Jag tänkte förbereda rör för att kunna koppla in en eventuell framtida solfångare på tillbyggnaden. Vilken typ av rör använder man då? Räcker det med vanliga prisol (eller plusprisol) eller kan det bli fasansfullt varmt i ett sådant system så att något annat ska användas?

Det kan bli varmt i ett solvärmesystem, men inte så fasansfullt varmt att koppar inte funkar. Om plasten på prisolrören tål temperaturer uppåt 150 grader vet jag inte, men det borde man kunna hitta i nån byggvarudeklaration eller datablad eller nåt sånt.

sveno skrev:
Det kan bli varmt i ett solvärmesystem, men inte så fasansfullt varmt att koppar inte funkar.
Nej, det var inte kopparen jag tänkte på ;D

Trots idogt letande hittar jag ingen byggvarudeklaration för prisol. Det enda som hade anknytning var Solenteks kopparrör med tillhörande "24 m temperaturbeständig flexibel isolering (150 grader)" som man själv skulle anbringa.

Jureit, har du anläggningen i drift och hur varmt blir det i så fall? Sitter plasten kvar på prisolen?

Va kul för er att ni har fått den infon.

Jag sitter här med Plusprisol dragen upp till taket, enligt min rörkrökare så var det ingen risk med att ha Plusprisol. Men nu när man läser vad andra har fått för info samt blir mer insatt själv så verkar det fel. "Yrkesfolk" usch vad jag blir trött.:-[ :-[ :-[

Den killen som jag köpte min acktank och eventuellt skall köpa solfångare av rekomenderade 2 st 15-rör upp och ett 18-rör ner. Det hänger naturligtvis lite på hur många kvadrat solfångare man skall sätta på taket, men det skulle vara större rörarea upp än ned. För då skulle man få större vattenhastighet ned och därmed skulle luftbubblor följa med ner och man slapp att montera avluftare uppe på taket/vinden och en eventuell läckage källa.

Jepp, det är bara att hoppas att det inte luktar alt. i värsta fall börjar att brinna.

Vet inte om jag törs säga allt till frugan, för då lär det väl inte bli några solfångare.......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.