73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Åter igen, ingen har sagt att man inte får ha påslag, det är storleken på påslaget vi diskuterar.MathiasS skrev:
Sen får man som sagt var inte glömma att hantverkaren säljer en tjänst, hantverkaren är ingen återförsäljare av varor. Det hantverkaren ska tjäna pengar på är sitt hantverk.
Vem bestämmer vad hantverkaren ska tjäna pengar på? Du,eller?N Nerre skrev:
Nej, normalt affärsstrategi.
Det man ska tjäna pengar på är det man är bra på och som man inte har så mycket konkurrens på.
Att sälja och leverera material finns det uppenbarligen stor konkurrens på, så den hantverkare som försöker tjäna pengar på det kommer inte tjäna lika mycket som den som faktiskt försöker konkurrera med sin expertis.
Det man ska tjäna pengar på är det man är bra på och som man inte har så mycket konkurrens på.
Att sälja och leverera material finns det uppenbarligen stor konkurrens på, så den hantverkare som försöker tjäna pengar på det kommer inte tjäna lika mycket som den som faktiskt försöker konkurrera med sin expertis.
Du har fel.
Det vore helt orimligt om tex en rörmokare skulle be någon annan att sälja materialet bara för att han själv är hantverkare. Det är självklart att han ska sälja material med ett rimligt påslag.
Det vore helt orimligt om tex en rörmokare skulle be någon annan att sälja materialet bara för att han själv är hantverkare. Det är självklart att han ska sälja material med ett rimligt påslag.
N NoOne2k skrev:
Antagligen betalade stackarn, för TS insåg vilka hemska diskussioner som det resulterar i.
Jag håller med, det vore intressant med återkoppling från TS.
G Grävkalle skrev:
Hur kan en händig person som gör förbättringar hemma generellt hata hantverkare? Det känns lite långsökt.
För egen del uppskattar jag skickliga yrkesmän inom alla kategorier men det betyder inte att jag vill bli av med mer av mina pengar än nödvändigt...
Om du vill bli av med dina pengar kan du ju sänka din lön?
Ja, Tråden spårade fullständigt ur med 50 sidor. Jag har kanske läst 20 men orkade inte riktigt med fler. Så vad gjorde jag då?N NoOne2k skrev:
Jag pratade med honom och sa vad jag tyckte. Han tyckte han hade givit ett bra pris!!!!
Ja, dock brev det lite rörigt då jag hade anlitat en annan kille först som gick och fick hjärtinfarkt och inte kunde komma.E etompau skrev:
När jag då fick tag på en kille som jag hade haft tidigare affärer med så blev det inte något skrivet på papper som jag kan hänvisa till.
Toppen med återkoppling!O_SE skrev:
Ja, Tråden spårade fullständigt ur med 50 sidor. Jag har kanske läst 20 men orkade inte riktigt med fler. Så vad gjorde jag då?
Jag pratade med honom och sa vad jag tyckte. Han tyckte han hade givit ett bra pris!!!!(jag fick 20% rabatt på framkörning/bil/avgiften som dels inte var avtalad samt att han bor på samma område.) Jag är fortfarande arg på honom och jag kommer inte att kunna anlita honom något mer. Jag har dock betalat hela summan och hoppas jag kan glömma bort detta fort. Det är inte så lätt när man får mail varje dag från byggahus som påminner om alla 50 sidor med kommentarer som finns..
Kommer tyvärr inte att kunna rekommendera hans nystartade enmansfirma till någon.
Det är väl som med allt annat, man får välja sina fajter.
PS. Det går att ändra aviseringsinställningarna för när man ska få mail
Lägg ner. Är väl ingen som hatar hantverkare eller deras yrkesval!G Grävkalle skrev:
Diskussion ska dessutom föras på ett forum, är faktiskt en ganska stor del av vad ett forum handlar om.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internetforum