2 001 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Röd färg/falufärg - extra underhåll pga solblekning?
Hej!
Jag byter paneler på huset. Panelerna är i söderläge, lite ute på landet och jag har idag mörkbrunfärg på panelerna. Har tänkt byta ut det mot antingen Röd Falufärg (Nordsjö One super tech - Röd 334) eller något mer åt det neutrala hållet tex ljusgrå. Fick tipset att tänka på att röd färg bleknar snabbare och kräver därför målning tidigare. Ni som har det idag, upplever ni att det blir mycket extra underhåll? Hur ofta behöver det målas?
Tankar / Tips?
Jag byter paneler på huset. Panelerna är i söderläge, lite ute på landet och jag har idag mörkbrunfärg på panelerna. Har tänkt byta ut det mot antingen Röd Falufärg (Nordsjö One super tech - Röd 334) eller något mer åt det neutrala hållet tex ljusgrå. Fick tipset att tänka på att röd färg bleknar snabbare och kräver därför målning tidigare. Ni som har det idag, upplever ni att det blir mycket extra underhåll? Hur ofta behöver det målas?
Tankar / Tips?
Jag har inte röd men tänker ändå att med Nordsjö One Super Tech så bör det hålla sig fräscht åtminstone 10-12 år. Längre på skuggiga delar och lite kortare på solutsatta men så blir det ju med alla kulörer.Kalle91 skrev:
Hej!
Tankar / Tips?
Men tanke på att falurött nämns kan ju påpekas att äkta falurött är ett stabilt pigment som bleknar väldigt långsamt, uppenbarligen till skillnad mot vissa andra röda pigment. Men nu är det ju knappast detta Nordsjö använder i sin superfärg. Så svaret är väl att det beror på vilka pigment som används i den specifika produkten.Kalle91 skrev:
Klicka här för att svara