Hejsan
Bestämde oss för att inskaffa en tvättmaskin och det går varm och kallvatten rör till handfatet samt att det är en sån där koppling från kallvattnet med en egen ballofix där man ska kunna koppla in tvättmaskinens vattenintag i. Nu är det så att muttern till detta uttag går då fan inte att röra, hela ballofix "röret" rör på sig. Jag är inte super hype på just rör men känns inte som att det ska vara så.
Koppling med ballofix till kallvattenrör med synlig mutter som inte går att röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det ett litet missöde att det nu rinner lite vatten också från den där trekopplingen försökte mig på lite gängtejp jag blev rekommenderad men den vill inte lira som jag vill riktigt. Någon som har en fin lösning åt mig?
Gängad rörkoppling med ballofix för kallvattenintag, uppvisar slitage och läckage.
Skapa konto

Du måste hålla emot i själva ballofixen när du lossar...

Och en klämringskoppling behöver ingen tätning av något slag, endera har du dragit för löst så den inte tätar, eller så har du dragit för hårt och haft sönder röret eller kopplingen....

Jag höll emot med en tång och försökte vrida med en annan men rörde sig inte alls blev lite nojjig att jag skulle spräcka röret liksom.

Jag testar lite och ser om det går att få fast det samt lossa uttaget. Super tack för snabbt svar

du kan skruva loss det svarta vredet så du kommer åt att hålla emot lite bättre

Använd inte tänger, två skiftnycklar och du fixar det lätt. Följ rådet som du fått tidigare att ta bort vredet först.

Ser nästan ut som om det är ett t rör för hydraliska installationer...

• Skärmdump av en T-reducerskruvkoppling i stål med teknisk ritning och prisangivelse på 465 SEK.
    Skapa konto
Tack för tipsen alla! Menade självklart skiftnyckel när jag skrev tång. Nu är tvättmaskinen aktiv och det funkar strålande hehe.
Dock verkar nog som att det andra röret möjligen sprack :( eller något.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.