Immobil Immobil skrev:
Har du namnet på LK- killen?
Tyvärr glömt, men det är kanske lika bra. Verkar som om marknadsavdelningarna för både LK o Uponor häckar här...var tydligen känsligt område.
 
Krilleman
K karlmb skrev:
Tyvärr glömt, men det är kanske lika bra. Verkar som om marknadsavdelningarna för både LK o Uponor häckar här...var tydligen känsligt område.
Vad lägligt att du "glömt" namnet.

Varför kör du inte bara på med naken PEX då du tydligen hittat monteringsanvisningar hur det ska utföras?!

Jag fasthåller vid att jag inte tror du har någon renovering att utföra då du fått svaret hur du ska göra massor med gånger.

Försäljningsmässigt är att du följer monteringsanvisningen och drar allt skarvfritt i vägg.

Inget annat.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Vad lägligt att du "glömt" namnet.

Varför kör du inte bara på med naken PEX då du tydligen hittat monteringsanvisningar hur det ska utföras?!

Jag fasthåller vid att jag inte tror du har någon renovering att utföra då du fått svaret hur du ska göra massor med gånger.

Försäljningsmässigt är att du följer monteringsanvisningen och drar allt skarvfritt i vägg.

Inget annat.
Ja om det är lägligt och sant får ju var och en avgöra men du kan ju ringa och ge namnet på en LK specialist som hävdar att man alltid kör med RIR.
Du själv kanske. ... luktar en del här onekligen.

Med allvetare som du behöver vi egentligen bara maila dig för sanningen, detta forum är helt meningslöst när du är intresserad.
Eller så lägger du ner och låter de som vill diskutera olika möjligheter göra det utan dina otrevliga kommentarer.
 
Det finns ett flertal erfarna rörisar här på forumet som tar av sin lediga tid för att hjälpa vanligt folk att göra rätt. Krilleman är en av de mest hjälpsamma. Varför frågar du på forumet om du ändå redan vet bäst själv?

För övrigt; finns det spikplåtar med ø26 mm hål i för att förstärka reglar som man drat rir i? Själv skulle jag inte bry mig det minsta, eftersom jag alltid slår på ett lager plyfa före gipset. Plyfan förstärker tillräckligt ändå. Plåtreglar kanske kan vara lösningen?

Hursomhelst, gör som du vill. Du vet ju redan bäst själv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Jag vet nu bättre än "den hjälpsamme".
Din kommentar för inte diskussionen framåt och inte heller att jag skriver underbyggda argument som "de erfarna" skiter i att bemöta.
" varför frågar du om du vet bäst själv? , det är också på gränsen. Jag lyfter en fråga, i början av tråden får jag medhåll, sedan kommer någon och hävdar att det där går aldrig pga monteringsanvisningarna mm, jag får då rådet att ringa en tillverkare och fråga direkt istället för att vi alla spekukerar.
Jag gör så och när det visar sig att jag hade rätt ändå så ifrågasätter "den hjälpsamme " både om jag verkligen talar sanning om expertutlåtandet, samt om jag öht har något projekt utan istället bara är här för att kverulera.
"Den hjälpsamme" kommer förstås aldrig att ge sig för han vet minsann allt. Än mindre ge oss några som helst bevis för att han har rätt.
Övriga kan ju dra sina egna slutsatser.
 
Jag ska också sätta 15mm plyfa, men om man läser BKR avsnittet om stabil/styv vägg i samband med våtrum o kakel , vilket jag gjort, så framgår det att reglar ej får försvagas ändå.
Spikplattor med 25mm hål i är en bra idé, tack. Fast alla dessa förslag på att komma runt Grundproblemet visar ju att det finns skäl att ifrågasätta "de erfarnas" slutsatser om vad som är rätt och riktigt.
Men det är tydligen inte tillåtet här.
 
Redigerat:
Krilleman
K karlmb skrev:
Jag vet nu bättre än "den hjälpsamme".
Din kommentar för inte diskussionen framåt och inte heller att jag skriver underbyggda argument som "de erfarna" skiter i att bemöta.
" varför frågar du om du vet bäst själv? , det är också på gränsen. Jag lyfter en fråga, i början av tråden får jag medhåll, sedan kommer någon och hävdar att det där går aldrig pga monteringsanvisningarna mm, jag får då rådet att ringa en tillverkare och fråga direkt istället för att vi alla spekukerar.
Jag gör så och när det visar sig att jag hade rätt ändå så ifrågasätter "den hjälpsamme " både om jag verkligen talar sanning om expertutlåtandet, samt om jag öht har något projekt utan istället bara är här för att kverulera.
"Den hjälpsamme" kommer förstås aldrig att ge sig för han vet minsann allt. Än mindre ge oss några som helst bevis för att han har rätt.
Övriga kan ju dra sina egna slutsatser.
Jag vet inte riktigt var du vill komma. Du har fått korrekt svar i flera inlägg hur du ska göra din installation försäkringsmässig. Men du menar att du vet bättre och vill inte ta åt dig svaren. Då är det väl så, och återigen så är det ingen som hindrar dig från att göra precis som du vill!

Men jag brukar förtydliga felaktigheter när jag stöter på dom. Dels för det finns många läsare och dels för att det ska vara ett seriöst forum för dom som vill söka information. Och då är det ju bra att informationen är korrekt utan gissningar och egna slutsatser.

Slutsats för att dra dolda rör i vägg till badrum:
Följ monteringsanvisningen slaviskt och inga dolda skarvar.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Mkt
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag vet inte riktigt var du vill komma. Du har fått korrekt svar i flera inlägg hur du ska göra din installation försäkringsmässig. Men du menar att du vet bättre och vill inte ta åt dig svaren. Då är det väl så, och återigen så är det ingen som hindrar dig från att göra precis som du vill!

