Det är en frånluftsventil som i allmänhet inte sitter i kök utan i vanliga rum. Du kan sätta ett snöre i öglan så att du lätt kan reglera mängden luft som vädras ut. Eftersom den nu sitter i ett kök skulle jag hålla den öppen.

Har din lägenhet avstyckats från en större lägenhet?

Alti Alti skrev:
Det är en frånluftsventil som i allmänhet inte sitter i kök utan i vanliga rum. Du kan sätta ett snöre i öglan så att du lätt kan reglera mängden luft som vädras ut. Eftersom den nu sitter i ett kök skulle jag hålla den öppen.

Har din lägenhet avstyckats från en större lägenhet?
Det vet jag ej. Om jag nu öppnar den här luckan till frånluftsventilen helt och hållet, kan det då bli rätt ventilationstryck så att röklukten inte kommer in till mig? Fastigheten är från cirka slutet på 40-talet och det är 5 lägenheter i huset. Grannens kök är vägg i vägg med mitt kök (vi bor på övervåningen).

IAMWEASEL IAMWEASEL skrev:
Det vet jag ej. Om jag nu öppnar den här luckan till frånluftsventilen helt och hållet, kan det då bli rätt ventilationstryck så att röklukten inte kommer in till mig? Fastigheten är från cirka slutet på 40-talet och det är 5 lägenheter i huset. Grannens kök är vägg i vägg med mitt kök (vi bor på övervåningen).
Enklast är väl att du prövar?

Alti Alti skrev:
Enklast är väl att du prövar?
Får göra det.

Har inte märkt av nån skillnad av att ha frånluftsventilen öppen. Kan röklukten komma från några av rören som kommer från väggen under diskhon eller via vattenledningsrören? Det luktar riktigt starkt om man öppnar skåpet till diskhon. Kan man täta rören på något vis? (täcka för med glassull här också kanske?) Har också märkt på sistone att det luktar starkt i städförrådet, samma gånger det luktar starkt under diskhon. Tömmer grannen askkoppen i diskhon kanske?

Redigerat:
Enklast är väl att du prövar? Själv gillar jag fogskum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.