Jag har även hört att motorerna har olika karaktär på skogs- resp. gräsröjare.
Skogsröjaren har "rappare" stil med snabb acceleration för stötvis avverkning medan gräsröjaren är avsedd för tyngre gång under längre tid.

Har en Homelite från Bauhaus á 2500:- hade jag råd så skulle den ligga på majbrasan
(tänkte bara varna trädgårdsmänniskor som läser denna tråd) :D

Henrik

• 1201_-_slntvxter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
galento
Hej,vi har en Jonsereds RS 51 av äldre modell,och under de 4 år vi haft den har den funkat bra.Använder den till lättare röjning och gräsröjning,satte på "Oregon" gräshuvud som funkar mkt bättre än den vanliga modellen,är det tjockt gräs är det bra med lite extra pulver i motorn vilket också behövs om man monterar ett annat gräshuvud med tråd upp till 6 mm tjocklek.

tackar för info så långt...Om jag förstår er alla så är jonsered att satsa på ...inget billigt hade ju själv en billig variant partner men den liksom snurrade bara upp gräset å inte kapade det....hmm kanske ska man kolla på typ lantmanna om dom har beg. maskiner till båttre pris ...eller vågar man köpa beg.jonsered...??

• 1357-_smultron.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Köpte en Stihl 450 förra året, kan inget annat än att rekomendera den, grymt kraftig och startar lätt och går fint. Kostar iförsig runt 7000 tror jag men det tyckte jag den var värd. Kör med med slykniv och med den tar den små träd upp till kanske 3 cm i ett naffs. Ska du röjja kraftigare grejjer e det bara att slänga på sågklingan.
Enda nackdelen e kanske att stihls trådhuvuden inte har automatisk utmatning av tråden men jag har hört att det kan krångla en del. Stihls lösning e iförsig inte så jobbig, bara att trycka trådhuvudet mot marken när det snurrar och vipps e mer tråd ute. Tar lätt de största brännäslor du kan tänka dig med bara tråden.

Själv tycker jag dom med automatisk trådmatning är helt världelösa. DEt räcker med at bara stöta till lite i jorden och sen har man för långra snören som måste klippas av. Tycker man gör av med allt för mycket snöre med en sådan. Beg. är nog inen fara at köpa, om den inte ar super gammal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.