Men jag brukar förtydliga felaktigheter när jag stöter på dom. Dels för det finns många läsare och dels för att det ska vara ett seriöst forum för dom som vill söka information. Och då är det ju bra att informationen är korrekt utan gissningar och egna slutsatser.

Slutsats för att dra dolda rör i vägg till badrum:
Följ monteringsanvisningen slaviskt och inga dolda skarvar.
Mkt halmgubbar där.
Var skrev jag att man ska skita i monteringsanvisningar, om det finns några?
Diskussionen kom ju snarare att handla om att eftersom det inte finns några, så kan det inte vara försäkringsmässigt att använda något annat än RIRsystem.
Och att ha argument emot det som andra skriver är inte det samma som att veta bäst, för då skulle all debatt på forum vara att veta bäst.
Den som vill förstå vart jag ville komma gör det om den läser mina senaste inlägg.
Men kort sagt:
Jag hade en känsla av att RIR inte var ett krav men hade samtidigt en del frågeställningar om naken PEX som tex hur man enklast utför infästningar vid väggenomföringar som är helt fixerade.
Jag fick pröva mig fram själv och kom fram till att det går utmärkt med billiga plåtbockstöd. Osv.
Inte ett enda erkännande fick jag för det utan istället an massa invändningar om att det var typ helt fel med naken pex av en massa skäl.
När sen tom en rådgivare hos en RIR och naken pex- tillverkare höll med mig, ja då skulle det också ifrågasättas.
Och så börja mumla om dolda skarvar....jo tjena...
Vem är det inte lyssnar egentligen?
Herregud.
 
Redigerat:
Krilleman
Då önskar jag dig lycka till med din installation!
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Inget av det jag läst här har övertygat mig om att RiR är krav. Karlmb hittade ju utrustning för att föra in PEX i våtutrymme på ett bra sätt, så varför skulle det inte vara godkänt?
 
Krilleman
Säkervatten är branschstandard i dagens Sverige.

Monteringsanvisningen skall obönhörligen följas i enlighet med säkervatten.

Säkervatten står alla stora försäkringsbolag bakom idag.

Så försäkringsmässigt installationsmässigt blir det då om man följer monteringsanvisningen.

Mig veterligen finns det ej monteringsanvisningar för detta förfarandet med naken PEX.

Men det finns gott om installationsanvisningar från dom stora tillverkarna för Rör I Rör. Tex:
http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf

Alla stora tillverkare är även testade i enlighet med Nordtestmetoden NT VVS 129 som även där försäkringsbolagen står bakom.
http://www.lksystems.se/globalasset..._installationslosningar-enligt-nt-vvs-129.pdf

Finns denna dokumentationen för naken PEX så är jag övertygad att installationen blir korrekt. Finns den ej så vet jag inte hur den metoden ska vara godkänd.

Och varför man väljer bort läckageindikering, kondens fördelar, utbytbarhet och extra skydd mot yttre åverkan med ett skyddsrör, det är för mig väldigt främmande.

Prismässigt sparar man ca 20% i kostnaden för rören.

Men man får koppla VVS precis hur man vill...
 
  • Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
Såg nyss installarionsanvisning från Broen om ballofix väggbrickor och pex, både med och utan skyddsrör.

Nordtestet gäller bara utbytbara mediarör, så uppenbarligen finns det inte för prisol eller enkel-PEX.

Är detta nordtest ett krav från försäkringsbolagen eller säkert varten? Har inte sett det innan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Såg nyss installarionsanvisning från Broen om ballofix väggbrickor och pex, både med och utan skyddsrör.

Nordtestet gäller bara utbytbara mediarör, så uppenbarligen finns det inte för prisol eller enkel-PEX.

Är detta nordtest ett krav från försäkringsbolagen eller säkert varten? Har inte sett det innan.
En del har hakat upp sig på detta med monteringsanvisningar och Nordtest uppenbarligen. Men det finns inget i Säker vatten som säger att man inte får använda ett system som inte har så värst mycket monteringsanvisnigar. Om tillverkaren inte givit några speciella anvisningar så betyder inte det att produkten inte är "godkänd" enligt Säker vatten.
Och Nordstest är som sagt för utbytbara system, vilket alltså inte är ett krav.
Och nu var det ju också som jag fann, att LK inte enbart säljer RIR för tappvatten i Sverige.
 
M
K karlmb skrev:
En del har hakat upp sig på detta med monteringsanvisningar och Nordtest uppenbarligen. Men det finns inget i Säker vatten som säger att man inte får använda ett system som inte har så värst mycket monteringsanvisnigar. Om tillverkaren inte givit några speciella anvisningar så betyder inte det att produkten inte är "godkänd" enligt Säker vatten.
Och Nordstest är som sagt för utbytbara system, vilket alltså inte är ett krav.
Och nu var det ju också som jag fann, att LK inte enbart säljer RIR för tappvatten i Sverige.
Ska man vara riktigt petig, så står det att man ska följa monteringsanvisningen. Finns ingen monteringsanvisning så har man alltså inte installerat enligt säker vatten :)
 
M Marcussjogren skrev:
Ska man vara riktigt petig, så står det att man ska följa monteringsanvisningen. Finns ingen monteringsanvisning så har man alltså inte installerat enligt säker vatten :)
Om ingen anvisning finns pga tex självklarheter som för en skruv eller liknande så har man ändå inte brutit mot Säker vatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.