Fick hem min iRobot Scooba 385 (golv tvätt robot) igår och blev väldigt besviken. Den kommer retureras idag.

Det som får mig att ångra köpet är (utan inbördes ordning)
1. Den känns väldigt mycket plastigare än t.ex Neato (damsugaren ovan).
2. Den går helt random, vilket gjorde att den missade ställen och ibland körde vissa områden väldigt många gånger. Resultatet blev att den fick slut på vatten innan den var klar.
3. Fastnade under en möbel, vilket resulterade i en stor vattenpöl på parketten.
4. Den åker in i allting, har ingen laser som läser av rummet. Vilket gör att den puttar runt vissa saker, och jag är rädd att den kommer lämna märken på möbler (enligt google finns det flertal personer som klagat på det från roomba modellerna).
5. Ingen automatisk laddning!!
6. Ingen schemaläggning!! Man måste alltid sätta igång den manuellt. Jag vill att sådant sker automagiskt medans vi är på jobbet. Först får Neato'n härja runt och damsuga och en timme senare vill jag att golvtvätten kör runt så det alltid är rent och fräsht när man kommer hem.
7. Den klarar inte ens minimala trösklar. Så kanten mellan vårt parkettgolv och klinkers i hallen klarar den inte av att hantera.

Hade den haft automatisk laddning och schemaläggning, så kanske jag kunde haft överseende med de andra sakerna, men just nu känns den bara extremt mycket dummare, enklare och plastigare än det enda jag har att jämföra med, Neato XV15.

En liten varning : http://en.wikipedia.org/wiki/Scooba
  • Scooba 380 (premium floor washing model) can clean 850 square feet (79 m2) per battery charge. Also includes charging base, storage mat, and an extra virtual wall (for a total of two)(US version).

• Scooba 385 european version of US 380 model.
Stämmer inte, Europa versionen har ingen charging base, storage mat eller extra virtual wall (man får med endast en sådan).

Aja, jag får bita i det sura äpplet och inse att jag gjorde alldeles för dålig research innan köp :)

Edit: Jag uppdaterade Wikipedia artikeln med rätt info.

Redigerat:
Har sedan några veckor en Samsung Navibot 8855. Kostar lite drygt 3000kr nu när nya modellen kommit. Varken jag eller min fru hade väl egentligen några större förhoppningar om att bli helnöjda, vi tyckte dock att för det priset kunde vi chansa, men vi är mycket glatt överraskade. Städar bra, jobbar ordentligt in mot väggar och möbler, kommer ihåg var den varit, klarar mattor och trösklar och hittar tillbaka till laddstationen.

Valde den istället för en iRoomba mest för att vi bor i ett ganska stort hus (drygt 200 kvadrat i ett plan) och var rädda att den inte skulle klara hela ytan på en laddning. Samsungen kommer ju, till skillnad från iRoomba, ihåg var den slutade.

Den har problem med vårt köksbord som är av "pelarmodell" med ganska bred bas. Den klättrar upp och stannar. Irriterande. Också ganska liten uppsamlingsbehållare, man måste tömma den efter varje dammsugning. I-landsproblem, jag vet. Helt ok för 3000 spänn, men den kostade väl nästan det dubbla när jag tittade för något år sedan (?) och det hade jag nog tyckt var för mycket. (Smålänning.)

Kört min Neato xv11 nu i nästan en vecka - so far so good. Kan intstämma att den samlar mer damm än väntat. För närvarande kör den två rundor i veckan, än så länge har den hittat hem. Vilket innebär att man inte märker av den på annat sätt än att det helt enkelt är renare på golvet.

Prins Daniel skrev:
Valde den istället för en iRoomba mest för att vi bor i ett ganska stort hus (drygt 200 kvadrat i ett plan) och var rädda att den inte skulle klara hela ytan på en laddning. Samsungen kommer ju, till skillnad från iRoomba, ihåg var den slutade.
Om man kör med lighthouses (vilket man bör göra om man bor större än typ 40kvm :)) så kommer även Roomba ihåg vilket RUM den slutade i iaf, och fortsätter där efter den har laddat sig.

Prins Daniel skrev:
Har sedan några veckor en Samsung Navibot 8855. Kostar lite drygt 3000kr ......
Hej Prins_Daniel.

Två frågor.
1. Klarar den att städa upp sand? (Vi har hundar :blushing: )
2. Var köpte du den?

/ Fredrik

Tornhill 2 skrev:
Två frågor.
1. Klarar den att städa upp sand? (Vi har hundar :blushing: )
2. Var köpte du den?
1. Hmmm... Inte säker, får nog göra ett test. Återkommer.
2. Beställde från Pixmania.

Hoppehare var köpte du din Neato ?
vilken höjd är det på den..? vore bra om den kom under soffan...annars får det bli längre ben
den borde väl börja säljas i sverige snart......men klart dyrare här då som allt annat...
problem om den går sönder...och man inte kan laga den i sverige

såg att dom säljer neato på komplett.se för 4490kr nu..

Hejsan "tjena" såg din fråga först nu...
Jag köpte min från ebay, buyhappier tror jag det hette. Tog ca 10 dagar. Höjden på neato är stax under 11 cm. Mina soffor är strax under 12 och där kör den under helt obekymrat.

Hej Hoppehare ok bra när dom går under soffor o sängar...alltid jobbigt med en vanlig dammsugare där..
slapp du betala tull och moms på den?
gäller väl att ha lite tur för att slippa det...lite godtyckligt många gånger verkar det som
man kan ju be firmorna skriva ett lägre värde på grejorna....

Är på det stora hela nöjd med vår Roomba, dock har den lite lätt att fastna under en skänk vi har. Höjden är precis så att den kommer in en bit men roombas form (lite kilformad ut mot ytterdelen.) gör att den nyper fast där ibland. Vete f-n hur jag ska lösa det. Ev. får nog skänken flytta ut... Dammsuga vill jag inte göra mer, denne lille fixar ju biffen.

håller på att fixa här för en robot dammsugare snart..
tar bort saker från golv...längre ben på soffan....
satte fast säng skåp på väggen...stod på golv innan
kommer se bättre ut ,när det inte får ligga kläder och annat på golvet sent..ler

"tjena" Nix slapp inte skatta. Blev ungefär såhär,
robot 2700
tull 800
frakt 600.
dvs 4100

man har ju gratis flygresa till usa . om man åker dit på sem
'och tar med sig 2 st neato hem 4tusen billigare i usa än sverige för 2..
tar man ännu mer...eller annat kan man ju får hela sem gratis...hehe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.