Jag har fått ett läckage pga rörkopplingen har spruckit. Röret är 20 mm ytter diameter. Jag åkte till Hornbach för att köpa ny, men förstod då att det inte standardmåttet på röret och även en specialkoppling. Dvs det gick inte att bara byta den spruckna delen (ringen) och det krävs ett större jobb som skulle för innebära att anlita en rörmokare.

Som en temporär lösning satte jag dit en slangklämma och då slog det mig att det kanske även räcker som permanent lösning.

Så min fråga är, räcker detta med att en extra slangklämma eller måste jag anlita en rörmokare för att byta hela den trasiga delen samt eventuellt även behöva byta anslutna delar?

• Rörsystem med vattenmätare och slangklämma som temporär lösning på en sprucken rörkoppling, markerad med en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en sprucken rörkoppling med en röd pil som markerar sprickan. Rörkopplingen är tillfälligt åtgärdad med en slangklämma.
    Skapa konto
  • Närbild av en sprucken rörkoppling, temporärt lagad med en slangklämma för att stoppa läckaget. Kopplingen har en utvändig diameter på 20 mm.
    Skapa konto
  • Ett kopparrör med en slangklämma runt en sprucken koppling, monterat inomhus mot en vit vägg.
    Skapa konto
M Martin Berggård skrev:
Jag har fått ett läckage pga rörkopplingen har spruckit. Röret är 20 mm ytter diameter. Jag åkte till Hornbach för att köpa ny, men förstod då att det inte standardmåttet på röret och även en specialkoppling. Dvs det gick inte att bara byta den spruckna delen (ringen) och det krävs ett större jobb som skulle för innebära att anlita en rörmokare.

Som en temporär lösning satte jag dit en slangklämma och då slog det mig att det kanske även räcker som permanent lösning.

Så min fråga är, räcker detta med att en extra slangklämma eller måste jag anlita en rörmokare för att byta hela den trasiga delen samt eventuellt även behöva byta anslutna delar?
Ska tillägga att jag skruvade upp den bit och det var då jag märkte ser den spruckit. Så det var inte så här sprucken från början.

Svårt att veta om du skämtar eller inte, men om du menar allvar är svaret:

Nej, det räcker inte att sätta en slangklämma. Du måste kontakta en rörmokare så snart du kan och åtgärda.

Eftersom felet dessutom sitter på inkommande vatten, ökar risken för kraftig vattenskada när din lagning brister.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag skulle inte lita en sekund på en slangklämma där.

Tack, jag för rädd för det Jag anlitar en rörmokare och får det fixat. Tack för snabbt svar!

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Det har du helt rätt i, har ringt rörmokare som kommer förbi imorgon. Tack för era svar.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.