45 752 läst ·
31 svar
46k läst
31 svar
Rör för tryckluft
Sida 1 av 3
Jag har börjat skissa på rördragning för tryckluft i verkstan. Vilken typ av rör är att föredra? Självklart ska de vara säkra även för höga tryck, gärna till bra pris och hyfsat enkla att montera och få tätt. Hur ska man tänka kring diameter på rören, vilka faktorer påverkar detta val? Jag har tänkt att använda tryckluften för renblåsning, dyckerpistol, venturiventil för vakuum. Tryckluftsdrivna slipmaskiner och färgsprutor är inte aktuellt. Bör man drar rören "i en ring" - alltså så att varje uttag får luft "från två håll", har för mig att det är smart?
Ring är smart. Lättast är att dra kopparrör med klämringskopplingar men det är långt ifrån det billigaste alternativet. Billigast är nog järnrör (svarta, gröna eller vad det nu är för typ) monterade med gängkopplingar och lin. Kräver gängkloppor samt ett rörskruvstycke.
De vanliga tunnväggiga förzinkade stålrör som numera används i tex värmeledningar är också bra och lite billigare än koppar. Där passar vanliga klämringskopplingar om man inte har tillgång till rörpress, då kan man ju spara lite mer genom de billigare rördelarna. Trycket är aldrig något problem de vanliga delarna och rören skulle säkert klara 100bar.
Att dra slingan runt om är givetvis bra och så brukar nog de flesta göra, om man inte väljer allra klenaste dimension får man även en liten "tankverkan" i rörsystemet. Så kanske 28mm även om det skulle kunna räcka med 15mm tex.
Att dra slingan runt om är givetvis bra och så brukar nog de flesta göra, om man inte väljer allra klenaste dimension får man även en liten "tankverkan" i rörsystemet. Så kanske 28mm även om det skulle kunna räcka med 15mm tex.
Jag antar att diameter på röret beror på kompressor, tank och avstånd? Jag kommer att ha ca 17m från kompressor till uttaget beläget längst bort (x2 för ringledning) och tänker dimensionera systemet för en kolvkompressor på ca 5kw med dubbla cylindrar och med minst 200l tank.
Dimensioneringen beror nog mest på luftbehovet vid förbrukningsstället och om man tänkt köra många maskiner samtidigt, om man då väljer att basera det på kompressorns kapacitet så är ju det ett alternativ, ett annat att kolla hur mycket luft den apparat som drar mest vill ha och dimensionera efter det. Elförzinkade tunnväggiga är godkända för 6 bar. Jag drog mitt lilla system med vanliga blå rör. Det blev en utmärkt anledning att köpa på sig ett set rörgängningsgrejer 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Järnrör rostar för vattenfri luft får man i9nte ur en vanlig komressor.
Jag drog mitt system med blå pneumatikrör, kanske inte billigast men rostar inte och var lätt att sätta upp.
Protte
Jag drog mitt system med blå pneumatikrör, kanske inte billigast men rostar inte och var lätt att sätta upp.
Protte
Jag använder mig av antingen vanliga galvade rör och gängar eller hydraulrör och skärringskopplingar. Dessa Går även fint att bocka.
Dimensionen beror som sagt på vad det ska användas till. R15 skulle nog funka fint
Dimensionen beror som sagt på vad det ska användas till. R15 skulle nog funka fint
Avstånd, tryck och behövligt flöde är de matematiska komponenterna. Om du använder som flöde det högsta flöde du vill klara, eller som tryckförlust den högsta tryckförlust du kan tänka dig vid den volym din kompressor är kapabel att arbeta, så har du två goda utgångspunkter.Daniel_N skrev:
Kalkylator: http://www.engineeringtoolbox.com/pressure-drop-compressed-air-pipes-d_852.html
Tabell med exempel: http://www.engineeringtoolbox.com/compressed-air-pressure-loss-d_1014.html
--- Mats ---
Jag tror jag är med på vad du skriver. Men hur bör jag resonera kring flöde och tryck...jag antar att båda är viktiga, men vilket är viktigast vid användning av vilka verktyg?Mats Bengtsson skrev:Avstånd, tryck och behövligt flöde är de matematiska komponenterna. Om du använder som flöde det högsta flöde du vill klara, eller som tryckförlust den högsta tryckförlust du kan tänka dig vid den volym din kompressor är kapabel att arbeta, så har du två goda utgångspunkter.
Kalkylator: [länk]
Tabell med exempel: [länk]
--- Mats ---
Jag trodde i min enfald att man kunde förenkla det hela och bara titta på kompressorns effekt, vilket skulle ge en grov siffra på både tryck och flöde, vilket i sin tur skulle vara tillräckligt. Men jag har börjat inse att de tär mer komplicerat än så. Och ivetvis vill jag göra det hela så bra som möjligt och bygga förbi framtida problem redan nu i planeringsstadiet.
Ska ta en titt på dina länkar ikväll! - Tack!
Ditt första inlägg innehöll de flesta svaren. Det största tryckfallet du skall gardera dig mot är det som beror av flöde. Du uteslöt de största flödesmaskinerna (sprutpistol och slipmaskiner). Kvar är högt tryck (spikpstol säg 8 atm), och renblåsning. Renblåsning under 200 l/min skulle jag tro du tycker är för dåligt. Så du skall minst klara 200 l/min vid 8 atm (jag hade gått efter 400). Det får inte droppa för mycket vid röret (säg 0.1). På 17 meter och 200 l/min betyder det en innediameter på 10 mm. Hade du haft sprutpistol (600 l/min), så skull det blivit 15 mm för samma krav i övrigt. 400 l/min ger lite mer än 12 mm.Daniel_N skrev:Jag tror jag är med på vad du skriver. Men hur bör jag resonera kring flöde och tryck...jag antar att båda är viktiga, men vilket är viktigast vid användning av vilka verktyg?
Jag trodde i min enfald att man kunde förenkla det hela och bara titta på kompressorns effekt, vilket skulle ge en grov siffra på både tryck och flöde, vilket i sin tur skulle vara tillräckligt. Men jag har börjat inse att de tär mer komplicerat än så. Och ivetvis vill jag göra det hela så bra som möjligt och bygga förbi framtida problem redan nu i planeringsstadiet.
Ska ta en titt på dina länkar ikväll! - Tack!
Så räkna på det, och tänk på att diametrarna är innediametrar, det brukar vara ytterdiamtrar på metriska rörmått. Spontant, jag hade siktat in mig på runt 15 mm innediameter i stammen om inte kostnaderna stuckig iväg för mycket på grund av dimensionen.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vi hade 4 Kw på jobbet och 2-300-literstank. Det var R38-rör i början och var på slutet R19 vill jag minnas. Då var det minst 70m till de uttag som var längst bort, och man kunde utan vidare jobba med färg- och spackelsprutor där utan att få några märkbara fluktuationer i trycket. Så dina kompressor- och tankresurser lär vara gott och väl. Hur rören påverkar det hela vet jag inte. Att själv gänga (galvade) järnrör borde rimligtvis vara det billigaste sättet att bygga systemet själv med metallrör.