Funderar lite på att dra upp en slinga till övervån från pannan i källaren. Till fyra radiatorer. Kan man helt enkelt göra en avstickare med en t-koppling till rad 1 från slingan? Ska dimensionen på slingan minskas ett snäpp efter rad 1?
När man kommer upp till övervån gör man en avstickare till nr 2 och slingan fortsätter mot nr 3?
Och sen min stora fundering - hur når man nr 4? Om man säger att slingan är 18 mm tex så går den mot nr 3 - T-koppling upp mot 3 - fortsätter sedan mot 4 o slutar där? Så grova rör går väl aldrig längs väggarna?
Jag måste dra rören synligt.
När man kommer upp till övervån gör man en avstickare till nr 2 och slingan fortsätter mot nr 3?
Och sen min stora fundering - hur når man nr 4? Om man säger att slingan är 18 mm tex så går den mot nr 3 - T-koppling upp mot 3 - fortsätter sedan mot 4 o slutar där? Så grova rör går väl aldrig längs väggarna?
Jag måste dra rören synligt.
Stammen från pannan till T-kopplingen mellan 2 & 3 kan vara 18 mm, rören till radiatorerna kan vara 15 mm. Till radiatorerna 1 & 2 räcker det med 12 mm om du vill.
För att få "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över radiatorerna så injusteras Kv-värdet med förinställningen i varje radiatorventil. På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen.
För att få "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över radiatorerna så injusteras Kv-värdet med förinställningen i varje radiatorventil. På så sätt blir det jämn rumstemperatur mellan rummen.
Ok. Super. Tack för svaret.Demmpa skrev:
Stammen från pannan till T-kopplingen mellan 2 & 3 kan vara 18 mm, rören till radiatorerna kan vara 15 mm. Till radiatorerna 1 & 2 räcker det med 12 mm om du vill.
Så om jag fattat rätt så går stammen (18 mm) upp till övervån. Delar sig. Ett 18 rör går till 2:an o ansluter med 12 mm rör o ett 18 rör går till 3:ans radiator och ansluter med ett 15 rör. Och sen går då 18 stammen vidare till 4:an o ansluter med 15 rör. Är det rätt uppfattat?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur pluggar jag vattenburen golvvärmeslinga till badrummet?
Värme allmänt -
Otillåten rördragning av tidigare ägare
Juridik -
Varför inte använda 1,5 mm2 FK tråd i slingan ?
Robotgräsklippare -
Radiatorslinga i gammalt hus (bilder)
Värme allmänt -
Visst är väl kyla via radiatorslingan en dålig idé?
Värme allmänt