U
Då jag blir med fiber inom de närmsta dagarna börjar det bli dags att tänka på resten och efter att ha läst både här och på andra sidor är jag nu redo att göra av med mer flis än nödvändigt. Helst fort också så att inte tanten hinner upptäcka att det går precis lika bra att streama Netflix utan nya prylar.

Jag tänkte köra på följande:

1st Ubiquiti edgerouter PoE5

1st Ubiquiti unifi uap ac lite

2st Netgear gs108 vilket ger 14 portar att utnyttja, fler än jag behöver i dagsläget.

Utöver detta blir det någon patchpanel (Keystone), cat6-kabel för fast förläggning (solid, UTP) och diverse patchkablar.

Det enda jag redan har är ca 300m cat6-kabel.
Vad behöver jag tänka på?
Är det viktigt att patchkablarna är UTP eller spelar det ingen roll?

Tanken är att väggmontera allt där jag redan fått fibern indragen.

Gammal elcentral med sladdar och en träplanka i ett rum som är redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS. Vad tycks om elcentralen :confused:

Enda kommentaren jag kan erbjuda: Bjud inte hem någon elektriker - han kommer med stor sannolikhet dömma ut elen och även mycket troligt dra dig ordentligt i öronen :=)

Låter som att du har bra koll på vilket materiel du behöver. Ang kaneltypsfrågan så ska du mycket riktigt köra med UTP.

//DB

U
Har bara bott i huset i knappt två år och jag kan garantera att jag inte är ansvarig för den centralen. Planen är att byta ut den inom kort.

Ska köpa hem routern och accespunkten imorgon om jag hinner och börja dra kabel. Uppdaterar med bilder och fler frågor då.

M
mortimer skrev:
Enda kommentaren jag kan erbjuda: Bjud inte hem någon elektriker - han kommer med stor sannolikhet dömma ut elen och även mycket troligt dra dig ordentligt i öronen :=)
Haha :D

tommib
Varför ska du ha två switchar? Köp en riktig 24-portars istället.

U
Och ställa på högkant? Tanken har slagit mig. Ingen av väggarna där är breda nog för ett 19" rack, annars hade jag nog kört på det istället. När jag planerade för fibern förstod jag inte hur mycket plats 19 tum tar.
Å andra sidan verkar man få flest portar per krona med Netgear 108.

Det finns förvisso plats på andra sidan väggen, bakom elcentralen, men då är vi inne i pannrummet och grejar och där är det onödigt varmt.

under_construction skrev:
2st Netgear gs108 vilket ger 14 portar att utnyttja, fler än jag behöver i dagsläget.
Skaffa plusvarianten istället så får du ett enkelt webinterface med trafikräknare och kabeldiagnostik.

16-portvarianten kostar visst ytterligare 300 kr jämfört med 2 st 108-or. Den kan förstås finnas billigare på annat håll.

U
Tål att funderas på. Det är egentligen överkurs för mig men jag förstår det som att man kan köra dem som plug and play också, för att sedan om/när man vill gå in och göra egna ändringar.

tommib
Håller med, skaffa plusvarianten. Den hanterar VLAN vilket kan vara extremt praktiskt om man t.ex. har en leverantör som kör IPTV och telefoni på egna VLAN. Den kostar så lite så att det är värt det. Ta 16-portsvarianten, du vet inte när du behöver de där extra portarna och den är smidig att montera om du inte vill ha ett rack.

U
Telia (elnet) har äntligen lyckats bli färdiga med fiberinstallationen. Skaffade därför ett abonnemang idag, Bahnhof 100/10 fick det bli. Behöver inte mer bandbredd än så idag. Efter koll så visade det sig att de levererar ca 125/13 så jag är mer än nöjd.

Krångligare var det att konfigurera routern men med hjälp av youtube så löste det sig. Har tillfälligt fått igång APn också, sköter den via appen nu eftersom man tydligen behöver java för att styra den via datorn. Är inte särskilt imponerad över räckvidden dock. Men så länge den täcker hela huset så har jag egentligen inga klagomål på den heller.

Nästa steg blir att skaffa en patchpanel och sedan börja dra kabel genom hela huset.

Edit: Har inte köpt några switchar än, det får vänta tills behovet uppstår.

Redigerat:
under_construction skrev:
Telia (elnet) har äntligen lyckats bli färdiga med fiberinstallationen. Skaffade därför ett abonnemang idag, Bahnhof 100/10 fick det bli. Behöver inte mer bandbredd än så idag. Efter koll så visade det sig att de levererar ca 125/13 så jag är mer än nöjd.

Krångligare var det att konfigurera routern men med hjälp av youtube så löste det sig. Har tillfälligt fått igång APn också, sköter den via appen nu eftersom man tydligen behöver java för att styra den via datorn. Är inte särskilt imponerad över räckvidden dock. Men så länge den täcker hela huset så har jag egentligen inga klagomål på den heller.

Nästa steg blir att skaffa en patchpanel och sedan börja dra kabel genom hela huset.

Edit: Har inte köpt några switchar än, det får vänta tills behovet uppstår.
Nu är jag lite sent ut, men jag skulle verkligen tipsa om att gå helt på Unifi istället, det är lite dyrare klart, men det blir smidigare som fan.

Typ, USG istället för EdgeRoutern samt en Unifi-switch

1 patchpanel och en 19" switch tycker jag låter bra. Går fint att sätta på högkant vid behov

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.