Hej!

Jag bygger nytt kök i vår tillbyggnad som har en enkel träregelvägg med gips på insidan och träpanel på utsidan. Den är ca 15 cm tjock allt i allt. Se foton!

Nu har jag tänkt koppla ett rör från fläkten genom skåpet bredvid och sedan ut genom ytterväggen för att leda ut stekoset. Jag skrev därför till stadsbyggnadskontoret och frågade om det krävdes någon bygganmälan. Svaret var nej men de skrev:

"Detta kräver ingen anmälan men vi brukar inte rekommendera den här lösningen med risk för frostskador i fasaden där varmluft möter kalluft."

Först tänker jag att trä kan väl inte få frostskador? Jag skulle behöva lite råd i hur jag går vidare och vad era rekommendationer är! Min plan är att be en håltagningsfirma jag anlitat innan ta upp ett perfekt runt hål.

• Kök under renovering med öppna skåp och köksfläkt, verktyg på arbetsbänk och hängande lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör leder från fönster genom trävägg utomhus med synlig träpanel och tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Blir nog knepigt att få ut ett rör bakom stupet , det ska gå ut ca min 50 mm och ha galler , kommer att bli en hel del skit på tegelväggen och missfärga den

Röret bör nog snarare dras ut i linje med hängrännan om inte taksprånget ska bli en framtida brandfälla.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.