7 043 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Rökgastemperatur över 400 grader!
Jag har nyligen köpt hus och köpt till en vedförugn nästan direkt till pannan.
Nu fick jag äntligen tag på en rökgastermometer och det visar sig att rökgasen är på minst 400 grader (det var max på termometern). Jag har provat att sätta in en plåt i pannan för att rökgasen ska få gå en längre väg, men då blev det för dåligt drag i förugnen och det fungerade inte alls.
Finns det nåt sätt att ta tillvara på värmen bättre i rökgaserna och ändå få lika bra drag i pannan?
Vet inte vad jag ska mig till riktigt då jag även hört att så höga rökgastemperaturer inte alls är särskilt hälsosamt för skorstenen.
Nån som har nåt förslag?
Nu fick jag äntligen tag på en rökgastermometer och det visar sig att rökgasen är på minst 400 grader (det var max på termometern). Jag har provat att sätta in en plåt i pannan för att rökgasen ska få gå en längre väg, men då blev det för dåligt drag i förugnen och det fungerade inte alls.
Finns det nåt sätt att ta tillvara på värmen bättre i rökgaserna och ändå få lika bra drag i pannan?
Vet inte vad jag ska mig till riktigt då jag även hört att så höga rökgastemperaturer inte alls är särskilt hälsosamt för skorstenen.
Nån som har nåt förslag?
olika bud där alltså?!
jag har i alla fall med hjälp av en plåt som egentligen inte är till för detta ändamål fått en lite längre rökgasväg i pannan utan att förlorat tillräckligt med drag för att det ska börja tjära som det gjort tidigare.
Med denna plåt har jag fått ner temp till 350-370 grader. Men det känns förstås fortfarande som att det är bortkastad energi!
jag har i alla fall med hjälp av en plåt som egentligen inte är till för detta ändamål fått en lite längre rökgasväg i pannan utan att förlorat tillräckligt med drag för att det ska börja tjära som det gjort tidigare.
Med denna plåt har jag fått ner temp till 350-370 grader. Men det känns förstås fortfarande som att det är bortkastad energi!
Sotaren jag hade på besök för ett tag sedan sa att över 300grader bör man inte vara om det är en murad skorsten. Temperaturen knäcker tydligen murbruket.... Har dock bara hört detta från honom så några vetenskapliga belägg finns ej
hej!
efter att jag jobbat som brandman i över tio år är en rökgastemp på över 300grader inget jag kan rekommodera:eek:,troligtvis vill du komma hem till hela ditt hus och inte bara till en skorsten
som sagt sänk tempen
efter att jag jobbat som brandman i över tio år är en rökgastemp på över 300grader inget jag kan rekommodera:eek:,troligtvis vill du komma hem till hela ditt hus och inte bara till en skorsten
som sagt sänk tempen
Du kanske kan skaffa en dragbegränsare som späder ut rökgaserna lite?
kolla med www.transtemper.se
kolla med www.transtemper.se
Klicka här för att svara