Miljö & Hälsa
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, fast plural av anekdot är inte data. Tom rökning, som är betydligt farligare än (chrysotil) asbest dödar bara en av fyra användare. Så att en asbesthanterare levt till 84 säger inget man kan dra några slutsatser om. Det är dock som du skriver i helt sant att en enstaka exponering för asbest inte ökar din risk mätbart, dvs den drunknar i bruset. (Kombinationen av rökning
O: [citat] Det finns flera liknande arter så det är svårt att avgöra exakt med bara en dålig bild som info... Det kan vara en Philonthus politus men lika gärna en annan art av Philonthus...
Antropocen: [citat] Jag har varit i kontakt med en entreprenör som säger att han kan lägga på ett lager lera runt brunnen. Jag har tänkt att han kn komma ut och kolla hur det ser ut här. Annars finns ju möjligheten att installera en UV renare. Dessa lär ha en flödesbegränsning så att vattnet hinner bli renat.
Demmpa: Precis under färgen är det putsbruk, innanför putsen skulle det kunna vara blåbetong. Borrhålen ser väldigt släta ut å det blir det i bl.a. blåbetong. Knacka bort lite puts mellan rören å ta en närbild.
jonaserik: [citat] Börja med att kontakta ett par firmor, för att få en pejling på vad kostnaden skulle bli och hur dom tänker sig. Det finns ett otal varianter på utförandet. Och priset blir därefter, skulle inte förvåna mig om det är ett stort spann på priserna Mitt fugerar bra, men börja med att få lite priser, det är gratis och säg inte ja eller godkänn något, muntliga avtal är även
droopy: [citat] Det vanligaste matt limmet med asbest var nog "svartlim" hittar man ett svart lim under mattan kan det vara ide' att kolla upp det. Även gamla linolium mattor kunde ha asbest i sig likaså vissa golvplattor som då ofta även limmades med svartlim. Bilderna visar inget jag skulle oroamig över. Ser nyare ut än 70-tal
Agrik: Tack för svaren, behåller furnici o provar med dom...den dan jag kommer ihåg att ta med pistolsaken från jobb. Fick iallafall detta svar från firman: "Thank you for the photos provided and sorry for the late reply. Based on these details, we can offer the following solution. If you are interested in keeping 3 x Advion Ant Gel, 30g, we can offer them to you at a 40% discount off the listed
Pjosk75: Du får helt enkelt lägga puppan i en burk med lite fuktig jord och se vad som kryper upp om några veckor.
Bart: Jag tänker att det måste vara lättare att gräva djup och fylla med icke tjälskjutande material, än att jobba med isolering.
doubleH: Generella rekommendationen för att komma åt problemet med silverfiskar brukar ju vara att minska tillgången till föda eller att använda röd cederolja alternativt insektsgifter. Vi har efter tips i Vi i Villa gjort tvärt om - vi matar Silverfiskarna (vi har haft besök av främst den långsprötade varianten). De gillar stärkelse vilket finns i tex potatismjöl. Potatismjöl blandat med
aabbcc: Köpte en flaska Steinfix 100+, med den enligt ettiketten, något luddiga beskrivningen "food safe". Säkerhetsdatablad: https://www.steinfix.se/wp-content/uploads/sites/2/2017/09/steinfix-100.pdf Produkt: Laddar man upp säkerhetsdatabladet för produkten i chatgpt och ber den analysera innehållet för att bedömma om den är "food safe" får man nedan svar Rent spontant känns det ju inte
ekmariek: [citat] Duschar du länge me öppen dörr får du högre fukthalt inne. ( E nog inte detta i ditt fall dock bör fukt tillföras inneluften för att få högre Rh å ev.kondens på fönster ( lite kallt ute förstås ).
Pjosk75: App app app, det är definitivt inga Susuwatari, för de har bara 4 ben/armar. Jag är helt säker på att de som finns på Dillen9 altan har 8 ben.
biggles34: Vi har en längre tid haft nästäppa framförallt efter vi gått och lagt oss, trott det varit återkommande förkylningar men efter att varit på resa utan motsvarande problem fick jag direkt nästäppa när jag kom hem igen så tycker det lutar mot ngt i luften här. Vi har en luftrenare och rensar/byter filtret ofta, även en luftfuktare under vintern när luftfuktigheten blir låg. Vad finns
SågspånPappspikEternit: Kraftig plast och tejp. Ångspärrsvarianterna av både plasten och tejpen borde definitivt bli tätt.
Pjosk75: Det låter som en bra plan att bygga en ram som ryms inuti triangeln och som är lika hög som golvet längst ned i bilden. Sedan bygger du som du redan planerat en dörr och ett tak så har du ett litet växthus. Innan du fyller ramen med jord så tycker jag att du ska ta bort markduken. Då kan maskar ta sig upp och ned och göra det maskar gör med jord och organiskt material.
Bosemannen: Ja, hittade lite fler bilder på asbest på BH så det är nog bara krökarna jag ska kolla. Men ska inte göra något med det, möjligen fräscha upp det med lite färg nu när resten i källaren är nymålat.
Vrana: [citat] Svarar på min egen fråga utifall någon mer stöter på samma. Testade biltemas medel ett par gånger om och då funkade det susen! Nu är det största problemet att det är så renskurat där fläckarna var att det ser fläckigt ut ändå😅 Våra motoroljafläckar var någon vecka gamla om det gör skillnad.
Stefan1972: finns ingen anledning att sanera nåt.......det som torkar emellanåt är dött och blir bara kosmetiskt. Du har ändå livskraftiga sporer i luften konstant som bara väntar på rätt förutsättningar att bosätta sig.
SågspånPappspikEternit: [citat] Nä, inte lätt att hålla reda på åren som gått! I mitt 1940-talshus har de byggt in formvirket någon annanstans än som råspont till taket, okänt var. Men det är torrt och fint på vinden, även rakt ovanför badrummet på övervåningen, som till råga på allt elände saknar mekanisk frånluft.
Claes Sörmland: Jordkällarlukt är lukten av svamp. Troligen finns det fuktigt organiskt material under nedbrytning någonstans i köket. Gissningsvis trossbotten eller yttervägg. Och en vattenläcka.
Satsuki: [citat] Ekboms syndrom eller parasitosis delirium är något helt annat; https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19169214/
mögelmaarit: [citat] För att undersöka vissa av fläckarna närmare krävs rivning. Man försöker skrämma hyresgästen med att lägga kostnaden på denne om det visar sig att inget mögel finns. Felaktigt och direkt olagligt att hålla på så. Min dotter har astma så jag kommer att utreda saken ordentligt
Intet: Det ser ut som krackilerad målarfärg och behöver inte "bekämpas". Hade det varit lite mögel som finns överallt fungerar det utmärkt med lite klor och vatten som bekämpningsmedel. Eller, så låter man det vara för det dröjer inte länge förrän det är tillbaka.
Volvo_Viktor: [citat] Tusen tack för svar! Nu googlade jag på Onduline och såklart är det just det. Har aldrig stött på materialet tidigare nämligen. Då kan jag fortsätta riva 😁
SågspånPappspikEternit: [citat] Nej, nej, använd gammal matolja i stället. Du vet, den där du inte får hälla i avloppet eller ens slänga i soppåsen.