Jag har en Grohe-blandare vid tvättstället i badrummet, med en handdusch kopplad.
Varm- och kallvattnet har flexibla rör medan handduschen är kopplad till blandaren via ett kopparrör som sticker ner från blandaren.
Jag märkte att kopparröret går att snurra och vicka på rejält. Det är alltså helt löst på det sättet. Jag noterar inte att det skulle läcka någonstans, men jag undrar om det faktiskt är tänkt att röret ska vara löst.
Varm- och kallvattnet har flexibla rör medan handduschen är kopplad till blandaren via ett kopparrör som sticker ner från blandaren.
Jag märkte att kopparröret går att snurra och vicka på rejält. Det är alltså helt löst på det sättet. Jag noterar inte att det skulle läcka någonstans, men jag undrar om det faktiskt är tänkt att röret ska vara löst.
Godkväll, jag har inte svaret på din fråga, men en dusch slang får ej utsättas för konstant vatten tryck. Jag hoppas att det en finns avstängning lika som diskmaskins avstängningen på köks kranar, jag kan inte se en sådan bilden. Efter varje dusch måste en duschslang lämnas trycklöst.P Per JH skrev:Jag har en Grohe-blandare vid tvättstället i badrummet, med en handdusch kopplad.
Tack, beskrivningen var lite otydlig: den är inte under tryck och rör sig inte av sig själv, men den är lös och går alltså att vicka och vrida runt sin axel.T teuvo tainio skrev:
Hej, Krilleman kan säkert det här, jag känner inte igen blandaren med dusch anslutningen. Det jag reagerade på är att jag inte ser vatten avstängningen till dusch slangenP Per JH skrev:
Hej, jag svarar mig själv, nu förstår jag att blandaren stänger av vattnet till duschslangen, och röret borde vara gängat in i blandaren med o-rings tätning precis som slangarna, i så fall är det enkelt att skruva åt röret, men kontrollera med någon som känner till din blandareT teuvo tainio skrev:
Ok, jag har testat att skruva, men grejen den att röret antagligen är lite böjt, så innan jag märkt att det skulle få fäste i anslutningen så går det inte att skruva längre (för det slår emot skåpet).T teuvo tainio skrev:
Jag undrar dock: skulke det inte läcka nu ifall det ska vara hårt fastskruvat? Eller kan det vara så att blandarmodellen har ett rör som faktiskt går att justera/vicka på?
Tillägg: jag kollade igen, och lyckades vrida runt, men röret är fortfarande helt löst. Jag undrar om det kan vara så, att nånstans uppe vid blandaren finns ett mjukt rör som i sin tur är kopplat till kopparröret som handduschen sedan är ansluten till?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Nu är det svårt att veta hur den bladaren fungerar. Men liknande rör/slang på blandare är ofta skruvade mot blandaren med en o-ring packning som tätar även om röret inte är helt inskruvat. Det skulle kunna vara en sådan lösning här.
Eller så är det meningen att röret skall kunna snurra.
Eller så är det meningen att röret skall kunna snurra.
Hej, det är en o-ring som tätar, om röret inte är draget så blir troligen o-ringen otät med tiden, men jag känner inte till din blandare, bekräfta med någon som kan din blandare, mina slutsatser bygger på erfarenheter via andra blandare, kan vara en annan konstruktion på dinP Per JH skrev:Ok, jag har testat att skruva, men grejen den att röret antagligen är lite böjt, så innan jag märkt att det skulle få fäste i anslutningen så går det inte att skruva längre (för det slår emot skåpet).
Jag undrar dock: skulke det inte läcka nu ifall det ska vara hårt fastskruvat? Eller kan det vara så att blandarmodellen har ett rör som faktiskt går att justera/vicka på?
Ok, får väl vara nöjd så länge det inte verkar läckaH hempularen skrev:
Precis som ovan nämnt så kan O-rings tätningar vara "täta" även fast dom är lösa i gängan. (Alltså att dom inte är stumma i botten) Därav att det finns ett spel som känns osäkert.P Per JH skrev:
Men personligen ser jag dock inte Grohe som en kvalitetsblandare ska tilläggas.
Klicka här för att svara