snålt) och kalla dagar tänder vi en brasa både fär värme och mysfaktor. Vill vi inte elda kan vi ställa upp vp ett snäpp istället.
/Zeb
den styrning pumpen gör med returvattnet är inte effektiv.
tenkefter hur det var i julas, nog fick du allt öpna ett fönster för att det var för varmt.
vad får du dina priser ifrån?knatte skrev:Intressant, men som jag ser det så kostar borrning ca 1000:/10m
Har en boyta på 120 m2 och förbrukar 4,6 kW vid -5 grader ( 7,4 kW vid minus 20 grader), denna förbrukning är hög med dagens mått räknat (näst intill dubbla förbrukningen mot ett modernt isolerat hus)
Så en värme pump på säg 6 kW skulle göra susen.
Om jag skulle installera en VP som har en COP faktor på 2,5 vid -20 grader så är det inte fyskam
Kostnaden för en sådan luft/vatten pump ligger på ca 35-40 tusen.
Dvs jag har godtagbar verkningsgrad ner till åtminstånde 20-25 minus grader men måste köra vedpannan när det är kallare än -15 grader, (vilket är mycket få dagar om året), däremot har jag valfriheten att antingen köra ved eller VP när det är varmare, eller en kombination av dessa på ett valfritt sätt.
Om man sen ser på risken att få skadliga bakterier i varmvattensystemet så räcker det med att någon gång i månaden öka temperaturen i systemet för att undvika detta. Dvs det bör inte behövas någon elpatron
1000:- /m
borraren tar ute en anlägningsavgift & hyra av kontainer & lite sånt där som inte har någor med djupet att göra. sen är det håltagning i huset + graäva ned slangen mellan hus & hål, det blir också samma peck oavsett hur djupt du borrar.
första metrarna ner till berg är dyra då man måste driva ned foderrör den biten.
men när du väl är nere i berg så kostar der ca 260:-/m inklusive kolektorslang & sprit.
men det är mycket milligare att lägga merkslinga som jag tycker att en nybyggare ska göra.
var hittar du en luft/vatenvärmepump som klarar -20 grader & kostar 45 000:- ??? länk eller nåt?
jag hävdar att den kostar 70-95 000:- & den ger max 4,5 kW !!!
glömde skriva att den pump jag tror du pratar om inte har mer än cop 2 vid -15
men skit samma om vi säger att den har cop 2,5 vid -20
så är ju det bara cop på dåm första 4,5 kw.
för att värma huset du prata om så gick det år 7,4kw
-------------
pumpen ger 4,5 kw
pumpen drar 1,8kW
elpatronen spetsar med 1,9kW
då blot total cop 1,2
& då har vi andvänt dina siffror.
men skit samma om vi säger att den har cop 2,5 vid -20
så är ju det bara cop på dåm första 4,5 kw.
för att värma huset du prata om så gick det år 7,4kw
-------------
pumpen ger 4,5 kw
pumpen drar 1,8kW
elpatronen spetsar med 1,9kW
då blot total cop 1,2
& då har vi andvänt dina siffror.