Karl, att du ens orkar att inte betala de där extra kronorna för RiR.
Sida från en handbok om vattensäkerhet med figurer 3.2.la Stamrör och 3.2.lb Täckskiva samt text om rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
 
M
K karlmb skrev:
Tja Biltema är ju en av dem...
:D :D :D
 
T tobbbias skrev:
Karl, att du ens orkar att inte betala de där extra kronorna för RiR.
[bild]
Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
Vilken koppling tänker du på nu?
 
När den kommer ut ur väggen fogar du den mot något annat. Om det börjar läcka här eller du slinter vid montage och plötsligt står med en stump Pex som är 10 mm kort så blir den inte så utbytbar?
 
Krilleman
K karlmb skrev:
Nädu, din härskarteknik är däremot en aning patetisk. Tråden gäller inte vad någon tycker, utan vad som är krav.
Fortfarande har ingen lyckats viss att RIR är det enda praktiskt godkända.
Jag har med några få googlingar däremot hitta mycket stöd för motsatsen, vilket du inte bemött.
Härskarteknik, du har inte läst många av mina inlägg...

Har du hittat installationsanvisningar för naken PEX? Hittar du det så kör på!

Många har påtalat hur du ska göra, alltså att följa monteringsanvisningarna och dra skarvfritt. Men min åsikt är fortfarande att du gör som du själv tycker. Ingen hindrar dig.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Karl, att du ens orkar att inte betala de där extra kronorna för RiR.
[bild]
Din koppling är mig veterligen en fog. Du placerar den i våtutrymme, bra. Men hur ska du få den utbytbar utan RiR?
Ska du öppna upp hela väggen? Är det inte billigare att bara dra ett extra rör utanför så den blir utbytbar?
De kraven handlar ju om kopplingar/fogar som ska vara inspekterbara och utbytbara, inte om röret i sig så lite sidospår där. Röret behöver inte vara utbytbart, i så fall vore inget annat än RiR tillåtet (prisol exempelvis)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vill du köra utan rör i rör kör på kopparrör som man gjorde förr.
 
T tobbbias skrev:
När den kommer ut ur väggen fogar du den mot något annat. Om det börjar läcka här eller du slinter vid montage och plötsligt står med en stump Pex som är 10 mm kort så blir den inte så utbytbar?
Det problemet har kunnat hanteras i alla tider med kopparrör och jag tror jag är beredd att ta risken där.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vill du köra utan rör i rör kör på kopparrör som man gjorde förr.
Visst, eller så använder jag billigare och mer lätthanterliga plaströr som är enkelt att dra utan skarvar igenom en massa reglar till ett inspekterbart fördelningsrör!
Som det är tänkt med Pex o Alex.
 
Redigerat:
Bernieberg Bernieberg skrev:
De kraven handlar ju om kopplingar/fogar som ska vara inspekterbara och utbytbara, inte om röret i sig så lite sidospår där. Röret behöver inte vara utbytbart, i så fall vore inget annat än RiR tillåtet (prisol exempelvis)
Precis
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Härskarteknik, du har inte läst många av mina inlägg...

Har du hittat installationsanvisningar för naken PEX? Hittar du det så kör på!

Många har påtalat hur du ska göra, alltså att följa monteringsanvisningarna och dra skarvfritt. Men min åsikt är fortfarande att du gör som du själv tycker. Ingen hindrar dig.
Nej jag har inte läst många av dina inlägg men här har du en märklig attityd.
Du menar om jag tex vill använda en skruv eller koppling i mitt vvs system så måste jag också hitta en monteringsanvisning?
Eller gäller det bara PEX-slang?
 
Redigerat:
M
K karlmb skrev:
Nej jag har inte läst många av dina inlägg men här har du en märklig attityd.
Du menar om jag tex vill använda en skruv eller koppling i mitt vvs system så måste jag också hitta en monteringsanvisning?
Eller gäller det bara PEX-slang?
Om du vill vara säker på att få tillbaka pengar från försäkringsbolaget vid en eventuell skada, ja. Då ska man följa monteringsanvisningen för varenda pinal som installeras. Det är till och med lämpligt att spara en kopia av anvisningen utifall att något skulle hända, om man vill vara på den säkra sidan.

Drar du t ex en klämring för hårt, monterar den felaktigt eller överskrider en pex-slangs böjradie så kan det hända saker efter några år.
 
K karlmb skrev:
Nej jag har inte läst många av dina inlägg men här har du en märklig attityd.
Du menar om jag tex vill använda en skruv eller koppling i mitt vvs system så måste jag också hitta en monteringsanvisning?
Eller gäller det bara PEX-slang?
Egentligen vill jag inte blanda mig i, men i princip ja. Eftersom det finns en massa försäkringsregler som FÖRUTSÄTTER att du gör ALLT enligt de olika tillverkarnas anvisningar.
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Försök undvika skruvar med monteringsanvisning så blir livet lite friare i alla fall.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur tänker du hantera kondensproblemet? På råa kopparrör brukade man ju manuellt isolera rören, prisol innebar att man inte behöver kondensisolera. men naket PEX???

Ang. monteringsanvisningar, vanlig träskruv är det nog inte så många som läser anvisningar om, mer än möjligen om de går att ha utomhus eller ej.

Men rörkopplingar skall man definitivt läsa monteringsanvisningar, för just den tillverkare det gäller.

Klassiskt är att de dras för löst eller för hårt, i båda fallen blir resultatet katastrof.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.