R Roobiiiiin skrev:
När jag mäter nu står det bara 1, får ingen singnal
1 på mätinstrumentet visar att resistansen är högre än inställt mätområde.

Finns det några gamla skarvar? De kan strula i dessa.

Att leta fram var skadan är finns flera olika sätt att gör.
Man kan använda en pulsreflektormeter som mäter fram avståndet till förändring i kabeln.
Man kan "skjuta" kabeln, tex med megger och på så sätt se/höra var skadan är.
Man kan använda "halveringsmetoden" alltså man klipper kabeln på mitten och mäter åt bägge håll, därefter halvera den dåliga sträcka och mäter igen, osv.

Har nu letat fram slingan på vissa ställen, och hittat flera skarvar. Och ställen där den är helt uppluckrad.
Tror det får bli att lägga ny utan skarvar

C
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan använda en pulsreflektormeter som mäter fram avståndet till förändring i kabeln.
OT, men +1 på den. Har länge önskat mig en sån i julklapp men inte hittat nåt till rätt pris 😠
Är trött på att pejla slingan varje säsong 🤬

Fattar inte att ingen tillverkare uppfunnit en pejlingsfunktion där roboten får följa slingan och stannar och piper vid avbrottet.
Eller att den åtminstone kan visa i displayen vilken sektion avbrottet ligger i.

Om man vill slippa en massa besvär med begränsningstråden så kan man lägga en ELLY 4x0,6, den håller länge, nackdelen är att den kostar typ 15 kr/m.

Vid skarvning så kan man använda tex gelsnap.

Men allt detta är mycket överkurs.

Det hänger massor med "Telekablar - PE-isolerad, PE-mantlad kabel med bärlina, typ ELLC 4x0,6" i gamla telestolpar

Ska lägga ny slinga nu. Hur ska jag lägga guidekabeln? Tomten ser ut såhär, och ska ha boet där det är extra gult.

• Satellitbild över en tomt med gult markerat område och text "Risvägen", användargränssnitt från en karttjänst syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Vad tänker du dig vid pilen?
Skall klipparen röra sig fritt över infarten eller tänker du dig en smalare korridor?
Satellitbild av tomt med gula markeringar över trädgård och infart; röd pil pekar mot område på infarten, ifrågasätts klipparens rörelsemönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C cpalm skrev:
Vad tänker du dig vid pilen?
Skall klipparen röra sig fritt över infarten eller tänker du dig en smalare korridor?
[bild]
Har en slinga som ligger i dag men som inte fungerar längre. Tänkte se om jag kan koppla på den gamla där och slippa plocka plattorna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.