Byggahus.se

Miljö & Hälsa

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. K

Asbest - Fakta om verkliga risker

[citat] Jag är långt ifrån någon expert i ämnet, men jag tror att du mår sämre av dina egna tankar kring de upplevda problemen än av själva asbesten. O den kommentaren var inte på något sätt riktad att förminska dig eller dina känslor utan mer att kanske få dig att slappna av och inse att problemet är inte så farligt som du nog tror.
    knipo · 4 jan · 171 svar · 87,3k läst
    ·
  2. anders07

Är det risk för Aspest?

Alla asbestbaserade lim jag sett är från grå till svarta så har man ett gulaktigt lim är det troligen inte asbest men alltid bäst att testa innan man börjar damma runt med det! I sisalmattor finns heller ingen asbest men både matta, underlagsduk och lim kan innehålla asbest. Billigt test på Sahlgrenska! Också intresserad av om de tar emot via post då... EDIT: Svaret kom medan jag
    anders07 · 10m · 14 svar · 587 läst
    ·
  3. B

Hur stor är chansen för fuktskador?

Med tanke på att vattenrören går igenom golvet lär ju badrummet vara rätt gammalt vid det här laget och då ökar förstås risken att det finns skador på tätskiktet. Om det är rollat tätskikt så är det inte så lätt att se om det är helt när man lyfter upp en lös platta. Ett sätt är att använda en fuktighetsmätare som mäter på djupet.
    BirgitS · 2d · 5 svar · 289 läst
    ·
  4. H

Varför bor vissa kvar i mögelhuset?

Gissar bara, men de kanske trivs väldigt bra i området och lägenheten (om den hade varit frisk). De har ju försökt få problemen åtgärdade och i det längsta hoppats att det ska gå att ordna, men nu insett att inget kommer att hända. Svårt att hitta något annat snabbt? Där jag bor är det ca 8 års kö till den största uthyraren med flest lägenheter. Sen kan det vara oroligt att
    Hella1 · 2d · 5 svar · 381 läst
  5. L

Så har man klantat till det, ozongenerator

Tja, Ozon som marknadsförs som någon sorts mirakelmetod... Ozon eller O3 som det egentligen är har en kraftigt oxiderande effekt. Man kan få järn/stål att rosta vid höga O3/Ozon halter även om det är kruttorrt... Om man skall Ozonbehandla ett utrymme så skall allt ut som kan tas ut. Definitivt sådant som kan tvättas (kläder/sängkläder/gardiner) och liknande (blötläggning i
    Limpan4all · 3d · 16 svar · 2,9k läst
  6. H

Lägenheter av blå ytong

Hej! Tittar på lägenheter - både bostads- och hyresrätter. Gillar inte nybyggda, utan fastnar för lite äldre och billigare där tyvärr majoriteten är byggda av blå ytong. Oftast står det inget om bequerelvärdet, så det kan vara sprakande högt. En mätning på 280 har jag hittat. Gränsvärdet ska sänkas till hundra har jag hört och det av goda skäl. Är det någon som vet vad det
    Hella1 · 3d · 0 svar · 99 läst
  7. P

Hjälp med råttor

[citat] Råttfri sedan jag klippte 7 råttor med slagfälla, fyllde igen små ingångar till källare med betong, satte plåtar både ovanvåning och källare runt hålen för vattenledningar.
    papayagirl · 3d · 41 svar · 6,1k läst
    ·
  8. S

Invandrad av pälsänger - ozon och värmebehandla?

Vi hade problem i lägenhet förut och det försvann först när vi la klickgolv... Men jag upptäckte att städsprit (isopropanol) är väldigt effektivt mot krypen och dunstar fort och är ofarligt för barn (förutsatt att de inte dricker det förstås). Spraya rakt på larverna så dör de direkt.
    Sackaros · 3d · 13 svar · 625 läst
  9. J

Bullrande värmekanoner

Hej! Är det någon som har erfarenhet av gasoldriven värmekanon och kan svara på om den bullrar lika mycket som de dieseldrivna?
    Joray · 3d · 0 svar · 79 läst
  10. M

Är detta mögelpåväxt?

Bonusbild, "högersidan" hösten för ett år sedan
    marshall78 · 4d · 6 svar · 495 läst
    ·
  11. A

Skadliga emissioner från betong?

