Byggahus.se
Lill72
Lill72: För ungefär 25 år sedan fick jag för mig att ta bort mattan i trappan och i hallen på övervåningen. Slet som ett djur med att slipa bort det där hårda svarta limmet, minns att det tog minst 40 arbetstimmar innan jag var klar och här sitter jag nu med en trären trapp. [bild]
185 svar · 134,9k läst
·
A
Alex Wagner: [citat] Hej, Mikael, Stort tack för ditt svar. Huset är billigt. Jag har konsulterat två företag för att lösa problemet, men de svarar inte. Jag har ingen aning om kostnader men vill inte spendera 100 eller 150.000 på detta. Så jag tror att jag kommer att gå för ett annat hus... Tack igen och ha en trevlig dag! Alex
10 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Allrengöringsmedel dödar mögel. Det gör väl i och för sig såpa också men såpan kan lämna kvar en kletig hinna.
1 svar · 59 läst
·
S
Stefan1972: Att andas in normal luft i en större stad är sannolikt betydligt farligare..........bara för att sätta proportioner på saken.
3 svar · 218 läst
K
Kardan79: [citat] Det där var verkligen en nyhet för mig. Givet att vi utgår från att normal försiktighet vidtas. Kan du lämna några lästips?
20 svar · 866 läst
·
Mmaj
Mmaj: [citat] Hej! Skulle du kunna skicka en bild på hur det ser ut efter att du har lagt advion så att jag eventuellt kan lugna mina egna nerver 😅
9 svar · 2,7k läst
·
K
Kardan79: [citat] Låter väldigt rimligt. Syll i någon form lär det finnas. Det hus jag och sambon köpte föra ca ett år sedan var lite speciellt. Ytterväggarna vilade på golvkonstruktionen. Direkt på plattan hade det reglats upp ett undergolv (45x195). Ytterväggarna vilade på golvbjälklagen, som då i princip fick agera syll. Var ett helvete att byta undergolv, och skapa riktiga syllar...
7 svar · 368 läst
S
Sara Lindahl: [citat] Hej! Vi fick samma tips från vår besiktningsman. Är det inte troligt att problemet kommer tillbaks igen med tanke på att man inte åtgärdar orsaken till angreppet?
10 svar · 2,4k läst
H
husfrid: [citat] Tack för lugnande svar. Vi är inte i källaren dagligen eftersom det är ett fritidshus men i alla fall en gång i månaden.
6 svar · 556 läst
·
G
GrönaL: Hejsan!:) Tänkte ev flytta en elcentral 180 grader då vi tänkte bygga kök/badrum där centralen sitter. På andra sidan väggen är det ett all/vardagsrum. Problemet är att det är en tjock vägg med bla eternit. Ena delen är ett tillbygge så är som en yttervägg med eternit och en innervägg mot varandra. Frågan är egentligen om man vågar borra och dra el genom väggen och vad man
0 svar · 150 läst
·
G
goerana: [citat] Hej! knappast, lite mycket väl generaliserat, har inget sådant på vår vind hela tacket byggt med luckor //Goerana
3 svar · 323 läst
·
Mmaj
Mmaj: [citat] jag har också gelen men den torkar ihop efter 1 dag typ…
11 svar · 9,5k läst
M
Maroshka: [citat] Nej jag blev bara nervös när en tidigare hyresgäst här i annan lägenhet med samma typ av fläckar sagt att hon hade mögel. Och vill kolla upp det nu innan köpet blir av nu inom kort. Fläckarna har inte blivit bättre eller sämre under de tre åren jag bott här, så det är kanske ett bra tecken. Jag misstänker att det är fukt utifrån pga att det blir ett avbrott med dessa
10 svar · 505 läst
·
T
tyomka: [citat] Utryckte mig kanske lite fel. Oftast besiktningsman som gör besiktningen ställer frågor om det förekommer blåbetong samt om några mätningar har utförts. Det är väl här som jag menar att man ska upplysa om saken. Men det är inte alltid som folk vet själva om att de har blåbetong i huset. Men det hittar oftast besiktningsmanen ändå. Men vad gäller radon generellt så
6 svar · 523 läst
·
X
xxargs: ren Natriumklorid suger inte fukt alls - det är Kalciumklorid som är hygroskopiskt. Att Saltsäckar mm. bör förvaras torrt beror på att dessa ha spår av kalciumklorid, magnesiumklorid mm. i sin blandning som drar fukt och kan göra att det klumpar vid fuktig luft - egentligen samma sak med bordssalt --- Torrbollen kan vara användbart i utrymmen som har mycket liten luftväxling över tiden
22 svar · 11,1k läst
·
G
granbysagab: Prova med ångtvätt, het ånga som rengör och tillför inte så mycket vatten som med högryckspruta
6 svar · 1,0k läst
Anna Lilja1
Anna Lilja1: Hej! Vi har mekanisk ventilation, godkänd OVK gjord för två år sedan.
7 svar · 1,4k läst
S
sepani: Jag tror på denna metoden men funderar hur bäst göra stöden … [bild]
2 svar · 305 läst
·
A
andreas_987: [citat] Tänker man kan ju tvätta bort det som är där idag och skulle det komma tillbaka så får man väl ta ut en byggare som kan kolla lite mer på det. Och så klart ha koll om det blir värre. Det är i samma höjd som vi har fönstret men ca 2 meter ifrån det.
4 svar · 316 läst
·
M
mrsnhp: Mögel är en sorts svamp och sporer är dess ”fröer” som sprids genom luften. Om det finns mögelsvamp kvar i träet men träet är torrt kan möglet inte växa och producera sporer. Det du vill göra är alltså två saker, dels se till att det inte finns gamla sporer kvar på ytan och dels se till att det inte bildas nya. Om du tror att det finns något kvar på ytan kan du tvätta av den
3 svar · 446 läst
Rickard.
Rickard.: Kaliumhydroxid är sannolikt inte alls bra för takpapp men det viktiga är väl vilken koncentration det handlar om. Jag har svårt att tro att tralltvätten är stark nog att göra någon åverkan på pappen och är man lite orolig så kan du nog bara skölja rikligt efteråt.
1 svar · 284 läst
P
paralun: [citat] Jo men spelar ingen roll eftersom du hittade två gamla antika spjäll. Sen med stor sannolikhet så behöver du en grovdammsugare när du öppnat upp. Av egen erfarenhet så brukar det vara massvis med skorstensmurbruk/små tegelbitar som rasat ner. Du måste även testa självdraget och enklast med en tändare så ser man direkt att det suger.
15 svar · 842 läst
·
B
Bostaden1: [citat] Precis, Anticimex var här pga av skadedjur idag och gjorde en snabbedömning att det sannolikt inte är någon död fågel eller mus som luktar etc. det borde lukta annorlunda då. Sannolikt inte cannabis heller. Undrar så vad det är som luktar.
2 svar · 408 läst
imported_Benno
imported_Benno: Tror inte det efter vad som syns på bilderna. Det stickiga på grönröret kan vara glasfiber. Testa att elda på en tuss. Om det smälter är det glas. Det bruna ser ut som nöthår. Det ser inte så gammalt ut även om det har rostat. Är det gråvit papp eller gipsaktigt material runt böjar och korsningar kan det vara asbest men det syns inte sådant på bilderna.
1 svar · 354 läst
·
A
Abyaby: [citat] Ozon är giftigt. Har du kollat så inte vinden är full av döda fladdermöss som ligger och förmultnar?
2 svar · 1,3k läst
S
sepani: Fast soffan kommer att åka ut långt innan dess….vi sitter med FTX på Max och terassdörren vidöppen trots 5C. 1 liter ättika i olika skålar och fullt av bikarbonat…Och efter en timme ont i huvet…😂😂 leverantören säger håll ut det försvinner….
20 svar · 2,1k läst
T
tyomka: Vad har du för bjälklag (blindbotten)? Lättbetong eller trä? Att lägga ut plasten på marken är ofta en bra åtgärd men sällan tillräcklig. Alla nya hus med krypgrund som byggs idag har en avfuktare av den anledningen att man lärt sig att utan avfuktare blir det problem. Har du lättbetong så räcker det oftast med att plasta marken. Har du trä i blindbotten skulle jag rekommendera
3 svar · 573 läst
M
MrDizzy: använd riktig ansiktsmask med kombofilter för både gaser o partiklar. Du vill inte andas in den där skiten
2 svar · 354 läst
·
T
tyomka: Avföring från insekter! Absolut ingen mögel
4 svar · 473 läst
·
B
bjulla: [citat] Nejdå ingen lösull på takfoten.
5 svar · 491 läst
·
Anna_H
Anna_H: Jag hade bara sagt det rakt ut: "Jag är väldigt känslig för vissa dofter och jag har märkt att det luktar mögel av dina kläder ibland, har du kollat upp om ni har fuktproblem i huset?"
36 svar · 14,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.