43 772 läst ·
239 svar
44k läst
239 svar
Rör i rör - krav?
Nädu, din härskarteknik är däremot en aning patetisk. Tråden gäller inte vad någon tycker, utan vad som är krav.krilleman_215 skrev:
Fortfarande har ingen lyckats viss att RIR är det enda praktiskt godkända.
Jag har med några få googlingar däremot hitta mycket stöd för motsatsen, vilket du inte bemött.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vad är det för framgooglade referenser som stödjer dina påstående du snackar om? Läste genom tråden på nytt och hittar inget.
Igen, hur löser du läckageindikeringen utan skyddsröret? Det var ju SKA på den (för Uponors system).
Igen, hur löser du läckageindikeringen utan skyddsröret? Det var ju SKA på den (för Uponors system).
Du kan väl bemöta det jag hittade på resp ställe till att börja med?Bernieberg skrev:
Uponors RIRSYSTEM ger läckageindikering ja, men det styrker väl inte åsikten att RIR är ett krav, och det har ju nästan alla här hållit med om. ..
Uponor mfl säljer ju även naken PEX så hur tänkte du där?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar du har lagt fram som stödjer att din variant är ok, kan du visa tydligare? Det om dold förläggning i LKs anvisning tolkar jag som sagt som generella anvisningar för värme och tappvatten, och menar då att det inte kan användas för att styrka att det är ok att använda pex för tappvatten utan skyddsrör i väggar.
Ja, visst säljs pex utan skyddsrör och det finns flera tillämpningar för det (värme, utanpåliggande tappvatten, byte av dolda tappvattenrör i skyddsrör etc.) så det är inte så konstigt.
Läckageindikeringen tog jag upp för att koppla ett SKA som medför behov av skyddsrör (om du inte har en lösning) om man använder pex till dolt tappvatten med Uponors system. Detta för att du inte nöjde dig med att de skriver att man använder pex RiR till tappvatten utan tolkade det som att man KAN använda det om jag förstod dig rätt.
Ja, visst säljs pex utan skyddsrör och det finns flera tillämpningar för det (värme, utanpåliggande tappvatten, byte av dolda tappvattenrör i skyddsrör etc.) så det är inte så konstigt.
Läckageindikeringen tog jag upp för att koppla ett SKA som medför behov av skyddsrör (om du inte har en lösning) om man använder pex till dolt tappvatten med Uponors system. Detta för att du inte nöjde dig med att de skriver att man använder pex RiR till tappvatten utan tolkade det som att man KAN använda det om jag förstod dig rätt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kan vi inte bara ta det nu en gång för alla hur det blir ett krav?
Nej - det finns inget lagkrav på rör i rör
Nej - det finns inget krav från säker vatten på rör o rör
Nej - det finns inget krav från försäkringsbolaget på rör i rör.
Ovan gäller i skriven klartext, MEN:
Försäkringsbolaget kräver att du följer säker vatten.
Säker vatten kräver att du följer tillverkarens installationsanvisningar.
Tillverkaren (t ex Uponors text en sida tillbaka) säger att det ska vara rör i rör i alla dolda installationer eller där krav på utbytbara rör finns.
Alltså, försäkringsbolaget kräver indirekt rör-i-rör vid dold förläggning.
Hur kan man lyckas få till en tråd på snart 5 sidor om hur vida det ska vara eller inte vara rör-i-rör?
Tillverkaren (t ex Uponors text en sida tillbaka) säger att det ska vara rör i rör i alla dolda installationer eller där krav på utbytbara rör finns.
Hur kan man lyckas få till en tråd på snart 5 sidor om hur vida det ska vara eller inte vara rör-i-rör?
Uponor har många produkter. Att de säljer RIR innebär inte att de säger att allt annat är icke godkänt.
Min ståndpunkt är kortfattat:
Så länge man inte har dolda eller icke läckagesäkrade SKARVAR så räcker det att följa övriga skallkrav enl säkervatten/ BKR, såsom att fixera det rör man har vid vägggenomföringar och liknande genomgångar i tätskiktet samt att använda godkänd väggbricka samt att följa monteringsanvisningar från resp tillverkare.
Svårare än så är det faktiskt inte om man läser istf att gissa sig fram.
Min ståndpunkt är kortfattat:
Så länge man inte har dolda eller icke läckagesäkrade SKARVAR så räcker det att följa övriga skallkrav enl säkervatten/ BKR, såsom att fixera det rör man har vid vägggenomföringar och liknande genomgångar i tätskiktet samt att använda godkänd väggbricka samt att följa monteringsanvisningar från resp tillverkare.
Svårare än så är det faktiskt inte om man läser istf att gissa sig fram.
Uponor säker bara det där i fallet att man bygger med deras RIRSYSTEM. Vilket ju är rätt självklart.M Marcussjogren skrev:Kan vi inte bara ta det nu en gång för alla hur det blir ett krav?
Hur kan man lyckas få till en tråd på snart 5 sidor om hur vida det ska vara eller inte vara rör-i-rör?![]()
De säger inte att det är enda sättet att, ens med Uponors produkter, dra vatten i dolda utrymmen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Precis - läs istället för att gissa.
https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf
2016 år, hittade inte 2017. Gå till kapitel 4, där står det rätt och slätt, utan hänvisning till någon specifik del, att alla VVS-system och produkter måste installerad enligt anvisningen. Punkt.
Texten från Uponor (som du uppenbarligen inte heller har läst) är tagen från deras VVS-handbok som är deras monteringsanvisning för alla deras VVS-produkter. Punkt.
https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf
2016 år, hittade inte 2017. Gå till kapitel 4, där står det rätt och slätt, utan hänvisning till någon specifik del, att alla VVS-system och produkter måste installerad enligt anvisningen. Punkt.
Texten från Uponor (som du uppenbarligen inte heller har läst) är tagen från deras VVS-handbok som är deras monteringsanvisning för alla deras VVS-produkter. Punkt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du kan som tidigare sagts dra sugrör från fördelaren och montera med klister, står inget i någon av dessa tillverkares manualer att man inte får göra det.K karlmb skrev:
Så kör på.
Isåfall får man väl undvika just Uponor då. ...M Marcussjogren skrev:Precis - läs istället för att gissa.
[länk]