35 532 läst ·
75 svar
36k läst
75 svar
Robotdammsugare Roborock s5 Max- flera våningar??
Med batteridriven dammsugare, menar du en med långt skaft eller en liten vägghängd "gammaldags"? Jag har haft flera med skaft och trott att man kan ersätta en vanlig med en sån, körde ett tag flera gånger i veckan typ hela då lägenheten. Tillslut har de gett upp, och nytt batteri kostar nästan lika mycket som en ny dammsugare. Hoppas inte det är samma med robotarna? Kan man köra den flera gånger i veckan i flera år utan att batteriet går under? Reservdelar för en rimlig kostnad är jag beredd att köpa.N nybyggarn3 skrev:Vi köpte våran s5 max för när vi flyttade in i nya huset för ett drygt år sedan. Någon månad senare gav jag bort vanliga damsugaren och köpte en batteridriven handdamsugare i stället. Den går Någon minut i taget, lite nu och då.
Att damsuga hela golven manuellt tillhör det förflutna. Dessutom har vi aldrig haft så rent. Dock hade vi roboten i åtanke, både när vi byggde och inledde huset.
Har en del kvar att förstå med denna. Tex fastnade hon i en sladd idag och jag hjälpte henne loss och hon fortsatte med sitt. Men sen när hon städat klart och återvänt till dockan står det fortfarande i appen att hon står på den plats där hon fastnade... måste vara nån bugg eller nåt jag inte förstår.
En sån där seriösare med skaft som tyvärr är rätt dyrt. Är igentligen inte superimponerad, skulle inte vilja ha en sån att städa ett helt hus med. Men vi kör den väldigt lite. Typ bakom Någon dörr ibland och om man smular i köket. Då är det sjukt smidigt att slippa dra fram gamla dammsugaren.MariaiÖstergötland skrev:
Med batteridriven dammsugare, menar du en med långt skaft eller en liten vägghängd "gammaldags"? Jag har haft flera med skaft och trott att man kan ersätta en vanlig med en sån, körde ett tag flera gånger i veckan typ hela då lägenheten. Tillslut har de gett upp, och nytt batteri kostar nästan lika mycket som en ny dammsugare. Hoppas inte det är samma med robotarna? Kan man köra den flera gånger i veckan i flera år utan att batteriet går under? Reservdelar för en rimlig kostnad är jag beredd att köpa.
Har en del kvar att förstå med denna. Tex fastnade hon i en sladd idag och jag hjälpte henne loss och hon fortsatte med sitt. Men sen när hon städat klart och återvänt till dockan står det fortfarande i appen att hon står på den plats där hon fastnade... måste vara nån bugg eller nåt jag inte förstår.
Den visar batteristatus kontinuerligt en liten display och hittills har jag aldrig sett en siffra under 90%. Så med våran användning borde batteriet hålla länge.
Från stor kärlek till en enorm frustration. Senaste gångerna jag startat dammsugaren hittar hon inte vart hon är nånstans. Trots att jag sparat en alldeles utmärkt karta över hela nedervåningen där hon är. Hon snurrar runt helt planlöst och det står bara Positioning i appen. Blir tokig! Vad gör vi för fel??
Det finns kanske gränser för vad logiken i maskinen kan hantera när det gäller att identifiera vilken karta den ska nyttja.MariaiÖstergötland skrev:
Från stor kärlek till en enorm frustration. Senaste gångerna jag startat dammsugaren hittar hon inte vart hon är nånstans. Trots att jag sparat en alldeles utmärkt karta över hela nedervåningen där hon är. Hon snurrar runt helt planlöst och det står bara Positioning i appen. Blir tokig! Vad gör vi för fel??
Det går att välja vilken karta den ska jobba med (restore-funktionen i kartmenyn) då behöver den själv inte avgöra vilken karta den ska nyttja.
Hur menar du med din första mening? Som det är nu städar hon ju inte utan snurrar bara runt och försöker lokalisera sig. Känns ovärt för en maskin för nästan 4000 kr...E etompau skrev:
Jag testade nu att välja Zone och delade in hela undervåningen i 2 stora zoner och då hittade hon kartan och började städa. Men jag vill ju kunna starta städningen i Full-läge.
Om du har sparat flera kartor och flyttar roboten till en ny våning eller område som är sparat som en separat karta så behöver roboten kunna avgöra vilken karta den ska använda. Det är kanske här det går fel i processen.MariaiÖstergötland skrev:
Hur menar du med din första mening? Som det är nu städar hon ju inte utan snurrar bara runt och försöker lokalisera sig. Känns ovärt för en maskin för nästan 4000 kr...
Jag testade nu att välja Zone och delade in hela undervåningen i 2 stora zoner och då hittade hon kartan och började städa. Men jag vill ju kunna starta städningen i Full-läge.
Som sagt, du kan från appen återställa vilken sparad karta roboten ska använda.
Jag får undersöka det. Hon har nästan bara varit på nedervåningen, men jag ska kolla i appen sen.E etompau skrev:Om du har sparat flera kartor och flyttar roboten till en ny våning eller område som är sparat som en separat karta så behöver roboten kunna avgöra vilken karta den ska använda. Det är kanske här det går fel i processen.
Som sagt, du kan från appen återställa vilken sparad karta roboten ska använda.
Tack för tipset! Kanske är så att hon inte ser ordentligt ja. Men då borde ju inte zoned cleaning funka heller...Nicro skrev:
Wow, det här är ju motsatsen till hur man försökte komma undan med städningen när man var liten -- bara i mitten där det syns.
Vad händer om du skickar den att bara städa det blåa rummet?
Vad händer om du skickar den att bara städa det blåa rummet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Ser ut att ha fastnat där?
Vår kan ibland ta sig in i badrummet, men inte ut för att den knuffat mattan till en vall för dörren.
Vår kan ibland ta sig in i badrummet, men inte ut för att den knuffat mattan till en vall för dörren.
När den får tuppjuck sådär, vilket de får ibland då brukar det hjälpa att göra rent sensorerna, alternativt ladda om kartan. Nu har jag dock en gammal S6:a men det är nog ingen större skillnad när det kommer till dessa problem.
Mvh mindis
Mvh mindis