18 821 läst ·
57 svar
19k läst
57 svar
Rökfyller hela huset, Jøtul F370
Hallå, ny ved för säsongen…?
Är den fuktig så tar antändning lite längre tid, dvs värmen som krävs för att skapa drag i skorstenen tar lite längre tid. Detta kan skapa ”indrag” i start av eldande vilket resulterar i att en del rök/os dyker upp i ditt rum
Är den fuktig så tar antändning lite längre tid, dvs värmen som krävs för att skapa drag i skorstenen tar lite längre tid. Detta kan skapa ”indrag” i start av eldande vilket resulterar i att en del rök/os dyker upp i ditt rum
provat både ved kvar sen förra säsongen och nyinförskaffat påstådd torr ved med samma resultat!F Foge skrev:
MathiasS skrev:
Nog för att sotaren knappt han få stopp på bilen innan han var klar hoppas jag att ett fågelbo hade upptäcktsM MrDizzy skrev:
Samma här, senast idag..
Jag är ingen expert men här sker det när det är milt ute, gärna regn. Eftersom skorstenen är kall så trycks röken ner om det inte riktigt får fyr ordentligt. Det säger sig själv egentligen, värme stiger och kyla vandrar neråt. Det ena ska övervinna det andra.
Så mitt misstag idag var att inte få upp värmen snabbt i kaminen. Lite för stora vedbitar helt enkelt vid själva upptändningen samt blöt och mild luft. Löste det genom att öppna balkongdörren.
Jag är ingen expert men här sker det när det är milt ute, gärna regn. Eftersom skorstenen är kall så trycks röken ner om det inte riktigt får fyr ordentligt. Det säger sig själv egentligen, värme stiger och kyla vandrar neråt. Det ena ska övervinna det andra.
Så mitt misstag idag var att inte få upp värmen snabbt i kaminen. Lite för stora vedbitar helt enkelt vid själva upptändningen samt blöt och mild luft. Löste det genom att öppna balkongdörren.
Har samma typ, exakt den på bilden. Har inga problem.E emisun skrev:Hej!
Vi har fått problem med att kaminen ryker in något fruktansvärt. Vi bor nu andra vintern i huset och hade aldrig detta problem förra vintern. Vi har eldat en hel del i kaminen tidigare utan rök!
Kaminen var installerad när vi flyttade in så exakt årgång är okänd men den finns inte i nuvarande sortiment. Mest lik är
Jøtul F 370 enligt bild nedan. OBS, lånad bild.
Sotaren var hemma hos oss senast i Måndags 7/11 utan något att anmärka på.
Något som har erfarenhet av detta? Skyller man på tung fuktig luft eller kan det vara något uppenbart fel..?
Tacksam för alla tips!
När brasan ska tändas så lägger jag 2 vedklumpar nederst o ca 8st fina tändved ovanpå. Tänder i toppen med hjälp av stearindoppade kottar. Stänger sedan luckan direkt. Både vänstra och högra är helt öppet (ute) sedan när de tagit fyr ordentligt så stänger jag näst intill hela högra (som tar in luft från huset) o låter skorstens tilluft, den vänstra, bränna avgaserna.
Hur gör du?
Har förövrigt bergvärme o vattenburna element samt självdrag. Snålar i år så eldar ofta
Hur ser de ut omkring eran kamin?
Hade problem med en skorsten som var lite krökt vilket resulterade att sot samlades i skorsten och hindrade fritt drag. Sotaren såg det inte.
Men som tidigare nämnts, börja med att elda lite tidningspapper så ska draget komma igång rätt snart.
Men som tidigare nämnts, börja med att elda lite tidningspapper så ska draget komma igång rätt snart.
Samma här, ryker in om jag har alla tilluftventiler stängda, också FLVP. Öppnar jag en dörr 20 sek vid tändning så funkar det, ryker det inte och när den får upp draget så går det bra sen..F Fideliox skrev:
Känner igen det där. Vi har en extern skorsten som alltid är kall innan jag börjar elda. Upplever kaminen (jötul 450t) som svåreldad i början. Använder också, som någon här ovan, tidningspapper för att få drag i skorstenen. Detta trots att jag kan ställa in ftx på "eldnings-mode".M mxjolle skrev:Samma här, senast idag..