6 491 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Röjsåg
Jag har en Stihl FS250 som jag röjer på vår gård (ca 5 ha) med. Huvudsakligen gräs men även sly och annat elände..
Hur nöjd som helst, men så har jag ju inte provat någon annan någon längre stund heller.!
Hur nöjd som helst, men så har jag ju inte provat någon annan någon längre stund heller.!
...355 har fått väldigt bra kritik. Själv kör jag med en 345. Jag kör ca 80% skogsröjning, och resten gräs. 345:an är rapp, varvvillig och stark på höga varv, levereras också med den riktigt bra Trio-balance-selen.
Skulle jag byta skulle jag nog luta åte 355.
Mitt absolut hetaste tips är att se till att få provköra modellen innan du köper.
Lycka till!
//Johan
Skulle jag byta skulle jag nog luta åte 355.
Mitt absolut hetaste tips är att se till att få provköra modellen innan du köper.
Lycka till!
//Johan
tackar för svaren......det kommer mest att gå i skogsröjning men även lite med tråd för uppsnyggning i beteshagarna så det ska ju vara ett som är lite klös i.......för väl ta en runda till handlaren och kolla in några av förslagen.....men det lutar åt ett husqvarna då dom har butik o service verkstad i närheten
micke
micke
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Mitt tips efter att kört dessa två bla.
Stihl 480-KW för skogen.(kort skaft med handtagsvärme)
Stihl 450 långt skaft för gräs.
Klart bästa kombon utan tvekan...
Har du inte råd med båda köp 450 med långt skaft. Du kommer att tycka den är lite lång i skogen men det är inget jämfört med kort skaft på gräs.
Det som skiljer förutom skaft och handtagsvärme är som följer:
480´n har 0,1 hk mer, men den stora skillnaden är cylindervolymen...
450 = 44,3 cm³ och 480=48,7 cm³. Det kan låta som små differanser men tro mig vilken skillnad. Vikten är den samma på de båda 8 kg.
Föresten varför inte... fs 250 gräs och 480 skog... prova dig fram.
Vilken/vilka du än väljer så har du en maskin/maskiner som funkar i mååånga år framöver.
Lycka till med valet!
Stihl 480-KW för skogen.(kort skaft med handtagsvärme)
Stihl 450 långt skaft för gräs.
Klart bästa kombon utan tvekan...
Har du inte råd med båda köp 450 med långt skaft. Du kommer att tycka den är lite lång i skogen men det är inget jämfört med kort skaft på gräs.
Det som skiljer förutom skaft och handtagsvärme är som följer:
480´n har 0,1 hk mer, men den stora skillnaden är cylindervolymen...
450 = 44,3 cm³ och 480=48,7 cm³. Det kan låta som små differanser men tro mig vilken skillnad. Vikten är den samma på de båda 8 kg.
Föresten varför inte... fs 250 gräs och 480 skog... prova dig fram.
Vilken/vilka du än väljer så har du en maskin/maskiner som funkar i mååånga år framöver.
Lycka till med valet!
Skogsröjning som i "jag har stammar som är 5- cm" eller "jag har inte röjt på lääänge så det är mer små träd"?El_-micke skrev:tackar för svaren......det kommer mest att gå i skogsröjning men även lite med tråd för uppsnyggning i beteshagarna så det ska ju vara ett som är lite klös i.......för väl ta en runda till handlaren och kolla in några av förslagen.....men det lutar åt ett husqvarna då dom har butik o service verkstad i närheten
micke
I det första fallet så borde HVA 343 FR passa ganska bra, den går ju även bra till gräset. Väljer du bort gräset så är 343 F bättre då den är lättare att jobba med (kortare rör, smidigare). Kör du mycket kan det vara värt att gå upp till 345 FX då den är rappare.
I det andra fallet så är det nog 355FX som gäller, sen är det ju en kampanj på den just nu (prova en vecka, pengarna tillbaka om du inte är nöjd).
Synd att du inte har en STIHL-åf i närheten, för FS 480 är grym och otroligt pålitlig, vilket man inte kan säga om HVA 355 riktigt än, men den blir bättre och bättre.
Roligaste röjsågen jag kört annars är STIHL FS550, den väger över 12 kg och är lite dyr, men styrka har den
Det kan ju vara så att din lokala husqvarna butik även säljer stihl. Så är fallet i många städer faktiskt. Vet flera som är skyltade Husqvarna Skog & Trädgård men som även tagit in Stihl i sortimentet
. Kolla hos din lokala handlare o hör med honom vad han säger.
Klicka här för att svara