Jag har installerat en röksgastermostat på vedpannan men nu är jag lite oroligt för överhettning.
Jag tänker på när fläkten stanna av för att pannans temp är högt .
Hur stort är risken att rökgasröret svalna tillräckligt så att termostaten slår ifrån pumpen trots att pannans temp är hög?
Vad har ni för erfarenhet?

S
Borde inte vara någon risk men man vet ju aldrig förrän man råkar ut för det.
Jag kör min laddomatpump på panntemperaturen.
Är du orolig så montera en termostat som känner panntemperaturen parallellt med rökgastermostaten, så har du både hängslen och livrem.:)

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Borde inte vara någon risk men man vet ju aldrig förrän man råkar ut för det.
Jag kör min laddomatpump på panntemperaturen.
Är du orolig så montera en termostat som känner panntemperaturen parallellt med rökgastermostaten, så har du både hängslen och livrem.:)
Den gick på panntemperatur innan men pannans termostat slår på/av vid max 70c som gjorde att värmen gick till spill när tankarna var full laddade med 95 graders vatten. Laddpumpen körde hela dagen tills temp sjunk igen.
Jag ska prov köra med den nya termostat och ser vad hände. Jag har en 'SYR' ventil som säkerhet.

Det är en högst befogad fundering. Det beror på var sensorn sitter. På tidiga Innovor stängde pannan av om rökgastemperaturen blev för låg på grund av att fläkten stannat för övertemperatur. Vilket resulterar i kokning eller att nödkylningen löser ut. Senare modeller har en nödlösning i form av att laddpumpen alltid går om pannan är överhettad. Det bästa vore ju om den helt enkelt inte stänger av i det fallet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.