SkaneErik skrev:
Är det vanligt att låta larmet tända upp hela huset?
Tja, inte vet jag men ev. tjuvar får det ju lite lättare att se vad de skall ta med sig när de snabb skall lämna huset.... (om de hann komma in) ::) :-?

SkaneErik skrev:
[quote author=Johan Gunverth link=1137766587/0#13 date=1137877905][quote author=selle79 link=1137766587/0#9 date=1137789164][quote author=SkaneErik link=1137766587/0#7 date=1137781681][quote author=selle79 link=1137766587/0#6 date=1137780162]Röd FK är tillåten i nyinstallation i dag!!

Mvh Tobbe
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?[/quote]

Den används till tändtråd eller mellantråd, på samma sätt som vit eller orange.

Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)[/quote]

I min (nya) anläggning är rött tändtråd för att tända en massa lampor när larmet går.  Kronuttagen har alltså en extra tändtråd som tänder lampan oavsett hur brytaren står. Alla röda går till en multipolig kontaktor som dras av larmcentralen.[/quote]
Bra idé!
Är det vanligt att låta larmet tända upp hela huset?[/quote]
Vanligt och vanligt; det hjälper mina små dolda videokameror att se bättre. ;) Desstuom tänds alltid hallbelysningen när ytterdörren öppnas

Det är väldigt viktigt (=absolut krav) att man märker den röda kabeln i varje punkt där den är synlig, typ i dosorna.

Man bör väl kunna styra vilken larmtyp det är som tänder ljuset också. Tycker att det verkar vara en kanonfunktiona att koppla till brandlarm

Så är det kopplat. När någon av rökdetektorerna kopplade till lamrcentralen drar, tänds också ljuset. Detta är ju dock bara en programeringsfunktion i larmet.

...nu börjar tråden spåra ur. :D

Min elektriker gjorde det utan knussel. Alla röda är som sagt märkta med vilken grupp de tillhör (gula sifferringar) och varje "röd grupp" har sin egen pol på kontaktorn (8-pol)
Än så länge är det bara 3 trådar. När allt är klart blir det 6 stycken röda tändtrådar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.