Lite uppdateringar. Har börjar ta bort flytspacklat från golvet i helgen. Ett riktigt j#vligt jobb, kör med slaggborrhammaren och 40mm mejsel. Ibland släpper spackelbitarna smärtfritt ibland sitter det lite värre. Byggt en dammfälla av ett äldre ikeabord som jag drog plast runt, I med dammsugaren och hammra på, dammar lite mindre iaf. Hann med ca 10kvm på 5 timmar, så runt 10timmars
    Appeplan · 5d · 66 svar · 2,9k läst
    ·
  12. SågspånPappspikEternit

sanering av gammal skrotställ

[citat] Nämen då så, höll jag på att säga. Då kan du alltså själv avgöra när eller om du vill sanera området. (För övrigt finns ingen större anledning till panik, det absolut vanligaste vad gäller marksaneringar är att markägaren själv tar initiativ till sanering för att det t ex ska byggas bostäder på platsen - inte att länsstyrelsen kommer med skarpt vitesföreläggande.)
    SågspånPappspikEternit · 5d · 9 svar · 571 läst
  13. A

Radon reduction cost for soil based radon

You can get up to 25 000 SEK in contribution for sanitation of radon (radonsaneringsbidrag). I got 25 000:- for installing a FTX system. A "radonsug" is not very expensive if the radon comes from the ground through cracks in the concrete etc. If the house is built by "blue-concrete" (light-concrete) air circulation is the answer. We have a combination of ground radon and blue-concrete. Before we
    arowe17 · 6d · 2 svar · 289 läst
  14. Axbard_89

Hålla mössen bort med ljud?

Hej! Igår beställde jag en topo stop den kostade närmare 2000kr. Denna har jag tänkt placera i grunden. Företaget utlovar 2 års återköp om produkten inte lever upp till mina förväntningar. Hade dom inte gjort det så hade jag aldrig köpt en såhär dyr aparat. Lite nyfiken om fler har testat dessa och vad resultatet var.
    Axbard_89 · 6d · 0 svar · 98 läst
  15. O

Asbest i golvmatta/lim ?

Tack för svar, olika bud Tycker också mattan känns nyare om man kollar exempel på asbestmattor. Det jag reagerade på är limmet som är mörkgrått, vet inte om det kan vara så kallat svartlim? Kan någon rekommendera en firma för analys ?
    ollemagnus · 7d · 3 svar · 251 läst
    ·
  16. pellefant

Sur doft i rum - fuktskada eller något annat?

En död mus i väggen/ golvet kanske? Slutar lukta efter ett tag när den torkat.
    pellefant · 7d · 3 svar · 476 läst
  17. A

Asbestsanering, kostnader och erfarenheter, tips på sanerare Stockholm

[citat] Värt att ta i beaktande. Jag fråga faktiskt firman om just det. Om det var bättre att bara tejpa över och låta det vara, eftersom en sanering, vid minst miss, skulle rendera i mer asbest som flög omkring. Deras svar var att just rörböjar var det enda han rekommenderade att sanera "i förväg", alltså utan att man gjorde andra åtgärder. Därför att asbesten var en farlig sort
    Anhyan · 8d · 16 svar · 1,2k läst
  18. S

Hur går en asbestsanering till?

Sen får man väl tänka på att mycket regler och förordningar för de som sanerar är till för den som sanerar. Det är inte för att säkerställa att varenda fiber tas om hand. Saneringsmässigt kan man liksom inte göra mer än vad man kan och det finns nog ingen saneringsfirma som tänker skriva på nå dokument att nu är allt borta till 100% Riktigt så fungerar det nog inte...... Gör
    Stefan1972 · 8d · 11 svar · 463 läst
  19. prototypen

Hur få mössen att intressera sig för betet i Mjölner-fällan?

Mina fällor står i kallgarage och kallförråd, så jag tar mössen innan de kommer in. Möss torkar ganska fort så det blir inte någon större lukt. Jag är också ganska mycket borta men har 24 fällor (sist jag räknade) så det är ju ingen panik att tömma.
    prototypen · 8d · 45 svar · 2,3k läst
    ·
  20. O

Svartmögel i sovrummet?

Har fortfarande inte gjort någon åtgärd. Planerar takbyte nästa år och ev åtgärd i samband med det. Lukten har dock avtagit på sistone. Får se vad som händer när höst och vinterfukten kommer tillbaka.
    Okänd · 8d · 25 svar · 2,1k läst
    ·
  21. V

Grönt pulver från väggar?

