43 772 läst ·
239 svar
44k läst
239 svar
Rör i rör - krav?
Naken PEX bryter INTE mot kravet på skarvfritt montage i dolda utrymmen.
Precis som jag skrev i föregående inlägg...
Men det finns inga bockfixtur och väggbrickor osv för naken pex.
Allt finns att läsa för den som vill, alla tillverkare har monteringsanvisningar.
Precis som jag skrev i föregående inlägg...
Men det finns inga bockfixtur och väggbrickor osv för naken pex.
Allt finns att läsa för den som vill, alla tillverkare har monteringsanvisningar.
Väggbrickorna är avsedda för PEX, inte RIR-PEX. Så frågan gäller ifall någon tillverkare skrivit att deras PEX inte får användas i väggenomföringar utan en specifik bockfixtur. Kravet på fixering i vägg är inte bockfixtur så vitt jag kan se.Jarlingar skrev:
Vänd på frågan istället, visa en monteringsanvisning som gäller naken PEX. Hur dras naken PEX i bjälklag, hur tätt ska den klammas osv...K karlmb skrev:
Alla välkända fabrikanter har en sådan för Rör I Rör. = Branschstandard
Jag har aldrig sett någon monteringsanvisning för naken PEX under mina två decennium i mitt yrkesutövande. Men jag har inte för vana at fuska heller.
Finns inget här som säger att man inte får ha PEX- universalrör i dolt montage, tvärtom:krilleman_215 skrev:
Vänd på frågan istället, visa en monteringsanvisning som gäller naken PEX. Hur dras naken PEX i bjälklag, hur tätt ska den klammas osv...
Alla välkända fabrikanter har en sådan för Rör I Rör. = Branschstandard
Jag har aldrig sett någon monteringsanvisning för naken PEX under mina två decennium i mitt yrkesutövande. Men jag har inte för vana at fuska heller.
Sid 3: Upphängning, klamring och fixering LK PAL Universalrör i raka längder används för synligt montage. PE-X Universalrör på ring rekommenderas för dolt montage och för montage på t.ex. kabelstege.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_123_1870647.pdf
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tja sitter man som säljare av RIR så skriver man förstås så där. Det ändrar inte det faktum att RIR inte är ett krav, vilket Uponor heller inte skriver att det är..Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Där står ju vilka rör som används för dold dragning av tappvatten, vad är det du vill ha? Det är som sagt tillåtet att använda precis vad man vill så någon skarp lagtext konmer du inte att få. Och det är klart att det är säljaren (tillverkaren) som skriver det, det är ju denne som bestämmer vilket material som ska användas för att de ska stå för installationens funktion. Tror du att de tjänar oändligt med pengar på skyddsrören eller vad menar du?
Att man kan använda RIR för dolt montage är förstås sant. Men de skriver ingenstans att man inte kan använda naken PEX. Tvärtom, om du läser länken jag gav till LK.Bernieberg skrev:
Där står ju vilka rör som används för dold dragning av tappvatten, vad är det du vill ha? Det är som sagt tillåtet att använda precis vad man vill så någon skarp lagtext konmer du inte att få. Och det är klart att det är säljaren (tillverkaren) som skriver det, det är ju denne som bestämmer vilket material som ska användas för att de ska stå för installationens funktion. Tror du att de tjänar oändligt med pengar på skyddsrören eller vad menar du?
Och ja, med tanke på priserna för alla tillbehör till RIR så ligger där mkt pengar.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Nä det blir opraktiskt att rabbla upp allt man inte ska använda. Om du tvunget vill ha med ordet ”SKA” så kan du läsa vidare i anvsiningen för Uponor:
”Alla dolda rörinstal- lationer ska utföras utan dolda fogar och med läckageindikering som mynnar ut i ett utrymme med vattentätt ytskikt (lämpligtvis även med golvbrunn) utanför byggnads- stommen.”
Hur uppnår du det utan skyddsrör?
LKs monteringsanvisning är ju generell för både värme och tappvatten så bara för att det skrivs om dold förläggning så betyder det inte tappvatten.
”Alla dolda rörinstal- lationer ska utföras utan dolda fogar och med läckageindikering som mynnar ut i ett utrymme med vattentätt ytskikt (lämpligtvis även med golvbrunn) utanför byggnads- stommen.”
Hur uppnår du det utan skyddsrör?
LKs monteringsanvisning är ju generell för både värme och tappvatten så bara för att det skrivs om dold förläggning så betyder det inte tappvatten.
Låt nu kralmb installera sina nakna PEX-rör i lugn och ro.
Jag börjar dock tro att denna skribent inte har någon renovering att göra. Bara allmän skrivklåda.
Mitt råd är fortfarande att kör på med det du tycker blir bra!
Jag börjar dock tro att denna skribent inte har någon renovering att göra. Bara allmän skrivklåda.
Mitt råd är fortfarande att kör på med det du tycker blir bra!