Har precis köpt ett hus från 50-talet där ägarna innan oss rökt inomhus de senaste åren. Nästan alla golv är bytta och alla väggar är nymålade till försäljningen, och tror det är målat ordentligt med spärrfärg av en firma. Det finns kvar som inte är målat: parkettgolv, trappa, dörrar och en träpanelsvägg, samt badrum. Vi skrubbar och skurar så gott det går, testat att torka med ättika också. Det som stör mig mest är badrummet. Varje gång vi duschat luktar det riktigt illa av rök. Budrummet är orginal, med självdrag och golvbrun av den äldre sorten. Har någon någon idé om vad vi skulle kunna göra? Antar att det är i ventilerna röklukten kommer ifrån eftersom det luktar som värst efter dusch. Vi har tänkt oss att inom ganska snar framtid renovera badrummet, men kan vi även renovera ventilerna i så fall?
 
Det borde gå bra om det är sådana som plast ventiler som sitter på väggen. Du kan testa att renovera dom så länge och kolla om det hjälper, dom borde sitta med ett par skruv, därefter kan du dra loss kåpan och det kanske hakar en bit rör med eller så stannar det kvar i väggen - nu borde du kunna komma åt ordentligt att städa ventilen. Är du extra ambitiös kan du ta biten utomhus med och kanske tvätta fasaden lite om det har runnit nedför väggen.

Grejen är att i badrum ska luften ut genom ventilen - går luften in är det fel då fuktig luft pressas in i huset. Man kan lösa ett sånt problem genom att byta ut den delen inne i badrummet med en fläkt.
 
Tack för svaret! Ja, jag har också tänk tanken att meningen är att luften ska ut och då borde vi ju inte känna röklukten. Men ventilen är det enda jag kan komma på som luktar eftersom röklukten kommer som värst efter dusch. Så ska kolla upp så de inte är igentäppta någonstans, annars så testar vi att skruva loss dem och tvätta de.

Har en fråga om sådan spärrfärg som används för att måla över inpyrda väggar och tak; Hjälper den enbart till att hålla borta den gula rökfärgen eller håller den även borta röklukten?

Någon som har erfarenhet av om röklukt som sitter i dörrar försvinner om man lackar dem?
 
Hejsan,

Vi håller också på att renovera efter tidigare inomhusrökare, spärrfärgen håller både lukten och själva nikotinet kvar inne i väggen, Inget av dem försvinner dock så om man börjar riva i väggarna senare så kommer det att lukta då med men fram tills dess är man av med möget iallafall.

Jag skulle tro att lukten försvinner om man lackar dörrarna, problemet kan nog däremot bli nikotinet som kan påverka lacken. Finns kanske lite "bättre" lack som fungerar som spärr också.

När det gäller lukten i badrummet så brukar det vara så att luften åker ut genom ventilen och ny luft kommer via dörren in till själva huset, Lossa en list vid dörren och kolla om det inte luktar mellan själva karmen och dörren för där kan en hel del luft passera och dra med sig lukt.

Lycka till och kom ihåg att det blir bara bättre ju längre tid som går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.