Vad sägs om att skicka våra stenålderspumpar till ngt u-land, och börja använda effektreglerade pumpar här i landet.

poiu skrev:
Vad sägs om att skicka våra stenålderspumpar till ngt u-land, och börja använda effektreglerade pumpar här i landet.
det vore det optimala, men dom måste uppfina en sån först

CarMan skrev
det är fel att säga att elpatronen ska gå i vid -4 grader, då detta skiljer beroende på var i landet man bor.
Hur då???
är inte -4 i Skövde lika kallt som -4 i Umeå?

bara undrar.....

Pebbe skrev:
CarMan skrev

Hur då???
är inte -4 i Skövde lika kallt som -4 i Umeå?

bara undrar.....
om man dimensionerar en värmepump för att ktara 70% av värmebehovet i Piteå så går elpatronen i vid -15 till -20 grader

vet en kille i piteå som klarar -30 utan eltilskott, & han har en mundre pump än vad jag har.
men han har betydligt större radiatorer än vad jag har & det är det man känar mäst på!!!

Steff skrev:
Men att välja bv med 100 % täckning har jag svårt att motivera idag. I regel skall elspets eller annan spets (olja/ved) brukas ca 15 % av hela årsbehovet med traditionell bv.
Här påpekar du något viktigt, man måste inte spetsa med el, man kan spetsa med t.ex ved.

Problemet är väl hur man bäst sammankopplar vedeldande med VP. Jag minns att det var en tråd uppe om det här tidigare.

Om man redan har ett fungerade system med t.ex. en gammal kombipanna med oljebrännare i, så tycker jag gott att man kan titta på möjligheten att köra det systemet paralellt. En acktank, shuntstyrning på acktanken som ställer shunten på max när man enbart värmer med värmepumpen (det ser ju framledningstempgivaren på shuntstyrningen till), laddomat eller liknande för att värma acktanken från vedpanna, och frågan är hur man bäst ansluter värmepumpen, kanske genom solslinga på acktanken?...

Det är lite märkligt att det inte finns några fina färdiga lösningar för det här, men det kanske beror på att de som skaffar värmepump vill ha ett helt självgående system, helt tvärt emot de människor som eldar med ved...

yxis skrev:
Här påpekar du något viktigt, man måste inte spetsa med el, man kan spetsa med t.ex ved.

Problemet är väl hur man bäst sammankopplar vedeldande med VP. Jag minns att det var en tråd uppe om det här tidigare.

Om man redan har ett fungerade system med t.ex. en gammal kombipanna med oljebrännare i, så tycker jag gott att man kan titta på möjligheten att köra det systemet paralellt. En acktank, shuntstyrning på acktanken som ställer shunten på max när man enbart värmer med värmepumpen (det ser ju framledningstempgivaren på shuntstyrningen till), laddomat eller liknande för att värma acktanken från vedpanna, och frågan är hur man bäst ansluter värmepumpen, kanske genom solslinga på acktanken?...

Det är lite märkligt att det inte finns några fina färdiga lösningar för det här, men det kanske beror på att de som skaffar värmepump vill ha ett helt självgående system, helt tvärt emot de människor som eldar med ved...
Det enklaste sättet att spetsa med någon typ av eldstad är ju att använda en effektivt kamin (typ nibes contura 5xx och 6xx) och sedan komplettera bv med en innetempgivare. Funkar bra som spets och kräver inga stora acktankar, shuntar etc för att funka. Nackdelen är förstås att det är lite besvärligare att spetsa på detta vis.

Fast som ovan kommer jag göra, även om det kanske mer handlar om komfort/mysfaktor än att kapa elkostnaden.

Vi kör ett liknande system som MatihaS fast vi har ingen rumsgivare.

Vår bvp regleras av utetemperaturen. Nu är den ställd så att när det är snorkallt (dvs -5 eller mer här i GBG :)) så kompletterar jag med att tända vår braskamin för att uppnå härlig innetemperatur.

