45 761 läst ·
31 svar
46k läst
31 svar
Rör för tryckluft
R19 är det ungefär R20, eller är det något annat mätsystem (typ 19 mm innerdiameter)?Mr Handyman skrev:Vi hade 4 Kw på jobbet och 2-300-literstank. Det var R38-rör i början och var på slutet R19 vill jag minnas. Då var det minst 70m till de uttag som var längst bort, och man kunde utan vidare jobba med färg- och spackelsprutor där utan att få några märkbara fluktuationer i trycket. Så dina kompressor- och tankresurser lär vara gott och väl. Hur rören påverkar det hela vet jag inte. Att själv gänga (galvade) järnrör borde rimligtvis vara det billigaste sättet att bygga systemet själv med metallrör.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är "det gamla systemet" med 3/4" innerdiameter och BSP-gänga. Fast jag kanske ska vara försiktig med att kalla det för "R".
Systemet vi kör med på jobbet är Durapipe Airline Extra och är ett sytem i plast. Uttag är givetvis i metall men rör, fästen, böjar och liknande är i plast. Vi kör med 25mm i två stammar ut från kompressorn sen är alla stick och förgreningar i 16mm.
Låter intressant! Hur långt är ert system?Ezcobar skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Eftersom ingen nämnt det finns det antagligen någon bra anledning , men: Varför inte slang? :S
Det borde åtminstone vara det enklaste. Man har ju oftast någon meter slang i ändarna så varför inte hela vägen? Det har jag ofta undrat lite (inte tillräckligt för att fråga förrän nu).
Det borde åtminstone vara det enklaste. Man har ju oftast någon meter slang i ändarna så varför inte hela vägen? Det har jag ofta undrat lite (inte tillräckligt för att fråga förrän nu).
Inte helt säker, men slang har högre motstånd vilket leder till att flödet blir sämre.
Installationen svår att få snygg med slang, slangens hållbarhet är begränsad jämfört med rör som inte torkar och börjar läcka på samma sätt som slang...
Installationen svår att få snygg med slang, slangens hållbarhet är begränsad jämfört med rör som inte torkar och börjar läcka på samma sätt som slang...
Hej! Jag har samma fråga, bara ett litet rum där jag tänkt ha metallmaskiner, jag behöver bara för att blåsa rent motorsågsfilter, spån från maskinbord, små enhandshållna avgradningsmaskiner och liknande därinne. Fungerar vanliga VVS rör med mjuklödskarvar i koppar, fungerar de vanliga dimmensionerna, tex R 15 och liknande till detta, är kanske 6-10 meter eller så max detta blir. Tryck är ca 8 bar, flöde inte alls kritiskt som sagt, bara det räcker för sådant och till mindre handverktyg ibland såsom om man vill putsa till något karosshörn och liknande med små enhandshållna slipstift och liknande emellanåt. Känns inte lönt att köpa stålrör för ett såhär litet arbete och jag vill helst slippa att hålla på med klämkopplingar och skit hemma. Grejer till VVS rör och lödfacklor, mm har jag redan hemma, Detta är mest så att man slipper att släpa runt på kompressorn kors och tvärs var gång man behöver använda tryckluft. Som det är nu måste jag rulla ut den fram och tillbaka var gång man behöver fylla däck eller blåsa rent någonting och jag fick tag på en litet större kompressor (men i sammanhanget liten jämfört med industrigrejer alltså...) jag tänkte byta till. (behöver jag extra föde har jag en stor motorkompressor ute... ha ha) Så, kan jag bara dra såsom om det vore ett vanligt VVS system, eller? Skulle vilja ha den uppe vid taket så att den inte är i vägen eller blir sönderklämd om man skulle vilja flytta svarvar eller liknande i framtiden som behöver stå nära väggen. Det är ca 2,30 eller någonting sådant därinne (gammalt tjurstall) så det är inga gigantiska höjder eller längder jämfört med riktiga industri system, det handlar om. Som sagt mest för gårdssmide, bil och traktormek, mm. Tänkte även ha en vinda som man kan dra ut slang vid dörren om man behöver fylla däck och annat uomhus. Jag har flera lösa extratankar om man behöver större tankvolym för intermittenta jobb. Kommer dock inte att köra spikpistoler från denna då jag kör det från en mindre, flyttbar kompressor. (Dyckertpistoler har jag annars kört från farsans lilla 50 liters monoblock, min erfarenhet är att man kan koppla in en extra tank om man behöver använda pistoler som kräver större volym, däremot är tryck litet mer kritiskt för riktigt stora bultpistoler men dessa brukar ju vara byggda för 14 bar, de små för 8 bar är inte lika kräsna, farsan använder en pytteliten itliensk monoblock till dyckertpistoler och den har han spikat åtskilliha hundra meter med bara där... Så jag tror inte att sådant är så kritiskt som man kan tro, i allafall inte för vanligt konstruktionsvirke, paneler, mm i furu och gran, björk,mm mest att jag personligen vill ha det någorlunda flyttbart till snickerimaskinerna så att man kan göra en arbetsplats direkt där man behöver hålla till).