[citat] Nej, jag har inte kollat mer på det, antog att det var golvfoamen som någon sa här.
    Vidaswe · 9d · 11 svar · 716 läst
    ·
  22. C

Marksanering i samband med fastighetsförvärv av lokstall

[citat] Har ni tagit prover än? Vill skicka med att ni ska tänka på att ni kanske inte tar ut proverna på rätt sätt (rätt jorddjup, urval av vilken jord som ska till analys, rätt provtagningskärl, förvaring av prover kylt under posttransport till lab), om ni inte har erfarenhet av detta, och det kan innebära att resultatet ni får underskattar de verkliga halterna. Kan också upplysa
    citronskal · 9d · 9 svar · 582 läst
  23. P

Luktar lösningsmedel från klinkergolv med golvvärme.

Vi har tyvärr inte fått någon lösning på problemet. Det uppträder fortfarande sporadiskt, senast några dagar i januari. Vi har lokaliserat det till att vara värst under diskbänken i köket, så vi har installerat en badrumsfläkt där som vi sätter igång vid behov. (Det luktar även om vi tar bort soppåsen och gör rent där). Fläkten tar bort lukten om det inte är ett kraftigt
    perkje · 10d · 6 svar · 5,6k läst
  24. K

Vad är detta för djur

plattbagge?
    KE Carlsson · 10d · 8 svar · 3,6k läst
    ·
  25. Jozz94

Plastmatta med svarttjära, Asbest?

[citat] [citat] Snackat med ett par gubbar från olika golvfirmor dom har sagt om de inte kommer en stark doft när jag tog bort laminaten så kommer de inte börja lukta från plastmattan om jag lägger golv på, plastmattan kommer ju fortfarande få luft efter jag lagt mitt golv över.
    Jozz94 · 11d · 8 svar · 430 läst
    ·
  26. Staffan2000

Behöver rådgivning

[citat] Nu är jag inte längre i byggbranschen. Men när jag var det, jobbade jag som rörläggare. Ett vanligt jobb var att byta ut gamla kokspannor till moderna oljepannor. I den processen ingick rivande av isolering. Asbestisolering. Jag stod rakt under rören utan någon som helst skyddsutrustning och med hjälp av en Morakniv revs isoleringen ner. Rakt på mitt huvud, så jag såg ut som en
    Staffan2000 · 12d · 20 svar · 1,6k läst
    ·
  27. Staffan2000

Matar alla djur med egen mat

[citat] Även jag läste TS beskrivning. "Egna rester", låter inte som så mycket. Eller hur? Likaså med "kopiösa mängder fågelfrö". Hur mycket är det? Själv köper jag fettsvålar på vintern för att mata taljoxar bl.a. i mångt och mycket, tycker jag TS beskriver en relativt vanlig villaägare på landet. Och var går gränsen mellan tillåten och otillåten mängd fågelfrön. Räknas
    Staffan2000 · 12d · 40 svar · 2,2k läst
  28. Maria T

Vad är detta för insekt?

[citat] Tänker att det inte är en fjärilslarv men svårt att gissa. Hur lång är den? Såg du många? Bästa tips är att kontakta den jourhavande biologen på NRM om du inte gjort det redan, uppdatera gärna vad du får för svar för den ser inte helt trevlig ut... https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
    Maria T · 12d · 9 svar · 362 läst
    ·
  29. M

Borrat i vägg och fått fuktfläck

Lys med ficklampa rakt in i hålet då bör det synas om det bara är vägg eller något annat.
    Magnus E K · 13d · 6 svar · 432 läst
    ·
  30. H

Skadlig larv eller ofarlig?

[citat] Perfekt, tack för tipset, mailat dem :-).
    Hus&Kärlek · 13d · 4 svar · 321 läst
    ·
  31. Oldboy

Mus i vårt hus! Ett nybygge!?

Det är helt riktigt att det inte går att hålla ute möss. Bor man på landet med ett rejält "mustryck" så är det bara en tidsfråga innan ngn svag punkt på huset hittas av ngn av alla tusentals som hela tiden prövar. Svaga punkter nybildas, dels allt eftersom ett hus åldras och dels pga av att möss och råttor är gnagare och därmed skapar, eller snabbar på processen med svaga
    Oldboy · 13d · 52 svar · 45,0k läst
    ·
Laddar...