Miljö & Hälsa
Lill72: För ungefär 25 år sedan fick jag för mig att ta bort mattan i trappan och i hallen på övervåningen. Slet som ett djur med att slipa bort det där hårda svarta limmet, minns att det tog minst 40 arbetstimmar innan jag var klar och här sitter jag nu med en trären trapp. [bild]
Putte 9497: Hunden skäller för att den känner sig ensam och vill ha lite uppmärksamhet. Uppmärksamhet har den ju tydligen fått då någon tycks störa sig på det. Om nu den irriterade gubben bor 500 m bort kan han kanske ha hört någon annan hund skälla i något annat väderstreck. Säger som alla andra här, ignorera
Mickael Jensen: [citat] Hej, Ja det stämmer. Finns inget i mellan/under. Mvh M
Kardan79: [citat] Har kört med ozon i många timmar (4h/dag x 6). Knappt något effekt. Tvättat överdrag först med något specialmedel, och sedan med ättika. Blev ok med ättika. Har i liten skala provat svindyrt medel för luktsanering, men kuddar/dynor är fan så svåra att få bra. Skulle dessutom bli knarkdyrt. Har läst om effekten av sol även på andra ställen, så jag får prova i
ricebridge: Typisk fuktskada. Fukten kommer förmodligen utifrån och har stängts inne av tapeten samt det faktum att luftcirkulationen alltid är sämre i hörnen. Tydligt tecken på att det är dags att dränera om. Helst igår. Där är ju flera reparationer redan, vilka tyder på att betongen börjat smulas sönder av fukten. Mögel är det däremot förmodligen inte… det är det minsta problemet här
jonaserik: [citat] Betackar mig kommentarer från ditt håll, men klart att du har fått en nagel i ögat från mig nu. Känns rätt bra på den här sidan att veta detta 🙂🙂🙂🙂
Stefan N: Varken svamp eller mögel utan det är resultatet av att fukt vandrar upp genom golvet.
Anna_H: [citat] Så är det hos min dotter, och det bubblar i avloppet i duschen och luktar skit pga det kraftiga undertrycket, allt pga radon i två lägenheter på bottenplan. Har fått tejpa för nyckelhålet till sjutillhållarlåset för att det inte ska tjuta. Lösningen är att sätta in större ventiler, de som sitter under fönstren är helt enkelt för små. Därav mitt försök att få TS att
Manganbangan: På en vind, timmerticka. Långvarigt takläckage.
Werner Wogel: [citat] Nej orsaken är inte fastställd , fast nu är det tyst i huset. Detta fenomen uppstod när det var ganska kallt ute, vad det nu kan bero på. Ett sjungande ljud i hela huset, men tur det försvann.
Ganlet: Sist vi målade om testade jag att ställa in en bunke med vatten och gullök. Något gammalt knep jag googlade mig fram till. Tyckte det blev en märkbar skillnad. Även rustas väggfärg i det fallet. Läste mig även till att möbler/textil kan vara problemet, om man haft kvar dem i rummet eller ställt tillbaka dem för tidigt.
Lågfrekvent ljud: [citat] Jag skulle också vilja hitta ett lättare och billigare sätt att mäta lågfrekvent ljud på. Allt jag hittat hittills kostar massor tyvärr…
[old rusty]: [citat] Som sas tidigare. Kontrollera att vattnet försvinner rätt väg från stuprören. Eller led bort dom ovan mark. Kläder kan ju ta lukt lätt. Speciellt på sensommaren när gamla källare är som fuktigast. Men känner du inget och luftfuktighet är ok skulle jag inte vara jättenervös. Men ställ inget mot väggen.
Karrock: [citat] Nä, som i högtryckstvätt med dieselpanna som kan tvätta med omkring 90-gradigt vatten. Kan hyras, stor som en skottkärra ungefär.
Sernando: [citat] Ska ni blockera alla annonsörer som kommer med obelagda och påhittade fakta/priser/information/tips/råd, får ni nog inte göra något annat. Det är lite av själva syftet med annonser. De vänder sig till subjektiva upplevelser och känslor och bedömningar, för att få folk att klicka på.
LantbrukarN: Jag förstod rubriken. Om du har vattenburna element, kolla så dom inte behöver luftas
justmakemyday: Fantastiskt, tack! [citat] Ja, om syftet är att förbättra ventilationen i hela huset. Men om den är tillfredsställande i övrigt och man bara vill förbättra den i ett källarrum egentligen - dvs gillestugan - så borde ju en sorts lokal FTX också göra jobbet att vädra ut lite radon. Är mest nervös att den ska rubb den naturliga fuktbalansen i källaren, ex skapa kondens på sommaren
tombe691: [citat] Hej, ursäkta sent svar, har inte varit inne här på länge. Fukten ledde till en fullständig dränering av huset, grävde ner till botten på källarsockeln, knackade bort berg som lutade åt fel håll, satte matta och duk och göt igen det stampade jordgolvet där oljetanken stått. Nu känns det som klimatet inomhus blivit lite bättre. Dock svårt att sätta siffror på det men
imported_Benno: [citat] Det är 100% asbestfiber som pluggarna är tillverkade av. Jag antar att du inte har några cascoplugg hemma själv. Det var sisådär 40 år sedan man bytte material i bromsbeläggen så det är ganska unikt om någon bil där ute rullar med gamla bromsar. ;)
xxargs: Fast i det här fallet gör det mer skada om rekommendationen innebär att den som läser det börja dricka enbart avmineraliserat vatten eller enbart dricka omvänd osmos-vatten eller börja kolka plastflaskvatten man köper i butiken - då sistnämda i de flesta fallen är förpackad kommunal vatten från någon ort i sverige eller europa och om det inte är kolsyrat (här agerar som
Kapsyl: [citat] Huset kommer nog att bli jäkligt utkylt med bara infravärme om du bara har 1-3 (antar jag) infrapaneler från altanen att tillgå. Vad har de för effekt, 1500 watt/styck? dessutom har väl infravärmare inga termostater, lite osäker där. Som tidigare sagts, byggfläktar är nog bäst. Antingen köper du några billiga och när du är klar lägger dem i bra att ha högen.Eller om du
BengtSpikar: [citat] [citat] Kanske svårt att se på bilden. Men spricka #1 börjar ungefär från toppen av K-et. Spricka #2 från toppen av N-et. Ungefär.
MathiasS: [citat] Trygghetsvakten Vind heter produkten. Använder inte elslinga.
Peter_Ker: Jag slängde ihop de här efter jobbet innan frugan kom hem. Anpassade måtten efter brädorna så att det inte blev något spill. [bild]
Demmpa: När man tittar på hålet i nedre högra hörnet på andra bilden så ser det ut som masonit. Knacka på plattorna, låter det som sten-/betongskivor så kan det eventuellt vara eternitplattor.