Tänkte att jag skulle få upp romerska ringar i taket, men har problem att hitta reglarna.
Innertaket består av huntonitskivor (11mm) som är skruvade i glespanel(?) 27mm(?) som i sin tur är skruvade i reglar.
Utifrån suddiga bilder vet jag ungefär var de är, men min regeldetektor har problem att hitta dom.

Är det helt kört att sätta upp ringarna i innertak+glespanel?
Det är både barn och vuxna som ska använda dom (barnen är kanske lite "vildare").
Jag tänkte nåt bygelfäste/surrningsfäste med 4 skruv i varje.
Det blir alltså ~38mm att skruva i, men med 4 skruv så kanske det räcker gott?
Om man ser till att åtminstone hamna i närheten av en regel då.
Från mina suddiga renoveringsbilder ser det ut att vara runt 60cm mellan reglarna.

Jag skulle inte med min kroppstyngd belasta något som bara hänger i glespanel, men så väger jag också 100kg äkta gubbfläsk. Dock är det tveksamt om glespanel håller för mer normalviktiga heller, och börjar dessutom ystra barn klänga omkring på varandra så kan tyngden snabbt adderas ihop.

På något sätt blir det alltså till att leta upp reglarna.

V Vortex skrev:
Tänkte att jag skulle få upp romerska ringar i taket, men har problem att hitta reglarna.
Innertaket består av huntonitskivor (11mm) som är skruvade i glespanel(?) 27mm(?) som i sin tur är skruvade i reglar.
Utifrån suddiga bilder vet jag ungefär var de är, men min regeldetektor har problem att hitta dom.

Är det helt kört att sätta upp ringarna i innertak+glespanel?
Det är både barn och vuxna som ska använda dom (barnen är kanske lite "vildare").
Jag tänkte nåt bygelfäste/surrningsfäste med 4 skruv i varje.
Det blir alltså ~38mm att skruva i, men med 4 skruv så kanske det räcker gott?
Om man ser till att åtminstone hamna i närheten av en regel då.
Från mina suddiga renoveringsbilder ser det ut att vara runt 60cm mellan reglarna.
Du behöver definitivt fästa dem i reglar med tanke på rörelserna man gör med ringar så krävs det mer bärkraft än bara själva kroppsvikten.

Kanske inte hjälper men på min regeldetektor så finns det två olika djup att söka på, kanske värt och se om du känner någon som har någon sådan och testa den? (Om din inte redan gör de)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kan du komma upp på vinden?
Jag skulle försöka lägga en regel tvärs takstolarna och fästa i.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, det kanske är så att skruvarna/infästningen inte är problemet utan mängden trä att skruva i. Har tyvärr platt tak just precis där så finns ingen vind att rota runt på 🙁 får höra runt i bekantskapskretsen om det finns nån med en lite mer avancerad regeldetektor. Min är nån gratisvariant efter tidningsprenumeration, så inte direkt toppkvalitet 😀

• Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Skulle säga att det beror nog på hur mycket du bryr dig om dina barn alternativt ditt tak.

Nu vet jag ju inte hur känslig du är för fler hål i taket, men ibland får man nöja sig med det minst dåliga. Så ett tips är att helt enkelt borra, med ett långt smalt borr, på några ställen runt den plats där en regel borde befinna sig. Då borde du kunna känna skillnaden mellan trä och mycket trä, och på så sätt hitta rätt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Leta efter spiken som fäster glesen...
Magnet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.