43 772 läst ·
239 svar
44k läst
239 svar
Rör i rör - krav?
Mkt enklare att köpa sig en 50 rulle 15mm PEX och dra ut. Hål igenom reglar tex blir ju enorma med RIR. Har ändå 90-reglar. Man får inte försvaga dem mkt pga kraven i BKR...krilleman_215 skrev:
Väbgstyckena som ska användas vid genomföringarna är ju både groteskt stora och dyra.
Säkert vatten säger väl att tillverkarens monteringsanvisning måste följas.
Därmed tror jag inte du får ihop det utan rir.
Knappast billigare med prisol.
Du försöker spara pengar på helt fel ställe....
Därmed tror jag inte du får ihop det utan rir.
Knappast billigare med prisol.
Du försöker spara pengar på helt fel ställe....
Jag ser fortfarande inte hur det blir bra med naken PEX. Och som Jarlingar skriver ovan så följer du inte tillverkarens monteringsanvisningar då.
Om det skulle bli försvagat av 25mm skyddsrör i vägg så skulle alla nybyggen aldrig fått utföras som det görs idag.
Köp inte nakna PEX-rör, det blir inte bra. Men självklart får du får göra hur du vill. Jag har dock svårt att se hur du ska få en sådan installation försäkringsmässig.
Om det skulle bli försvagat av 25mm skyddsrör i vägg så skulle alla nybyggen aldrig fått utföras som det görs idag.
Köp inte nakna PEX-rör, det blir inte bra. Men självklart får du får göra hur du vill. Jag har dock svårt att se hur du ska få en sådan installation försäkringsmässig.
Var skrev jag prisol? PEX 15 använder jag. Hur menar du tillverkarens monteringsanvisning för dem...?Jarlingar skrev:
Ändock blir det försvagat. Dessutom blir det helt omöjligt att korsa tex en 75mm avloppsledning med en RIR i en 95 vägg som jag har. De flesta har ju 70 reglar bara.. Hur kan försäkringen ha synpunkter om det inte krävs RIR?krilleman_215 skrev:
Jag ser fortfarande inte hur det blir bra med naken PEX. Och som Jarlingar skriver ovan så följer du inte tillverkarens monteringsanvisningar då.
Än en gång....K karlmb skrev:
Ditt försäkringsbolag säger följ säkert vatten som i sin tur säger att du måste följa tillverkarens monteringsanvisning.
Mig veterligen finns ingen tillverkare med godkända system för naken 15mm pex.
Du FÅR bygga med sugrör och kontaktlim om du vill.
Men ditt försäkringsbolag kommer neka all ersättning vid skada.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Va? Du menar tillverkare av tätskikt? Har inte sett några krav på RIR där. .?Jarlingar skrev:
Än en gång....
Ditt försäkringsbolag säger följ säkert vatten som i sin tur säger att du måste följa tillverkarens monteringsanvisning.
Mig veterligen finns ingen tillverkare med godkända system för naken 15mm pex.
Du FÅR bygga med sugrör och kontaktlim om du vill.
Men ditt försäkringsbolag kommer neka all ersättning vid skada.
D
Då får du gärna förklara hur en naken PEX bryter mot kravet på skarvfritt montage i dolda utrymmen. Är det som du säger så är ju i princip RIR enda lösningen.Jarlingar skrev:
Kan du visa mig en tillverkaranvisning för naken PEX, som föreskriver att man inte får använda naken PEX i våtrum med väggenomföringar (utan måste ha RIR)? Annars tycker jag du bara pratar nonsens, tyvärr.krilleman_215 skrev: