Hej allihopa!
Just nu håller vi på att riva badrummet. Vid ett hörn som duschen låg tidigare finns ett konstigt rör som går rakt upp. Ovanpå finns ett flackt papptak så det finns ingen övervåning!
Någon som vet vad det här röret är för?
Just nu håller vi på att riva badrummet. Vid ett hörn som duschen låg tidigare finns ett konstigt rör som går rakt upp. Ovanpå finns ett flackt papptak så det finns ingen övervåning!
Någon som vet vad det här röret är för?
Tack för svaret. Ja det finns ett rör som sticker upp ur taket men jag tänkte det var någonting som är kopplad till renslucka som som är det på taket ( sorry har ingen aning om ventilation).
Får man få bort det? Ansluter det på ngt sätt till avlopp-röret eller brunnen?
Får man få bort det? Ansluter det på ngt sätt till avlopp-röret eller brunnen?
För att avloppet skall funka måste det finnas tilluft, annars blir det vakuum då du t.ex. spolar. Du kan byta röret mot ett plaströr, jag har 75mm vanligt avloppsrör monterat av rörmokare, men vet att många säger att det skall vara 100mm
Det är rekommenderat att du passar på att byta detta hela vägen, säkerställ bara att det blir tätt genom takpappen.M Mehdi Askarizameydani skrev:
Byt inte till vanligt PP plast avlopps rör dessa är ej uv beständiga börjar komma mer och mer problem med detta 75 är ok om dvut inte är längre än -18Larsa skrev:
Vilket UV-ljus kommer till avlopp under plattan?M Malte Haglund skrev:
Vilket UV-ljus kommer till avlopp som står i inklädnad?
Dessutom så "ruttnar" nästan all plast när det exponeras i UV-ljus.
detta var ju en luftning och som jag förstår det är detta översta planet eller förstod jag fel? Man bör normalt antingen använda uv beständig på plast alternativt gjutjärn/ rostfritt sista biten innan takKrilleman skrev:
Om du drar ut röret, ja absolut.M Malte Haglund skrev:
Men det är det ytterst få som gör idag då det finns godkända lösningar från takleverantören.
Men nästan alla tillverkare av pannor har idag en egen lösning på luftningsgenomföringen.
Liknande dessa varianter:
(Då ingår även en tät genomföring för takpappen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Precis men dessa används inte alltid (jag förstår inte alltid varför) och ibland så dras de rakt upp och då blir det problem iallafall med att röret förstörs.Krilleman skrev:
Och dessa sitter oftast inte sitter på äldre tak och skönt att slippa tänka på de så: rekommenderar jag använd uv beständigt material relativt liten kostnad i sammanhanget