Nu klarar iofs pumpen detta utan att kräma på med elpatronen. Det är så sällan det blir så kallt här (åtminstånde i år) och då har en mysig brasa räckt för att hålla en behaglig innetemperatur.

/Zeb

Zeb skrev:
Vi kör ett liknande system som MatihaS fast vi har ingen rumsgivare.

Vår bvp regleras av utetemperaturen. Nu är den ställd så att när det är snorkallt (dvs -5 eller mer här i GBG :)) så kompletterar jag med att tända vår braskamin för att uppnå härlig innetemperatur.

Nu klarar iofs pumpen detta utan att kräma på med elpatronen. Det är så sällan det blir så kallt här (åtminstånde i år) och då har en mysig brasa räckt för att hålla en behaglig innetemperatur.

/Zeb
Varför lägger ni inte till en rumsgivare till pumpen så reglerignen sköts automatiskt? Då slipper ni ju frysa också om ni en kväll inte har lust att elda eller är bortresta.

rumsgivare rekomenderar jag starkt.

en kamin eller liknande är en bra lösning, men endast för att värma så att elkasetten inte behöver värma. du ska alltså alltid ha elpatronen en då.

tänkdig att du endast dimensionerat för 70%. vermepumpen orkar bara värma huset ner till-4 gradet & sen är det -7 grader på dagarna & -13 grader på nätterna i en dryg veckas tid.
då komer du att ha svinkalt i de rum som inte luften från kaminen spridersig till så bra + att det är kalt när du inte är hemma o eldar.

att ansluta en befintlig vedpanna til en värmapump, kräver en separat ack & schunt för att reglera ned tempraturen då desa två helt olika system jobbar med aldeles för olika tempraturer. = det är bra mycke billigare att låta elpatrone gå i o toppvärma + att elden i te startar automatiskt & att det går åt mycke energi för att få upp tempraturen i acken. altså mycket oekonomisklösning & arbetskrävande

yxis skrev:

Intressant om man kunde kombinera VP med vedpanna, funderat på detta men inte riktigt kommit på något bra lösning.
Det första problemet jag stöter på är att returtemperaturen blir för hög om jag vill använda befintliga radiatorer ( lite nyckeln för att få bra verkningsgrad på VP:n är att hålla så låg returtemperatur som möjligt)
Det andra poblemet är att hitta på en bra strategi hur man skall köra vedpannan, VP:n och hur jag laddar ackaen (ackarna).

knatte skrev:
Intressant om man kunde kombinera VP med vedpanna, funderat på detta men inte riktigt kommit på något bra lösning.
Det första problemet jag stöter på är att returtemperaturen blir för hög om jag vill använda befintliga radiatorer ( lite nyckeln för att få bra verkningsgrad på VP:n är att hålla så låg returtemperatur som möjligt)
Det andra poblemet är att hitta på en bra strategi hur man skall köra vedpannan, VP:n och hur jag laddar ackaen (ackarna).
finns ingget bra sätt.
du som har vp. hur känsdet? hade det varit värt 15000:- extra o fått enn anläggving som lara 10 grader lägre utetempratur?

CarMan skrev:
finns ingget bra sätt.
du som har vp. hur känsdet? hade det varit värt 15000:- extra o fått enn anläggving som lara 10 grader lägre utetempratur?
Förklara närmare varför inte VP och vedpanna inte är lämplig att kombinera, vad sätter begränsningarna för att inte kunna ha låga fram och returtemperaturer på en vedpanna ?

du måste ju ha ack o schunt för att få en låg framledningstempratur från vedpannan. får man hög tempratur stannar värmepumpen.

en ved panna kan inte starta o gå 2-3 timmar på natten för att hålla rätt tempra tur om tillskott skulle behöves bara då.

ska man ha ved & värma pump ska man nog ha två separata system så att kan kan köra en itaget, man varför ska man elda? veden är ju lika dyr som det blir att köra värmepumpen (förutom är elpatronen spetsvärmer)

Jag tror det blir en dyr lösning som tar aldeles för lång tid att belara igen sig, så vida du inte har en aldeles för lågt dimensionerad värmepump

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.