43 772 läst ·
239 svar
44k läst
239 svar
Rör i rör - krav?
Karl, att du ens orkar att inte betala de där extra kronorna för RiR.
Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
Vilken koppling tänker du på nu?T tobbbias skrev:Karl, att du ens orkar att inte betala de där extra kronorna för RiR.
[bild]
Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
När den kommer ut ur väggen fogar du den mot något annat. Om det börjar läcka här eller du slinter vid montage och plötsligt står med en stump Pex som är 10 mm kort så blir den inte så utbytbar?
Härskarteknik, du har inte läst många av mina inlägg...K karlmb skrev:
Har du hittat installationsanvisningar för naken PEX? Hittar du det så kör på!
Många har påtalat hur du ska göra, alltså att följa monteringsanvisningarna och dra skarvfritt. Men min åsikt är fortfarande att du gör som du själv tycker. Ingen hindrar dig.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
De kraven handlar ju om kopplingar/fogar som ska vara inspekterbara och utbytbara, inte om röret i sig så lite sidospår där. Röret behöver inte vara utbytbart, i så fall vore inget annat än RiR tillåtet (prisol exempelvis)T tobbbias skrev:Karl, att du ens orkar att inte betala de där extra kronorna för RiR.
[bild]
Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Vill du köra utan rör i rör kör på kopparrör som man gjorde förr.
Det problemet har kunnat hanteras i alla tider med kopparrör och jag tror jag är beredd att ta risken där.T tobbbias skrev:
Nej jag har inte läst många av dina inlägg men här har du en märklig attityd.krilleman_215 skrev:
Härskarteknik, du har inte läst många av mina inlägg...
Har du hittat installationsanvisningar för naken PEX? Hittar du det så kör på!
Många har påtalat hur du ska göra, alltså att följa monteringsanvisningarna och dra skarvfritt. Men min åsikt är fortfarande att du gör som du själv tycker. Ingen hindrar dig.
Du menar om jag tex vill använda en skruv eller koppling i mitt vvs system så måste jag också hitta en monteringsanvisning?
Eller gäller det bara PEX-slang?
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om du vill vara säker på att få tillbaka pengar från försäkringsbolaget vid en eventuell skada, ja. Då ska man följa monteringsanvisningen för varenda pinal som installeras. Det är till och med lämpligt att spara en kopia av anvisningen utifall att något skulle hända, om man vill vara på den säkra sidan.K karlmb skrev:
Drar du t ex en klämring för hårt, monterar den felaktigt eller överskrider en pex-slangs böjradie så kan det hända saker efter några år.
Egentligen vill jag inte blanda mig i, men i princip ja. Eftersom det finns en massa försäkringsregler som FÖRUTSÄTTER att du gör ALLT enligt de olika tillverkarnas anvisningar.K karlmb skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Försök undvika skruvar med monteringsanvisning så blir livet lite friare i alla fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Hur tänker du hantera kondensproblemet? På råa kopparrör brukade man ju manuellt isolera rören, prisol innebar att man inte behöver kondensisolera. men naket PEX???
Ang. monteringsanvisningar, vanlig träskruv är det nog inte så många som läser anvisningar om, mer än möjligen om de går att ha utomhus eller ej.
Men rörkopplingar skall man definitivt läsa monteringsanvisningar, för just den tillverkare det gäller.
Klassiskt är att de dras för löst eller för hårt, i båda fallen blir resultatet katastrof.
Ang. monteringsanvisningar, vanlig träskruv är det nog inte så många som läser anvisningar om, mer än möjligen om de går att ha utomhus eller ej.
Men rörkopplingar skall man definitivt läsa monteringsanvisningar, för just den tillverkare det gäller.
Klassiskt är att de dras för löst eller för hårt, i båda fallen blir resultatet katastrof.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
