Köpte en roby gräsklippare 4-takt förra året på Bauhaus. Klippte sparsamt förra säsongen men redan då märkte jag att den började gå dåligt/stanna när den blivit varm (ca 30 min).

samma sak iår, testat några gånger samma sak. Efter att den svalnat funkar den igen.

Lämnade in den på garantin men dom påstår att det inte är något fel och kräver mig på 625kr i felsökningsavgift.... kanske står i nått finstilt men inget som någon informerade mig om.

Frågan är vad jag ska göra....
1. om jag bara skiter i att hämta den kasseras den och jag antar att jag slipper betala, lite oklart dock men inte så sugen på att betala 625 för nått som inte funkar och som kostade 2500 ny....
2. Stå på mig att det är fel men att riska 625kr för varje felsökning är det ju inte värt
3. Kräva något annat ??

Tycker det låter konstigt att ha en garanti där man riskerar att åka på 25% av värdet ifall DOM inte hittar något fel. det är ju som att inte ha nån garanti alls...

Kräv något annat helst pengarna tillbaka.
Så du bättre kan köpa en klippare någon annanstans.
Man kan undra om det är gnista på stiftet när den stannar men det har du kollat?.

Garanti är inte synonym med att tillverkaren ska undersöka din vara när det behagar. Helt rimligt att ta ut en undersökningsavgift när inga fel hittas.

Med det sagt så låter det märkligt att den stannar efter 30min, något är ju då fel. Vad är deras förklaring på ditt upplevda fel?

Felsökningsavgiften om de inte kan hitta felet är ju surt, fel som inte är enkelt replikerbara kan ju ligga i farozonen för detta.

Du kan ju prova med att byta tändstift och kolla så tankventilationen är ok dvs att det inte blir undertryck i bränsletanken efter en stund - rent praktiskt att de små hål som ska finnas i tanklocket inte är igensatta. Kolla oljenivån också.

PS. Såg att jag läste fel... att du redan lämnat in den och att de inte hittat felet. De borde ha upplyst om felsökningsavgiften innan du lämnade in den. Kvarstår felet så kan du ju dokumentera det på video och visa i butiken, kräva tillbaka felsökningsavgiften.

Redigerat:
  • Gilla
Bosse bärkasse och 1 till
  • Laddar…
Dom har skickat på reparation igen då dom inte kunde repetera vad jag angett för fel...
Inget undertryck i tank, den startar varm efter att ha stannat men går då bara några sekunder för att på nytt stanna. Detta borde vara lätt att dokumentera om dom påstår att den är hel. Måste jag dock betala för att lösa ut den vettiii ..

P
A Arne999 skrev:
Köpte en roby gräsklippare 4-takt förra året på Bauhaus. Klippte sparsamt förra säsongen men redan då märkte jag att den började gå dåligt/stanna när den blivit varm (ca 30 min).

samma sak iår, testat några gånger samma sak. Efter att den svalnat funkar den igen.

Lämnade in den på garantin men dom påstår att det inte är något fel och kräver mig på 625kr i felsökningsavgift.... kanske står i nått finstilt men inget som någon informerade mig om.

Frågan är vad jag ska göra....
1. om jag bara skiter i att hämta den kasseras den och jag antar att jag slipper betala, lite oklart dock men inte så sugen på att betala 625 för nått som inte funkar och som kostade 2500 ny....
2. Stå på mig att det är fel men att riska 625kr för varje felsökning är det ju inte värt
3. Kräva något annat ??

Tycker det låter konstigt att ha en garanti där man riskerar att åka på 25% av värdet ifall DOM inte hittar något fel. det är ju som att inte ha nån garanti alls...
Är det garanti kvar så får tillverkaren stå för detta.. För maskinen skall gå oavsett..
Blir den varm och inte går längre så är det något fel.. jag gissar på spole då dessa är vanliga Och speciellt med de symptomen..

garanti och reklamation...

Men vem skall betala mekanikerns lön när denne felsöker enligt kundens beskrivning men inte kan finna något fel? Han lär inte få betalt av tillverkaren för detta. Självklart utgår en felsökningsavgift.

P
M Mickebandsåg skrev:
Men vem skall betala mekanikerns lön när denne felsöker enligt kundens beskrivning men inte kan finna något fel? Han lär inte få betalt av tillverkaren för detta. Självklart utgår en felsökningsavgift.
Jaså varför inte?
1-2 garanti.
3 års reklamationsrätt..
Jag har då aldrig haft problem med att få ut ersättning från tillverkaren.. Men man får sätta hårt mot hårt...

hade jag fått infon att "Du får betala 1/4 av maskinens värde om vi inte hittar ett fel " så hade jag aldrig lämnat in den. Förstår dock problematiken att folk kanske lämnar in för att dom inte vet hur grejjer funkar ....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.