Jag använde tryckluftsslang som jag satte upp med kabelskyddsklammer för att tillgång till luft en bit från kompressorn.E E_W skrev:Hej! Jag har samma fråga, bara ett litet rum där jag tänkt ha metallmaskiner, jag behöver bara för att blåsa rent motorsågsfilter, spån från maskinbord, små enhandshållna avgradningsmaskiner och liknande därinne. Fungerar vanliga VVS rör med mjuklödskarvar i koppar, fungerar de vanliga dimmensionerna, tex R 15 och liknande till detta, är kanske 6-10 meter eller så max detta blir. Tryck är ca 8 bar, flöde inte alls kritiskt som sagt, bara det räcker för sådant och till mindre handverktyg ibland såsom om man vill putsa till något karosshörn och liknande med små enhandshållna slipstift och liknande emellanåt. Känns inte lönt att köpa stålrör för ett såhär litet arbete och jag vill helst slippa att hålla på med klämkopplingar och skit hemma. Grejer till VVS rör och lödfacklor, mm har jag redan hemma, Detta är mest så att man slipper att släpa runt på kompressorn kors och tvärs var gång man behöver använda tryckluft. Som det är nu måste jag rulla ut den fram och tillbaka var gång man behöver fylla däck eller blåsa rent någonting och jag fick tag på en litet större kompressor (men i sammanhanget liten jämfört med industrigrejer alltså...) jag tänkte byta till. (behöver jag extra föde har jag en stor motorkompressor ute... ha ha) Så, kan jag bara dra såsom om det vore ett vanligt VVS system, eller? Skulle vilja ha den uppe vid taket så att den inte är i vägen eller blir sönderklämd om man skulle vilja flytta svarvar eller liknande i framtiden som behöver stå nära väggen. Det är ca 2,30 eller någonting sådant därinne (gammalt tjurstall) så det är inga gigantiska höjder eller längder jämfört med riktiga industri system, det handlar om. Som sagt mest för gårdssmide, bil och traktormek, mm. Tänkte även ha en vinda som man kan dra ut slang vid dörren om man behöver fylla däck och annat uomhus. Jag har flera lösa extratankar om man behöver större tankvolym för intermittenta jobb. Kommer dock inte att köra spikpistoler från denna då jag kör det från en mindre, flyttbar kompressor. (Dyckertpistoler har jag annars kört från farsans lilla 50 liters monoblock, min erfarenhet är att man kan koppla in en extra tank om man behöver använda pistoler som kräver större volym, däremot är tryck litet mer kritiskt för riktigt stora bultpistoler men dessa brukar ju vara byggda för 14 bar, de små för 8 bar är inte lika kräsna, farsan använder en pytteliten itliensk monoblock till dyckertpistoler och den har han spikat åtskilliha hundra meter med bara där... Så jag tror inte att sådant är så kritiskt som man kan tro, i allafall inte för vanligt konstruktionsvirke, paneler, mm i furu och gran, björk,mm mest att jag personligen vill ha det någorlunda flyttbart till snickerimaskinerna så att man kan göra en arbetsplats direkt där man behöver hålla till).
Bestämde sig forumet för att kopparrör gick bra? Jag har en kilometer med 22mm kopparrör som bara väntar på återvinningen, så jag tänkte använda dessa. Ska bara bygga ett U (upp på vägg tvärs taket i garaget och sedan ner en bit igen, 5m). Går det bra att mjuklöda kopplingarna eller borde jag ha klämkoppling?johel572 skrev: