Byggahus.se

Miljö & Hälsa

1. Lill72
    Nov '22

Asbest - Fakta om verkliga risker

185 svar · 121,2k läst
    ·
  2. H
    7h

Buller från väg

Hallb: Hej! Är det någon här som är insatt i beräkningar från väg gällande buller eller har soundplan/trivector eller annat bra verktyg för det? Klagade för några år sedan till vår kommun om buller från väg - har lärt mig en del sedan dess och känner att jag utifrån svaret vi fick inte litar helt på resultatet, så vill därför göra några egna beräkningar. Alternativt har tips på
    0 svar · 44 läst
  3. T
    1d

Identifiera ljud/buller i Fastighet

t94_sos: [citat] Låter som ett knepigt problem. När det gäller ljudstörningar inomhus så har ni berört det som man normalt gör, stänger av utrustning osv för att söka efter orsaken. Att ljudet skiftar i ett rum är normalt då ljudvågorna är högre i vissa punkter och lägre i andra. Är orsaken utifrån kan det vara ljud på flera kilometer som letar sig fram, vacuumpumpljud från ett bruk,
    43 svar · 6,0k läst
  4. BirgitS
    1d

Vad är det för skalbagge?

BirgitS: Du kan också fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
    3 svar · 197 läst
    ·
  5. 13th Marine
    2d

Vad är det här för material?

13th Marine: [citat] Blir sprött med tiden. Dåligt val av material, men var säkert billigt.
    14 svar · 349 läst
    ·
  6. A
    2d

Vägglöss?

Ace83: Fick svar från jourhavande biolog efter bara 5 minuter :D ”Nej, det är inte vägglöss, utan någon sorts kvalster. ”
    7 svar · 322 läst
    ·
  7. B
    4d

Asbest i kakelfix trots ej originalkök?

BertilSv: Fick nu information om att de förra ägarna hade genomfört en egen asbestsanering, där de slipat ner originalfixet med maskin. Eftersom det inte är en professionell sanering som gjorts kommer jag ändå att åta försiktighetsåtgärder i resten av arbetet, men iochmed att de gjort ett riktigt grundarbete med slip och att jag endast använt mejsel för att hugga bort bitar så känns det lite
    18 svar · 1,1k läst
    ·
  8. E
    4d

Slänga sängen eller behålla den? - Asbest positiv resultat nära sängen

Erika29: [citat] Nja, jag förstår inte anledningen att skämta ? :rolleyes:
    44 svar · 1,8k läst
    ·
  9. M
    5d

Relativ luftfuktighet i råkällare

maleks: [citat] Tack för tipset, ska göra det imorgon. Återkommer med resultat. Skall ta bilder.
    4 svar · 214 läst
  10. Bo arnold
    6d

Kan det vara asbest i det här limmet?

Bo arnold: Det där är vanligt kontaktlim ingen asbest men kan vara lite segt att slipa bort
    3 svar · 419 läst
    ·
  11. S
    10d

Återkommande insekt

stugfar: [citat] Tror det är vanligt att du hittar dem på golvet. Det kanske är de dumma individerna man hittar där. Läste ditt inlägg igen: det du nämner som ben, kan vara kvasten i baken på larverna. Tror inte den kvasten alltid är så uttalad. Gissar iaf pälsänger pga vanligt förekommande.
    4 svar · 324 läst
    ·
  12. R
    10d

Fuktfläckar

Rymmen2023: Hej, Jag var kolla på ett hus idag som jag och min familj gillade starkt. Huset är byggt 1979. Jag läser lite i besiktningsprotokollet och då finns det två punkter gällande eventuellt mögel. Kan någon hjälpa mig och svara på hur detta kan åtgärdas? Är det allvarligt? Ska jag inte köpa huset? Jag kan snickra en hel del. Behöver bara en second opinion på om detta är allvarliga
    0 svar · 203 läst
    ·
  13. E
    12d

Asbest i rörisolering?

Eld: Om sådan där isolering är trasig så är det enkelt att dränka en tygremsa i tapetklister som man sedan lindar runt den trasiga rörisoleringen. När klistret torkat kan man måla.
    3 svar · 358 läst
    ·
  14. ulfben
    12d

Radon i villa

ulfben: Nu har du säkert redan genomfört mätningar, men för andra läsare så kan jag tipsa om att OCAB erbjuder mätning för halva priset jämfört med att beställa direkt från Radanova. Man kan behöva vara medlem i Villaägarna, men lätt värt. https://www.ocab.se/radondosor/
    8 svar · 749 läst
  15. F
    13d

Är detta asbest?

frityreldarn: [citat] Asbest var ju inte bara till mot brandskydd utan även för att det var ett otroligt billigt säkert och ofarligt material att använda som armering/fiber i olika material. Det jag tänker på är att asbest är brandhärdigt. Ta en fiber från något du vet är glasfiber, och en fiber från något du vet är stenullsfiber. Elda med en vanlig tändare. Asbesten skall vara mycket tåligare
    12 svar · 663 läst
    ·
  16. F
    13d

Mögel på betongvägg?

F.R.S: [citat] Ah, det var det jag misstänkte. Får bli att rengöra och eventuellt måla om. Tack för svar!
    2 svar · 318 läst
    ·
  17. L
    14d

Trädamm?

LillaRackaren: Hej! Efter att vi rivit ut ett platsbyggt skåp hittade vi detta damm bakom i hörnet, mycket finfördelat trämaterial verkar det vara men man såg inget trä som verkade påverkat. Vad kan det vara tro? Något för Anticimex? [bild] [bild]
    0 svar · 210 läst
    ·
  18. general82
    14d

Gammalt råttbajs i isolering?

general82: Nja är det verkligen det när dom är såhär cylinderformade/pelletsliknande?
    5 svar · 3,3k läst
    ·
  19. Manganbangan
    15d

Penetrox-s, vilken skyddsutrustning?

Manganbangan: [citat] Bra där. Sundströms SR halmask är riktigt bra. Håller i många år om man sköljer rent sen och byter filter då och då
    3 svar · 227 läst
  20. B
    15d

Vad är detta för fläckar? Mögel?

Byggis15: Hej, flyttade in i en 70-tals villa för ca ett år sedan. Besiktning utfördes och inga anmärkningar gällande fukt eller liknande gjordes. Varken vi eller folk som kommer hit (vi frågar ALLA) märker av någon doft som skulle tyda på mögel, dock vet jag att mögel kan finnas utan att lukta. Det konstiga är att fläckarna dyker enbart upp på möbler (skåp/lådor med något plastigt
    0 svar · 269 läst
    ·
  21. R
    15d

Fråga ang golvlim och asbest

Rubank666: Ta ett prov för 350:- + moms så vet du sedan om det innehåller asbest. https://evema.se
    6 svar · 323 läst
    ·
  22. W
    15d

Eternitplattor!!!

wildeside: Analys kan vara bra men jag personligen tycker det är en bortkastad 500-ing. Skivorna ska väl bort i vilket fall som helst. Andningsskydd är bra mott all sorts damm oavsett om det innehåller asbest eller inte så är det ohälsosamt att andas in.
    5 svar · 445 läst
    ·
  23. N
    15d

Invändigt mögel i timmerhus

Nils53: Hej! Sporer av svartmögel finns i allt timmer därför sprutar jag det, under timring med Biokleen alg & mögelttvätt bort proffs. Gör man inte detta utan behandlar timret utvändigt, så kommer svartmögel att växa mellan behandligen och timret. Har många gånger använt detta medel på tak, som har ändrat färg på grund av nerfall m.m. man tar då bort mossan som sitter i nedre kanten av
    6 svar · 1,9k läst
    ·
  24. BirgitS
    16d

Identifiering kryp/vägglus?

BirgitS: Jourhavande biolog brukar svara snabbt och kunnigt: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
    2 svar · 264 läst
    ·
  25. Epde
    17d

Grön golvpapp, Asbest?

Epde: Hej, här kommer obligatoriska Asbest frågan. Huset är från 60 talet. Renoverades under 82 och har då fått "ny" plast/vinylmatta lagd ovanpå gammal masonit. Den gamla masoniten har någon slags grön papp kvar på sig. Samma gröna papp på masoniten i rummen med mattor. I dess rum tänker jag nog behålla vinylmattorna från 80 talet och lägga klickgolv på. Men i ett av rummen så är
    0 svar · 247 läst
    ·
  26. nino
    17d

Ozongenerator. Funkar dom?

nino: [citat] Ja det har jag också gjort någonstans vill jag minnas. Jag får prova alla knep :) Nu är det nog inte inrökt så det är gult utan mer lukt, hoppas jag
    77 svar · 142,8k läst
    ·
  27. vattenmelon
    20d

Ta bort asbestskiva?

vattenmelon: [citat] Vill inte utge mig för att vara expert, men när jag själv gjorde något liknande fick jag tips av en sotare att med blomspruta spraya hyfsat rikligt med vatten på asbestskivan först, för att binda eventuellt damm.
    6 svar · 612 läst
    ·
  28. Larsa
    20d

allmän fråga om golvet i en lägenhet.

Larsa: Du tittade väl på lägenheten innan du skrev på? Jobbade själv med underhåll av hyreslägenheter för en privat värd för många år sen och att klaga direkt efter inflytt var inte populärt. Och jag förstår värden, om man accepterar lägenheten kanske man får vänta lite innan det renoveras.
    1 svar · 460 läst
    ·
  29. V
    20d

Hjälp, har hittat silverfiskar!

Vovvan86: [citat] Ja precis!
    83 svar · 31,0k läst
    ·
  30. C
    20d

Är detta mögel? Eller något annat. Bänkskiva av trä i köket

Cordings: Tack. Man lär sig något nytt varje dag.
    2 svar · 435 läst
    ·
  31. N
    20d

Husbock eller blåhjon eller någon annan larv/bagge?

Nyfiknast: [citat] Inlägget innan dig tycks ha svaret på din fråga
    4 svar · 2,7k läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.